Gemini Duo har et lite og relativt lett lyktehode, som vi monterer til styret med en strikk.
Dette går vesentlig raskere enn klemme og skrue-løsningene til Hope og Moonlight, og vi merker heller ikke noen forskjell i hvor godt den sitter fast. Batteriet er kompakt, og kledd i hardplast, og skal festes til rammen med en borrelåsstropp.
Vi slet med å få batteriet til å sitte fast når det ristet mye, og måtte flere ganger stramme opp. Dette vil før eller siden ripe opp rammen. Dette kunne enkelt vært løst med en type gummiering av kontaktflaten.
Det som skiller Gemini-lykten positivt fra de andre, er fjernkontrollen. En trådløs fjernkontroll følger med lykten, og den kan monteres på egnet sted på styret.
Vi fikk plass til den mellom holken og gir/bremsehendel, og kunne dermed bruke tommelen for å skru lykten av og på, eller justere lysstyrken i fart.
Smidig!
Og for orden skyld, skulle du ønske å ikke bruke fjernkontroll, er det en knapp på lyktehodet også.
Dimmefunksjonen er spesielt praktisk når man er ute i trafikken, eller vil senke lysstyrken når man passerer andre i marka. De forskjellige modusene kan også programmeres, du kan selv bestemme hvor mange prosent lys det skal være i en gitt modus.
Bildene våre viser at den ikke har den bredeste lyskjeglen, men at den lyser relativt langt fram i terrenget. Vi opplevde lysspredningen som veldig god i praktisk bruk.
Gemini Duo har både tilstrekkelig lysmengde, og en god lyskjegle til sykkelbruk, og enkel, men god betjening.
Batteriinnfestningen kunne vært bedre, men fjernkontrollen løfter den et lite nivå over de andre lyktene når det kommer til brukervennlighet.
Den gir også god kvalitetsfølelse, til en god pris.