Sykkelsko terreng - best i test

De beste terrengsykkelskoene

Gode sykkelsko for stisykling er viktig for å få mer kontroll på sykkelen og å unngå skader. Du kan velge mellom sykkelsko til klikkpedaler og til plattformpedaler. Her kan du lese våre tester av terrengsykkelsko.

sykkelsko best i test 2022
SYKKELSKO: Vi har testet sykkelsko til terrengsykling og stisykling i 2022. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Når du skal drive med stisykling og terrengsykling er det viktig å ha gode sykkelsko, både for å redusere skader og få bedre grep, som også gir deg bedre kontroll på sykkelen. Sko som er lettstelte og slitesterke er også viktig.

Til terrengsykkel har vi både sykkelsko til klikkpedaler og til plattformpedaler. Vi tester både dyre og billigere modeller, for å guide deg til et godt kjøp.

Dette er de nyeste testene våre av sykkelsko i 2022:

Sykkelsko til stisykling:
  • Giro Ventana er en stilig og allsidig sykkelsko som vil treffe mange sporty stisyklister godt.

  • Bontrager Rally er en rimelig, komfortabel og tøff sko til stisykling.

  • Crank Brothers Mallet er en kjempestilig sko med pene detaljer som vi trygt kan anbefale til stisykling.

  • Shimano ME7 er en klassiker som har vært med i mange år - vår nyeste test viser at den holder seg godt også i 2022.

Sykkelsko til trening, tur og mosjon:
  • Fizik Terra Atlas er en allsidig sykkelsko hvis du synes noen av skoene til stisykling blir litt store og tunge.

  • Giro Sector er en stiv og råtøff sykkelsko som vil passe bra hvis du liker rask og effektiv stisykling, og gjerne sykler tekniske sykkelritt.

  • Bontrager Quantum er en rimelig innstegsmodell hvis du ikke har mye penger å bruke på sykkelsko.

I hovedsak er det to forskjellige sko til sykling i terrenget.

Rittsko: Disse skal være så lette og stive som mulig, samtidig som det ikke bør gå utover komforten. Rittsykling er hardt, men du bør ikke slite med vonde føtter i tillegg. De skal også være bra til korte løpepartier.

Stisykkelsko: Er mer gjerne mer robuste enn rittsko, og laget i et slitesterk materiale. De har en såle med god friksjon til de gangene du må gå. Har en stiv såle som gir god støtte på pedalene, men er også komfortable å gå i.

Det finnes også tursko. Dette er gjerne som en vanlig, middels høy fjellsko, som har mulighet for montering av SPD-klosser. Disse er gjerne vanntette også.

Toppmodeller

Testvinner er Shimano sin S-Phyre XC9. De har et jålete uttrykk i glitrende blå, men kvalitetene vi ser etter er absolutt tilstede. Komfortabel, stiv og meg godt grep, for å nevne noe.

Hakk i hæl følger Scott sin MTB RC SL. Det som trekker ned er imidlertid prisen, som trolig er hårreisende for de fleste og ikke får så bra valuta for pengene. Men det er en rå sko.

Specialized sin Recon S-Works er også nær toppkarakter. Norske Birk sin Pro MTB Carbon kan ikke helt måle seg med de internasjonale merkene, men har en veldig fin pris.

Rimelige sko

Shimano er ringrevene innenfor terrengsykkelsko, og også innenfor den rimelige kategorien kommer de ut på topp i Terrengsykkels test. Shimano XC5 har det desidert beste sålegrepet.

Giro Cylinder og Birk Team MTB er de aller rimeligste, men får mer enn godt nok til ståkarakter hos oss.

Vil du ha en sko som har litt bredere såle, kan Gaerne G Laser være skoen for deg. Til smalere føtter er det Fi'zi:k sin X5 Terra som gjelder.

Hva skal jeg etter i en sko?

Alle merker skiller seg litt på en eller annen måte, og det tar deg kanskje litt prøving og feiling å finne drømmeskoen.

Det er imidlertid noen parametere man bør ta hensyn til, som gir en grei pekepinn.

På generell basis er det greit å vite om man har bred eller smal fot, og sjekke hvor modellen man ser på hører hjemme.

En annen irritasjon kan også være over ankelen. Noen terrengsko kommer med veldig lav ankel, som gjør at det for enkelte kan bli et trykkpunkt. Dette kan man nødvendigvis ikke løse med å slakke strammingen, for da blir skoen sittende løst.

Hvordan sålen er, er også greit å vite. Toppmodellene kommer med veldig stive karbonsåler, og det kan bli ukomfortabelt for enkelte. De billgere modellene kommer gjerne med litt mykere, mer komfortable såler.

Det finnes også forskjellige strammeløsninger. Noen sko kommer med lisser, som faktisk er bedre enn du tror. Du kan ikke justere i fart, men lissene har høy presisjon når du knytter dem.

Det mest vanlige er enten borrelåsstramming eller BOA, som er et strammehjul som enkelt man håndteres på farten.

Vi ønsker oss også sko som har et godt grep når vi må løpe, og at skoene er slitesterke nede langs kanten, siden en støtt og stadig skraper borti ting.

Test av Shimano ME7 2022

En av Shimanos mest populære sykkelsko for stisykling holder stand også i 2022 - les vår test av ME702.

shimano sykkelsko
KLASSIKER: Shimano ME7 har vært med i flere år. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Shimano ME7

Pris: 2499 kroner

Vekt: 377 gram

Størrelse testet: 41

Størrelser: Standard-modeller 38-50, wide-modeller:38-48

Produsent: bike.shimano.com

skala
7/10

Shimano-skoen sorterer under kategorien enduro/trail, altså enduro og stisykling hos Shimano. I den samme kategorien finner vi ME5, som er en litt rimeligere variant, og de to vinter/høstskoene MW7 og MW5 som har ekstra beskyttelse mot dårlig vær. 

Dette er en videreføring av en sko som har vært med hos Shimano i mange år. Vi har tidligere testet ME-700, som er ganske så lik visuelt. 

Skoen strammes på to måter; med en såkalt speed-lace, eller hurtigsnøring, og en spenne. Plastspenna er lik det du finner på mange andre sykkelsko, men på akkurat denne modellen er den reversert over vristen. Hurtigsnøringen legges under en klaff, som lukkes med en borrelås.  

shimano sykkelsko
OMVENDT: Spenna sitter montert motsatt vei på denne skoen, noe som skal gjøre den litt mindre utsatt for slag. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

ME702 har også en ekstra pløse rundt ankelen for å holde litt av jordas elementer ute av skoene. Sålen er kledd i gummi fra dekkprodusenten Michelin, og er ganske grov, med knaster for godt grep. Anbefalt utsalgspris på skoen var ved testens publisering 2499 kroner, men flere butikker selger skoen for en vesentlig lavere pris enn dette.

shimano sykkelsko
SNØRING: Shimano-skoen bruker både lisser og en klassisk plastspenne for å stramme over vristen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk

Vi har testet Shimano M702 til stisykling våren 2022, i blandet vær og rundt 2-14 varmegrader. 

Lett og presis

Å ta på seg denne skoen er for det meste en lettvint affære, selv om vi opplever den omvendte spennen som litt kronglete. Snøringen strammer vi bare når skoen tas av og på, mens jekkstroppen bruker vi litt underveis for å etterstramme ved behov. 

Shimano-skoen føles lett og presis på foten, til tross for at dette skal være en sko tiltenkt ganske grov sykling. Lesten på vår standard-modell oppleves ikke spesielt bred, så det kan være smart å vurdere en wide-modell hvis du har brede føtter. 

shimano sykkelsko
EKSTRA: ME7 har en ekstra mansjett rundt ankelen for å holde møkk og annet ute av skoene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Michelin-sålen har bra grep de gangene vi må av for å trille sykkelen, både mot fast og løst underlag. Sålen føles også stiv mot pedalene og gir god støtte når du blir stående lenge oppreist i lange utforkjøringer. Dette er en super sko hvis du ofte er ute lenge om gangen og vil ha god støtte uten at skoen blir alt for tung.  

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen?

Stisyklister som vil ha en stiv og solid sko til sykling i krevende terreng, og som er opptatt av godt grep mot løst underlag. 

shimano sykkelsko
DEKKSÅLE: Dekkprodusenten Michelin står for gripevillig gummi under sålen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Hvis du ser etter en allsidig sykkelsko til stisykling og enduro, kan du for eksempel se på Bontrager Rally eller Crank Brothers Mallet.    

Konklusjon

Shimano ME7 er en lett og allsidig sykkelsko for enduro- og terrengsykling. Den er både presis på foten og gir bra støtte, og vil passe mange syklister. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Godt grep på flere typer underlag

Stiv såle

Kommer både i standard- og wide-modeller

MINUS

Litt kronglete strammespenne

Test av Crank Brothers Mallet 2022

Mallet-skoen fra Crank Brothers er en komfortabel og god sko til lange stisykkelturer. 

crank brothers sykkelsko
HELSVART: Crank Brothers Mallet har et diskré utseende.Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TS_anbefaler
Crank Brothers Mallet

Pris: 2099 kroner

Vekt: 416 gram (størrelse 41.5, veid av oss)

Størrelse testet: 41,5 / 8,5

Størrelser: 37, 38, 39, 39.5, 40, 41, 41.5, 42, 43, 43.5, 44, 44.5, 45, 46, 46.5, 47, 48

Produsent: crankbrothers.com 

skala
8/10

Crank Brothers er nok mest kjent for pedalene sine, men lager også hjul, verktøy og sko, for å nevne noe. De lager i all hovedsak sykkelsko for sti- enduro- og utforsykling, med modellene Stamp (for flate pedaler), Mallet og Mallet-E.     

Mallet-skoen er enkelt konstruert; den har en Boa-spenne som strammes oppe ved ankelen, som fordeler trykket med en vaier utover fotbladet. I tillegg er det en borrelåsstropp helt øverst ved skoen. På innsiden av hælen i bakkant er det lagt på et friksjonsmateriale for å motvirke glipping. Sålen er inngravert med mønster, i stedet for knaster slik noen andre sykkelsko har. Mønsteret skal være designet for å gi godt grep. 

Skoen kommer faktisk med Crank Brothers´ egne cleats rett ut av eska. Så hvis du har Crank Brothers-pedaler fra før, er det bare å dra rett ut på tur. Du kan selvfølgelig også bruke dine foretrukne cleats med feste for to skruer. 

Crank Brothers har gjort en skikkelig god jobb med å markere undersiden av sålen med linjer slik at du kan sikre lik plassering av cleats på begge skoene. Det er også markert en såkalt “dh race zone”, hvis du vil flytte klossene ekstra langt bak for litt mer kontroll i utforkjøringene.    

crank brothers mallet sykkelsko
RACING: Ska du sykle enduro vil du sette pris på muligheten til å flytte klossene ekstra langt bak. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk 

Vi har testet Crank Brothers Mallet våren 2022 til stisykling, i blandet vær og temperaturer mellom 2-14 grader.  

Komfortabel og stødig 

Vi har ikke foretatt noen vitenskapelige målinger, men sålen oppleves litt stivere mot pedalen enn for eksempel Bontrager Rally når vi har syklet i et par timer og blir sliten av å stå i mot slag i utforkjøringene i terrenget. Lesten verken spesielt bred eller smal, og gir god støtte. 

Under testing opplevde vi hver tur at stoffet i skoen gir litt etter, og at BOA-hjulet trenger en runde med etterstramming når skoen har blitt varm. Dette er heldigvis lett å gjøre i fart; det er bare å bøye seg ned og vri på BOA-hjulet noen klikk. Når det først er gjort, holder den seg bra på plass. Skoen føles ellers både luftig og lett på foten, der andre sko i samme kategori kan føles litt tunge og klumpete. 

crank brothers sykkelsko
DOBBELT OPP: BOA-snelle og borrelås holder skoen på plass. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

De gangene vi må av sykkelen for å trille, dytte eller bære oppleves skoen myk og komfortabel, og har godt grep mot underlaget. Den flate sålen vil ikke gi veldig godt grep på løst underlag, men sitter godt på steiner og fast underlag.

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen? 

Sti- og endurosyklister som vil ha en komfortabel sko til allsidig bruk. 

crank brothers mallet sykkelsko
SOLID: Skoen har ekstra forsterkninger på utsatte steder. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Hvis du er på utkikk etter sko til stisykling, kan du også ta en titt på Bontrager Rally og Shimano M701. Specialized sin 2FO Cliplite eller Giro Terraduro er også fine alternativer.   

Konklusjon

Crank Brothers Mallet BOA er en superkomfortabel og stilig sko for stisykling med klikkpedaler. Prisen er litt stiv, men skoen har til gjengjeld god funksjon. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Super BOA-snøring

God markering av såle for cleat-innfesting

Myk og komfortabel

Kommer med cleats, hvis du har rett type pedaler

MINUS

Ikke veldig godt grep på løst underlag

Test av Bontrager Rally 2022

Bontrager Rally er en stilig og komfortabel sykkelsko til stisykling og terrengsykling. 

bontrager sykkelsko
RALLY: Vi er usikker på hvor bra denne skoen funker til rally, men til stisykling med klikkpedaler kan den trygt brukes. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Bontrager Rally

Pris: 1799 kroner

Vekt: 403 gram (størrelse 41, veid av oss) 

Størrelse testet: 41

Størrelser: 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Produsent: trekbikes.com 

skala
7/10

Bontrager er sykkelmerket Trek sitt eget in-house merke for komponenter og annet tilbehør til sykling, deriblant også klær og sko. 

Rally er en av sykkelskoene de lager for stisykling. Sko i denne kategorien bruker ulike strammeløsninger, og Bontrager bruker en kombinasjon av vanlige skolisser, og en bred borrelåsstropp over vristen. Både hæl- og tåparti er forsterket for tåle slitasje bedre. Sålen er preget med mønster, og har ikke utstående knaster. Det er ikke markerte justeringssoner for klossene under skoen. 

Skoen kommer i fem forskjellige farger, hvor en av dem er fargene til Trek Factory Racing-laget.  

bontrager sykkelsko
ENKEL: Snøring og borrelås - begge deler hjelper å holde skoen på foten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk 

Vi har testet Bontrager Rally til stisykling våren 2022, i blandet vær og stort sett mellom 2-14 varmegrader.   

Bontrager-skoen er komfortabel på foten. Kombinasjonen av skolisser og borrelås gjør at trykket fordeles ganske så jevnt utover fotbladet når du strammer til. Innsiden av skoen er myk og komfortabel, uten nevneverdige presspunkter. 

bontrager sykkelsko klikkpedaler
FLAT: Sålen på Bontrager Rally minner mye om det vi ser på sykkelsko laget for flate pedaler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Når vi står i pedalene i lange utforkjøringer, er ikke dette den stiveste skoen vi har prøvd. Her oppleves for eksempel Shimano M701 og Crank Brothers Mallet noe stivere. Det Bontrager Rally derimot er god på, er komfort. Skoen er myk og komfortabel, både når vi sitter og tråkker, men også spesielt de gangene vi må av sykkelen. 

Stisykling innebærer at man av og til må av sykkelen for å trille litt, eller bære sykkelen. Grepet på sålen er helt OK på svaberg og røtter, men gir ikke veldig godt grep på løsere underlag.  

bontrager sykkelsko
TÅBOKS: Tåpartiet på Bontrager Rally er forsterket. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen?

Stisyklister som vil ha en komfortabel sko til stisykling. 

Alternative produkter 

Crank Brothers Mallet og Shimano M701 er begge gode alternativer til Bontrager Rally. Hvis du liker Bontrager-sko men vil ha en sko med litt bedre grep på løst underlag og som er litt mer rettet mot tursykling, kan du ta en titt på Foray.    

Konklusjon

Bontrager Rally er en lett, stilig og komfortabel sko til stisykling som vil passe mange syklister. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Komfortable

God strammeløsning

Flere farger

MINUS

Ikke den stiveste skoen

Test av Bontrager Quantum 2022

Vi har testet en av Bontrager sine rimeligste sykkelsko for allsidig sykling. 

bontrager quantum sykkelsko
RIMELIG: Bontrager Quantum er en av de rimeligere sykkelskoene vi har testet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Bontrager Quantum

Pris: 1199 kroner

Vekt: 363 gram (størrelse 41, veid av oss)

Størrelse testet: 41

Størrelser: 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Produsent: trekbikes.com

skala
6/10

Bontrager er sykkelmerket Trek sitt eget in-house merke for tilbehør og komponenter, klær og skotøy. De har flere sykkelsko på markedet, og vi har testet en av de rimeligste, nemlig Bontrager Quantum. 

Bontrager selv kategorierer dette som en sko for dem som vil komme i gang med å sykle med klikkpedaler. Nå til dags ser vi for det meste BOA-stramming eller plastspenner på sykkelsko, selv på de ganske rimelige modellene. Det får du ikke på Bontrager Quantum, her er det faktisk tre borrelåser som står for strammingen over foten. 

Skoen er forsterket på strategiske steder, både hælparti og tåboks har fått kraftigere materiale for å tåle slitasje fra skrubbing mot steiner og underlag når det oppstår. Bra!   

Yttersålen er en slags hybrid av det vi vanligvis ser på sko til henholdsvis stisykling og trening. Den er noe smal, og har litt knaster, men har ikke veldig grovt mønster.     

Praktisk bruk 

Vi har testet Bontrager Quantum våren 2022 til allsidig sykling. 

bontrager sykkelsko
ALLROUND: Sålen gir godt grep mot underlaget hvis du må av sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Old school? 

Med både plastspenner og BOA-sneller tilgjengelig på markedet, føles tre borrelåser umiddelbart litt gammeldags på Bontrager Quantum. Men borrelåsene strammer faktisk både jevnt og bra utover fotbladet, og vi opplevde i liten grad behov for etterstramming underveis på sykkelturene våre med denne skoen.

Skoen oppleves ikke spesielt stiv i verken den ene eller andre retningen. Oppsiden med dette er selvfølgelig at den føles ganske komfortabel på foten. Men hvis du har ambisjoner om å sykle en god del, og kanskje drive med sykkeltrening, kan det være lurt å vurdere en litt stivere sko enn dette, som for eksempel Fizik Terra Atlas. 

Quantum-skoen glipper heller ikke nevneverdig, så borrelåsstrammingen overrasker på flere vis. Alt oppsummert er dette en helt kurant sko for nybegynnere som vil ha en allsidig sykkelsko for klikkpedaler.  

bontrager sykkelsko
FORSTERKING: Hælpartiet har forsterkning mot slitasje. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen?

Syklister som er på utkikk etter en rimelig og komfortabel sykkelsko som ikke knekker bankkontoen. 

bontrager sykkelsko
TUPP: Bontrager Quantum har forsterkning også i tåpartiet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Er du på utkikk etter en allroundsko til sykling, kan du for eksempel se på Fizik Atlas Terra. Hvis du vil ha en sko mer myntet på trening og konkurranse, kan du for eksempel se på Specialized eller Shimano. Vil du ha en mer rendyrket sko til stisykling, er Crank Brothers Mallet, Bontrager Rally eller Shimano ME7 gode alternativer.   

Konklusjon

Bontrager Quantum er en rimelig sykkelsko som vil fungere fint til både trening, tur og mosjon. Viderekomne stisyklister vil nok sette pris på noe mer støtte og mer avansert stramming, men dette er en kurant innstegsmodell hvis du ikke vil bruke alt for mye penger. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Rimelig og allsidig

Borrelås fungerer overraskende bra, fortsatt 

God beskyttelse på hæl og tåboks 

MINUS

Ikke den stiveste skoen på markedet

Test av Giro Ventana 2022

Ventana er en sykkelsko fra Giro som skal treffe allsidige terrengsyklister godt. Gjør den det? Vi har testet.

giro ventana sykkelsko
STI-JEGER: Giro Ventana er en fin sko for den som vil sykle mye i terrenget. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Giro Ventana

Pris: 1999 kroner

Vekt: 393 gram(størrelse 41, veid av oss)

Størrelse testet: 41

Størrelser: 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48

Produsent: giro.com

skala
7/10

Giro er en produsent med lange tradisjoner spesielt på sykkelhjelmer, men også på sykkelsko. De lager sykkelsko til nær sagt alle sykkelkategorier, både terrengssykkel, grussykling, landeveissykling og utforsykling.  

Ventana er en allround-sko til terrengsykling, og visuelt lander den midt mellom sko til stisykling og sykkelsko for trening og konkurranse. 

Yttersålen er noe flatere enn mer treningsinspirerte sko, og her har for eksempel ikke hull til å skru i metallknotter for grep i gjørme og løse underlag. Den har imidlertid mer mønster enn mer sti-inspirerte sko. Sålen er laget i noe Giro kaller Sensor Rubber, som skal være med å gi godt grep mot underlaget. 

Strammingen skjer på to måter; med en L6 BOA-snelle over vristen, og en borrelås over tåboksen på skoen. BOA-snellen har også litt plastbeskyttelse i underkant, hvis du skulle være uheldig å skrape borti en stein eller lignende.  Både tå- og hælparti er forsterket for å være mer motstandsdyktig mot slitasje.  

giro ventana
TIGHT: Stramming skjer med BOA og en borrelås. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Skoen kommer i tre fargevarianter; en som er helsvart, en svart og grønn som vi har testet her, eller en svart og grå.   

Praktisk bruk 

Vi har testet Giro Ventana våren 2022 på turer med stisykkelen i Oslomarka.   

giro ventana sykkelsko
SENSOR: Uansett navn - sålen på skoen gir greit grep på forskjellig underlag de gangene du må av sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Sti-jager 

Giro Ventana føles lett på foten, og gir god støtte under fotbladet, kanskje et knepp bedre enn for eksempel Fizik Terra Atlas. Den hamler ikke opp med de mer rendyrkede stisykkelskoene når det kommer til stabilitet, og har ikke like mye støtte rundt ankelen når man begynner å bli sliten etter lange utforkjøringer, men til varierte stisykkelturer er ikke dette et stort problem. Sålen derimot, gir god støtte når du står i pedalene. Den er også behagelig å gå med, og det relativt flate designet gjør at du lett får grep på forskjellig underlag. 

giro ventana sykkelsko
ALLSIDIG: Sålen på Ventana er en krysning mellom en klassisk stisko og en ritt-sko. Vi kunne ønsket oss inngraveringer rundt kloss-innfestingen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

BOA-strammingen fungerer upåklagelig. Som med de fleste andre BOA-løsninger må du regne med å etterstramme skoen litt når stoffet har blitt varmt, men dette gjør du enkelt i fart på sykkelen. Dette ble rutine for oss etter et par gangers bruk, da stoffet i skoen komprimeres en del når du har fått opp varmen. Borrelåsen strammet vi bare i forkant av turene, og hadde ikke stort behov for å etterstramme.  

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen? 

Terrengsyklister som vil ha en komfortabel sko til stisykling, men som også kan brukes til sykling langs grusveier eller til og med landeveien. 

giro ventana sykkelsko
SKYDD: BOA-snellen har en liten beskyttelsesplate i plast på undersiden. Ikke dumt, det kan være lett å sparke borti stein når du går. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Hvis du vil ha en sko som er enda litt bedre egnet for trening og konkurranse, eller bare mer effektiv sykling, kan den litt dyrere Sector fra samme produsent være et godt alternativ. Hvis du vil ha en mer rendyrket sko for stisykling, er både Bontrager Rally, Shimano ME7 og Crank Brothers Mallet gode alternativer.   

Konklusjon

Giro Ventana er en stilig og sporty sykkelsko som vil passe flere typer syklister. De mest hardbarka sti- og endurosyklistene vil kanskje ønske seg litt mer støtte og komfort, men hvis du vil ha en sko som føles lett og stabil på foten og tåler turer på flere timer, er Giro Ventana et godt valg. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Boa-snøring

Allsidig 

MINUS

Kunne hatt markerte soner for montering av klosser

Test av Fizik Terra Atlas

Fizik Terra Atlas er en lett og fin sko til syklister som både vil drive med sykkeltrening og turer. 

fizik sykkelsko
ALLSIDIG: Fizik Terra Atlas er en sko som vil kunne passe flere typer syklister. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Fizik Terra Atlas

Pris: 1949 kroner

Vekt: 359 gram (størrelse 41, veid av oss)

Størrelse testet: 41

Størrelser: 36, 37, 37.5, 38, 38.5, 39, 39.5, 40, 40.5, 41, 41.5, 42, 43, 43.5, 44, 44.5, 45, 45.5, 46, 46.5. 47, 48

Produsent: fizik.com      

skala
7/10

Fizik er for de fleste kanskje mest kjent som en produsent av sykkelseter, men lager også en rekke sykkelsko. 

Fizik Terra Atlas er en allround sykkelsko til terrengsykkel, som skal passe til flere typer sykling, alt i fra gravel og bikepacking til terrengsykling. Skoen er lav, og materialet er perforert for å gi litt lufting. Strammingen av skoen skjer med én enkelt BOA L6-snelle, på siden av vristen. Vaieren som skal fordele trykket går helt ned mot tåboksen. Inne i hælkappen er det en sone med friksjonsmateriale for å motvirke glipping.   

Under sålen er det inngraverte markeringer som skal gjøre det lettere å montere cleats likt på begge skoene, og når du bytter cleats. Dette er en fin detalj vi liker. Yttersålen har forsterkninger både foran og bak.   

fizik sykkelsko
YES! God markering av sålen gjør det lett både å montere og bytte cleats. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk

Vi har testet Fizik Terra Atlas til allsidig sykling våren 2022. 

Allsidig sko  

BOA-stramming er vår foretrukne måte å stramme sykkelsko på. Fizik har løst dette med én snelle på skoen for å stramme. Vaieren fordeler trykket jevnt utover fotbladet, men vi tror to sneller kunne gjort strammingen enda mer presis. 

Skoen føles presis og lett på foten, og vektmessig er den bare noen gram unna Giro Sector. Terra Atlas føles kanskje ikke like presis og stram mot foten, men er da også hakket mer komfortabel, og føles litt mer myk mot foten. Det perforerte stoffet gjør som intensjonen tilsier; skoen føles luftig på foten.  

fizik sykkelsko
TUPP-FORSTERKING: Skotuppen på Fizik Terra har forsterking front. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Fizik selv har rangert sålen på denne skoen med en “stiffness index” på 5. Skoprodusentene har alle sine skalaer for slikt, så dette tallet isolert sett betyr ikke så mye - men ute på stien oppleves sålen som stiv, og den gir både støtte og god tråkkrespons. 

Fizik Terra Atlas liker vi best på de litt lengre stiturene, hvor intensjonen er å holde litt tempo og ikke benytte mer tid til fots enn nødvendig. Sålen er ikke like flat som på sti-sko, men den har et gripevillig materiale som gjør at den er et knepp mer god å gå med enn for eksempel Giro Sector. 

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen?

Syklister som vil ha en forholdvis lett og allsidig sko til terrengsykling.

fizik terra atlas
HEKTA: Innsiden av tåkappen har litt ekstra friksjonsbelegg. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Fizik Terra Atlas er en god allround-sko. Hvis du vil gå mer i retning av en sko til trening og konkurranse, kan vi anbefale Shimano eller Specialized. Hvis du heller vil ha en sko mer rendyrket til stisykling kan vi anbefale Crank Brothers Mallet, Bontrager Rally eller Shimano ME7.    

Konklusjon

Fizik Terra Atlas er en fin sykkelsko som vil fungere til trening og mosjon. Den vil fungere til fint stisykling, men egner seg nok best til dem som vil sykle turer langs grus og lett terreng, og driver med sykling for treningens del. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Stort utvalg i størrelser

Flere farger

Super BOA-stramming

God markering av såle

Allsidig

God ventilasjon

MINUS

Kunne hatt enda mer forsterkning rundt tå/hæl

Test av Giro Sector 2022

Giro har laget en lett og allsidig sko til terrengsykling med sin Sector-modell. Vi har testet skoen til norske forhold. 

giro sector sykkelsko
RASK SKO: Terrengskoen Sector fra Giro er definitivt for dem som har tenkt å tråkke til litt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TS_anbefaler
Giro Sector

Pris: 2599 kroner

Vekt: 328 gram (størrelse 41, veid av oss)

Størrelse testet: 41

Størrelser: 39, 40, 40.5, 41, 41.5, 42, 42.5, 43, 43.5, 44, 44.5, 45, 45.5. 46, 46.5, 47, 48, 49, 50

Produsent: giro.com 

skala
7/10

Giro har nær sagt en hel jungel av sykkelsko-modeller til alle mulige typer sykling, og flere av dem overlapper også hverandre i kategorier. Sector er en modell som sikkert kunne vært kategorisert som både treningssko, terrengsykkelsko og gravelsko, men så hevder også Giro at den skal funke til det aller meste.     

Utseendemessig minner Giro Sector mest om en sko til trening og konkurranse, selv om bruksområdet angivelig skal være mer variert enn som så. Sålen er smal under fotbuen, den har grovt mønster, og det er klargjort hull for metallknotter hvis behovet skulle melde seg. Både tå- og hælparti har forsterkninger for å tåle slitasje bedre, og det er reflekterende partier på hælkappen. 

Skoen strammes over vristen med to BOA L6-sneller, som skal fordele trykket jevnt over fotbladet. De strammes ved å vri, og løsnes ved å dra hjulet rett ut. Under skoen savner vi markerte hakk for montering og justering av klossene.   

giro sykkelsko såle
SMAL: Sålen er smal, men gir god støtte. Innfestingen for klossene har ikke inngraveringer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk 

Vi har testet Giro Sector våren 2022, primært til terrengsykling og stisykling, men også på turer med grussykkelen.   

giro sykkelsko refleks
REFLEKS: Refleksdetaljer på hælene er ikke dumt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Rask sko

Med doble BOA-sneller går strammingen av denne skoen kjempelett. Vaierne fordeler trykket jevnt utover fotbladet. Om noe, så føles denne skoen en anelse smal, og omslutter tåboksen ganske trangt. 

Stivheten mot pedalene er det ikke noe å si på. Når vi reiser oss i pedalene for å tråkke til, svarer skoen kontant. Yttersålen er ikke like bred som på for eksempel Giro Ventana - Sector føles mer som en ritt- og treningssko her, og har en skikkelig ettersittende passform. 

giro sykkelsko
FORSTERKET: Tåpartiet har forsterket materiale for å tåle slitasje. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Yttersålen har grovt mønster med knaster, og mulighet for å montere på metallpigger. Vi savnet ikke sistnevnte, og synes skoen gir helt greit grep de gangene vi må av sykkelen for å gå. Men her merker vi også at dette er skoen for dem som prøver å unngå å måtte gå av sykkelen - den har ikke like bred såle og god støtte i steinura som for eksempel Giro Ventana.  

Hvem bør kjøpe denne sykkelskoen?

Terrengsyklister som vil ha en lett og stiv sko, og som gjerne er opptatt av effektivitet og god respons. Hvis du er veldig opptatt av at sykkelsko må være komfortable å gå i, bør du se på andre alternativer. 

giro sykkelsko boa
DOBBEL: Sector har doble BOA-sneller. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter 

Giro Sector er en sko med gode allround-egenskaper. Hvis du vil ha en sykkelsko mer rendyrket mot konkurranse og mye trening, kan vi anbefale deg å se på Shimanos S-Phyre-modell, Scott eller Specialized sin S-Works. 

Hvis du er ute etter mer komfort og mer bedagelig anlagt sykling, kan du se på sko som Crank Brothers Mallet, Bontrager Rally, eller Shimano ME7.    

Konklusjon

Giro Sector er en presis og lett sykkelsko som vil passe mange terrengsyklister som stiller høye krav til stivhet og presisjon. Sector er en rittsko for stisyklisten, som ikke er så opptatt av karbonsåler. Syklister som for eksempel vil sykle krevende terrengsykkelritt som Terrengsykkelrittet og Ultrabirken er midt i målgruppen for denne skoen. Skoen vil også fungere fint til grussykling og gravel. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Lett! 

Allsidig - kan brukes til flere typer sykling

BOA-snøring

Refleksdetaljer

MINUS

Kunne med fordel hatt markerte soner for klosser under 

Test av Shimano S-Phyre XC9

Shimano har laget terrengsykkelsko lengre enn noen andre. De fant tross alt opp SPD-skoene. Vi har testet den deres nye modell Shimano S-Phyre XC9.

ORIGINALENE: I klikkpedalens barndom fantes det bare én Shimanosko på markedet. Nå er S-Phyre XC9 toppmodellen. Mykt overmateriale og bred lest gir god komfort. Polstret karbonsåle gir godt grep mot pedal og underlag.
ORIGINALENE: I klikkpedalens barndom fantes det bare én Shimanosko på markedet. Nå er S-Phyre XC9 toppmodellen. Mykt overmateriale og bred lest gir god komfort. Polstret karbonsåle gir godt grep mot pedal og underlag.
TS_best_i_test
Shimano S-Phyre XC9
  • Pris: 2990 kroner

  • Vekt: 351 gram

  • Størrelse testet og veid: 43,5

  • Innersålelengde: 281mm

  • Innersålebredde: 95mm

  • Nett: shimano-nordic.no

skala
9/10

S-Phyre XC9 er den japanske produsentens toppmodell til terrengsykling, både maraton og rundbane.

Den er også en super sko til grussykling, men her har Shimano akkurat lansert en enda lettere grusspesifikk sko med mindre grovt sålemønster og uten skruknotter i front. 

S-Phyre-skoene har jålete utseende i glitrende blå, men kommer også i nedtonet svart og supersynlig neongul. Overflaten er glatt med små luftehull. Et lite felt midt oppe på foten er i netting. De to Boasnellene har begge to litt unik løsning for vaierdraget. For den nederste spolen kan du vikle vaieren en ekstra sløyfe på tvers av vrista for ekstra god fordeling av trykket.

Den øverste spolen sitter på en egen flapp som ligger over vrista, under vaierne og strammes til med vaierspolen. Denne ekstra flappen fordeler presset over hele den øvre delen av vrista bedre enn to enkle vaiere gjør på egenhånd.

Sålemønstret og yttersålen på skoene er laget i samarbeid med Michelin. Det aller meste av karbonsålen er beskyttet av et godt lag med myk gummi. Dette gir godt grep mot både pedal og underlag. Rundt pedalklossen er karbonet eksponert for å lede klossen raskest mulig inn i pedalen. 

Skoene kommer med innersåler med mulighet for å tilpasse støtten under fotbuen Skumkiler i to tykkelser følger med i esken. Innleggssålen har ingen metatarsal-knapp slik både Specialized og Scott har. Shimano-skoen er de mest behagelige skoene i denne testen.

De sitter stramt rundt foten, men har ingen presspunkter. Vi fikk vondt under tåballene etter en stund og kunne ha ønsket oss en tåballknapp for litt ekstra spredning her. Dette vil ikke gjelde alle, eller dem som bruker egne innleggssåler. Bredden på skoene er raus, uten at overlæret krøller seg ved stramming. 

Shimano S-Phyre XC9 har suverent grep mot underlaget og overlegen komfort ellers. Sandpapirlignende stoff inne i hælkappen gir godt hælgrep ved klyving. Yttersåleknastene er for grunne. På gulv og fjell skraper vi pedalklassen nedi. Overflaten gjør skoene lette å holde rene. Shimano S-Phyre XC9 er topp sko til en konkurransedyktig pris.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Veldig komfortabelt og lettstelt overmateriale

Godt beskyttet gummiert karbonsåle

Myke knotter i yttersålen

MINUS

Føles litt flate på pedalen

Pedalklossen skraper nedi ved gåing

Test av Scott MTB RC SL

Scott måtte levere noe ekstraordinært når de for noen år siden lokket Nino Schurter bort fra Sidi.

TOPP FUNKSJON OG MAKS PRIS: Scotts særegne sko i svart karbonoverdel og hvit gummisåle er rikt polstret mot foten og har suverent grep mot underlaget. Prisen er astronomisk.
TOPP FUNKSJON OG MAKS PRIS: Scotts særegne sko i svart karbonoverdel og hvit gummisåle er rikt polstret mot foten og har suverent grep mot underlaget. Prisen er astronomisk.
Scott MTB RC SL
  • Pris: 5699 kroner

  • Vekt: 383 gram

  • Størrelse testet og veid: 43

  • Innersålelengde: 283mm

  • Innersålebredde: 91mm

  • Nett: ramo.no/scott-sports.com

skala
9/10

Nino og hans mentor, Thomas Frischknecht hadde et nært og langvarig forhold til den italienske skoprodusenten. Likevel, nærmest ubemerket hen gikk Nino fra hvite Sidi-sko med verdensmesterdetaljer, til tilsvarende hvite Scott-sko med en unik hvit såle og overdel i karbonlignende materiale.

Verstingskoene til Scott er også å se på den kvinnelige verdensmesteren, Kate Courtney. Hun gikk fra Specialized til Scott i vinter. 

Scott MTB RC SL sprenger en hver prisskala. Fem og et halvt tusen for et par sykkelsko er sifre vi ikke har sett på annet enn customsko håndsydd etter mål, tidligere. 

Vekten på Scott-skoene er ikke super-imponerende, tyngst i denne testen. Det som skiller Scott-skoene fra de andre er først og fremst at de er veldig godt polstret, samt at de har en spesielt myk og gripevillig yttersåle. Hele karbonsålen er også godt beskyttet av et tykt lag med hvit viskelærgummi. 

Passformen på Scott-skoene er ganske smal. Har du lang og tynn fot vil du likevel kunne oppleve at du ikke får strammet den øverste Boa-strengen nok. Skoene spisser av mot tåspissene ganske tidlig. Har du bred forfot er ikke dette skoene for deg. Innersålen er passe avansert, men pass på å få med fotbue-kilen du vil ha før du forlater butikken. Det har du fortjent for 5699 kroner. 

Skoene føles ekstremt solide mot foten. Overdelen er fast i fisken, men med raus, myk polstring på innsiden. De stive karbonsidene gir ingen vonde punkter, men omslutter foten som stram tøffel. Hælgrepet er godt. Også rundt hælen er skoene rikt polstret, som skateboardsko. De to Boa-snellene strammer godt. Den nederste strengen kan du legge i dobbelt løkke som på Shimano-skoene, for ekstra finstramming. Strammingen går langt frem på tærne. 

På grunn av den smale tuppen føles skoene litt lengre enn de trenger å være. Partiet foran pedalklossen er mykere enn sålen forøvrig slik at skoene er gode å gå og løpe med. Den hvite fargen både på såle og overdel gjør at skoene fort ser skitne ut. Scott setter nye prisrekord med MTB RC SL-skoene. De er skikkelig gode, solide og ser ut som en million euro, i hvert fall til første gjørmetur.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Myke ytterknotter gir godt grep

Små skruknotter

Stivt overmateriale

Gummi beskytter hele karbonsålen

Raus beskyttelse rundt tåboksen og polstring over vrista

MINUS

Høy vekt

Ublu pris

Lukkes nesten helt rundt smale føtter

Ekstra sålekile følger ikke med

Hvit yttersåle

Test av Specialized Recon S-Works

Specialized har lang erfaring med sykkelsko. Deres sykkelsko Specialized Recon S-Works har en unik utforming som Specialized kaller Body Geometry.

SISTE GENERASJON: Specialized S-Works sko har mange tilhengere. Unik lest og lav vekt er stikkord. Den røde gummien i yttersålen står stødig på pedalene.
SISTE GENERASJON: Specialized S-Works sko har mange tilhengere. Unik lest og lav vekt er stikkord. Den røde gummien i yttersålen står stødig på pedalene.
Specialized Recon S-Works
  • Pris: 3599 kroner

  • Vekt: 330 gram

  • Størrelse testet og veid: 44

  • Innersålelengde: 285mm 

  • Innersålebredde: 95mm

  • Nett: Specialized.com

skala
9/10

I praksis er det tre detaljer med skoene til Specialized som til sammen utgjør Body Geometry-funksjonene.

De er oppbygd under fotbuen.

Du kan tilpasse dette ytterligere med egne Specialized innleggssåler i tre nivåer. Disse må kjøpes løst.

I selve skolesten er det lagt inn en 1,5 mm tykk kile i forfoten. Denne løfter innsiden av forfoten med 1,5 mm i forhold til standardsko. Dette skal i følge Specialized rette opp kneet i tråkket, gi mer direkte kraftoverføring, samt motvirke at ankelen kollapser over pedalene – her bidrar også fotbuestøtten. 

Den tredje BG-funksjonen er det som kalles en metatarsal knapp. Dette er en opphøyning under tåballen som skal bidra til å spre tærne og gi mindre press direkte på tåballen. 

I bruk setter vi pris på BG-funksjonene i Recon S-works skoene. Kilen retter opp knærne våre mer enn i andre sko. Knappen under tærne gir mindre nummenhet i tærne. Recon-skoene har mykt, nesten litt pløsete overlær over tærne og uelastisk plastikklignende materiale på sidene.

Passformen er middels smal i forhold til lengde og borrelåsen over tærne lar deg justere ytterligere. Hælgrepet ved løping er godt, takket være trang hælkappe, stive sidepanel og de to robuste Boa-snellene i aluminium.

Pløsen, som er tilnærmet upolstret går litt høyt på ankelen foran og vi opplevde litt klyping her.

En løsning er å krysse den øvre Boa-strengen for å minke presset midt foran. Snellene lar seg ikke hurtigåpne, men du kan hekte av vaieren fra plastbuen på motsatt side. 

Specialized Recon S-Works er solide og lette sko. Vi skulle gjerne ha sett mer gummi rundt karbonsålen for bedre holdbarhet, men overlæret er robust og tåboksen er godt beskyttet. Hælgrepet er også klassebeste.

Festene til pedalklossene gir mer justerbarhet i lengderetning enn de fleste andre rittsko. Hardere materiale på knottene som hviler på pedalen gir solid kobling mellom sko og pedal. 

Specialized-skoene føles strammere både i passform og tråkk enn noen av de andre skoene. Vi opplevde at overlæret på vår testsko delaminerte under den ene Boa-løkka. Specialized lover at dette er reklamasjon hvis det skjer med deg.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Alu-Boa holder lar seg mikrojustere begge veier

Mykt overlær

Mykt og gripevillig mønster

BG-lest er bra for mange

Lav vekt

Supert hælgrep

Ekstra skokloss-justering

Gjengeinnsats i titan

MINUS

Høy pris

Eksponert karbon i sålen

Kan klype litt foran på ankelen

Overlæret i tåboksen krøller seg

Test av Birk Pro MTB Carbon

Norske Birk sine sykkelsko Birk Pro MTB Carbon er ganske like de internasjonale toppmodellene i testen. Prisen er derimot en ganske annen.

MIDNIGHT FADE: Glatt overflate og stilig fargespill gir Birk-skoene et eksklusivt utseende. Stiv såle, godt hælgrep og funksjonelle vaiersneller gir god funksjon.
MIDNIGHT FADE: Glatt overflate og stilig fargespill gir Birk-skoene et eksklusivt utseende. Stiv såle, godt hælgrep og funksjonelle vaiersneller gir god funksjon.
Birk Pro MTB Carbon
  • Pris: 1999 kroner

  • Vekt: 313 gram

  • Størrelse testet og veid: 43

  • Innersålelengde: 268mm

  • Innersålebredde: 86mm

  • Nett: birk.no

skala
7/10

Skoene er utviklet med Birks Lars Granberg som produktansvarlig.

Skoene minner en del om flere andre tilsvarende sko fra andre mindre leverandører internasjonalt. 

Birk-skoene har et overmateriale som minner litt om Shimano sitt. Det er glatt og skinner i en farge som går fra svart til lilla og blå litt avhengig av hvordan lyset treffer skoene. Passformen er ganske smal. Våre testsko fra førproduksjonen var litt korte for testeren, men bredden var god. En størrelse opp hadde gjort susen.

Tåboksen er ganske høy, smal og rund. Beskyttelsen foran tærne er tilstrekkelig, men den kunne godt beskyttet litt lengre ut på sidene av skotuppen. Det vil lett kunne bli en del sår i skostoffet etter litt trasking i steinrøysa. Pløsen er myk og middels polstret. Vi opplevde ingen klyping foran på ankelen, selv med stramme sko og ved gåing.

Inne i skoen er hele bakre del dekket med et tilsvarende gripemateriale som i hælen på Shimano-skoene. Materialet har en sandpapirlignende overflate som griper godt mot sokken. Dette holder foten godt på plass, uten at hælkappa trenger å være ubehagelig trang. 

Yttersålemønstret er skarpt og grovt og gummien er vesentlig mykere enn på de rimeligere Birk-skoene vi nylig testet. Det er ikke noe hardere gummi der yttersålen treffer pedalen, slik det er på Shimano og Specialized. Dette kan gi noe slark mot pedalen etter hvert som gummien blir slitt.

Vi skulle gjerne også ha hatt litt mer gummi utenpå karbonsålen for bedre beskyttelse samt bedre grep mot pedalen i de tilfeller vi ikke er klikket inn. Pedalkloss-sporene er korte og gir lite rom for å justere posisjonen på pedalene. De to Atop-snellene fordeler trykket godt utover vrista, men de kan ikke slakkes i små hakk.

Har du strammet for hardt må du løsne vaieren helt ved å skru litt tilbake på snella og stramme på nytt. Her er de dyrere skoene et hestehode foran. 

Overmaterialet føles mykt og føyelig. Dette gir god komfort, men også litt mindre støtte og soliditet i følelsen. Birk leverer funksjonelle sko som ser bra ut. De har dønn stiv karbonsåle, lav vekt og myk, gripevillig gummi i yttersålen.

Litt rausere bruk av gummi på sålen ville sikret at de ikke ble skrapet opp så fort, litt lengre pedalkoss-spor hadde også vært fint, men alt i alt supre sko til ambisiøs sykling.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Rimelige

lette

Ganske myke knotter i yttersålen

Glatt overmateriale

MINUS

Mye eksponert karbon under sålen

Har ikke mikroslakking

Enkel innleggssåle

Litt lite justeringsrom for pedalklossen

Test av Fi’zi:k X5 Terra

Italienske FI´ZI:K sin nye modell FI´ZI:K X5 Terra ser til forveksling like ut som andre merkers toppmodeller. De er også testens dyreste sykkelsko.

Fi’zi:k X5 Terra
  • Pris: 1699 kroner

  • Vekt: 326 gram per sko

  • Størrelse testet: 43  

  • Lukking: Boa-snelle og borrelås

  • Nett: Cycleservice Nordic

skala
8/10

De slanke skoene har glatt overlær med mange små trekantede og firkantede luftehull.

Overlæret er beskyttet med en plastkant langs hele den nedre delen av skoen.

Rundt tærne er det plastlaget litt ekstra tjukt. Det går også litt opp og over tærne. Fi’zi:k-skoene strammes med en liten borrelås nederst og en Boa-snelle forøvrig. Boa-vaieren lar deg åpne skoen mye, samtidig som du kan stramme hardt uten å få for mye press på enkeltpunkter. Boa-snellene er enkle og effektive i bruk og har livstidsgaranti som gjør at Boa sender sneller gratis hvis du ødelegger dem.

Pløsen er festet til vaieren og vaieren kan heller ikke hektes ut av kanalene på hver side av åpning slik du kan på noen andre Boa-sko. Du må derfor slakke opp snella helt for å ta skoene av og på. Draløkka ved hælen hjelper på når du skal trekke på deg skoene. 

Fi’zi:k-skoene passer godt dem med smale føtter. De kan strammes godt til, men også gi god plass over vrista for dem med høy vrist. Tuppen er ganske smal og lav. Inne i hælkappen sørger små silikonprikker for at skoene ikke kipper, selv uten at du strammer dem stramt på. 

Selve sålen i nylon er blant de stiveste i testen. De er også stive foran skoklossen og dermed ikke de beste å gå med. Knastene er skarpe, men ganske harde. Dette gir godt grep på mykt underlag, men litt styltefølelse på svaberg. Vi savner et lag med gummi under fotbuen. Å stå rett på plastsålen her er uggent i øyblikkene før du rekker å klikke inn i pedalene. 

Fi’zi:k X5 Terra er elegante sko som ser dyre ut. De er stive som rittsko, men har høy komfort på sykkelen. De er ganske store i størrelsen, så ta høyde for at du må en halv til en størrelse ned.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Ser dyrere ut Boa-lukking

Godt hælgrep

God beskyttelse rundt tærne

Boa har super garanti på snellene

MINUS

Noe dyre

Glatt plastsåle under fotbuen

Harde knaster

Test av Shimano XC5

Ingen har så lang erfaring med terrengsykkelsko til klikkpedaler som Shimano. Deres nye sko Shimano XC5 har skolisser og retroinspirert utseende.

TS_best_i_test
Shimano XC5
  • Pris: 1499 kroner

  • Vekt: 326 gram per sko

  • Størrelse testet: 44    

  • Lukking: Lisser

  • Nett: shimano-nordic.com

skala
9/10

XC5-skoene er komfortable på. Overlæret gir litt etter når du tar på deg skoen.

Overlæret klemmer mykt, uten vonde punkter rundt foten. Det føles solid, fast og føyelig.

Skoene er lave og smale i front, og ganske lave over vristen. Lissene gir gode justeringsmuligheter for føtter i de fleste høyder og fasonger. De er relativt tette, med små luftehull på hver side. 

Shimano-skoene er de eneste i denne testen med karbonforsterket såle. Området rundt klossen er laget i en karbonmiks for ekstra stivhet akkurat her. Dette øker komforten og motvirker at du kjenner pedalen gjennom skosålene. Forøvrig føles sålene ganske myke, på en god måte. Sålen er stiv ved klossen, men ganske myk ellers, dette gjør skoene gode både å trå og gå med.  

Yttersålen fra Michelin har to forskjellige gummiblandinger i knastene. I tillegg er partiet under fotbuen dekket av gummi. Dette gjør det enklere å stå på pedalene før du klikker inn. Skoene har muligheter for skruknotter i front hvis du skal løpe i gjørmete motbakker. På hælen er det en stor refleks. Foran er tuppen beskyttet med gummi, både under tuppen og rundt tærne. 

De oransje lissene fungerer bra til å stramme med. Du kan velge å legge dem en runde under foten, slik fotballspillere gjør. Løkkene pakker du uansett ned under lissestrikken over vrista. Prøv deg fram med hvor stramt du ønsker lissene. Du kan ikke justere dem i fart, slik du kan med sneller og borrelåser. Pløsa er passe tjukk uten at den presser mot ankelen. Hælgrepet inne i skoen kunne godt vært litt bedre. 

Shimano XC 5 er komfortable sko som er like egnet til krevende terrengsykling som grussykling med bukkestyre. Sålegrepet mot terrenget er desidert best i denne testen.

VURDERING
Valuta
Totalintrykk
PLUSS

Komfortable

Myk yttersåle

Karbonforsterkning rundt klossen

Gummisåle under fotbuen

Lav vekt

MINUS

Litt kipping

Noe smale i tuppen

Lisser lar seg ikke justere i fart

Test av Birk Team Mtb

Birk har utviklet sin egen sko kalt Birk Team Mtb etter innspill og tett oppfølging fra Ultrabirken- og Terrengsykkelrittet-vinner Lars Granberg.

Birk Team Mtb
  • Pris: fra 990 kroner

  • Vekt: 347 gram per sko

  • Størrelse testet: 43    

  • Lukking: To vaiersneller

  • Nett: birk.no

skala
7/10

Team Mtb-skoen har en klassisk treningssko-profil med to vaiersneller for rask stramming og god fordeling av trykk utover vrista.

Skoene har mykt, men tilsynelatende solid overlær.

En ganske kraftig forsterkning foran tærne hjelper også godt på. De to vaier-snellene er enkle i bruk. Du skrur mot klokka på venstreskoen og med klokka på høyre for å stramme.

For å slakke skrur du motsatt vei og vaierne løsner helt med en gang. Her kunne vi ha ønsket oss en måte å mikrojustere også minusveien, men dette er en funksjon vi heller ikke finner på de Boa-utstyrte skoene. Plasseringen av snellene kan gjøre de litt utsatt for slag.

 Knastene under yttersålen er skarpe og grove, men også i relativt hard gummi. De griper godt i løst terreng, men kan bli litt glatte på våte røtter og svaberg. En taggete plastbeskytter under fotbuen gjør det tryggere å stå på pedalene uten å være klikket inn.

I tillegg sikrer dette at du ikke riper opp sålen etter kort tids bruk. Skoene har gjenger for skruknotter foran, men de grove tåknastene fungerer godt i sleip gjørme som de er. 

Birk-skoene har et spesielt stoff inne i skoen. Dette skinnende materialet føles som grovt sandpapir og er med å gi godt hælgrep i skoene uten at du trenger å stramme dem så hardt. Pløsa under stramme-vaierne er tynt polstret og sitter ikke så høyt opp mot ankelen at den gjør vondt her.

Våre testsko var oppgitt til å være i størrelse 43 men oppleves litt korte for størrelsen.  Skoene er stive på pedalene, men mer komfortable enn typiske karbonsko når du går. 

Birk har laget et par sko som både ser bra ut og føles bra i bruk. De ukjente atop-snellene fungerer bra, og Birk skal ha alle reservedeler tilgjengelig hvis det blir behov for det.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

To vaiersneller

Godt hælgrep

Fin beskyttelse rundt tærne

Stiv såle

MINUS

Litt hard gummi i knastene

Vaiersnellene kan gå opp ved slag

Test av Gaerne G Laser

Gaerne, eller Gærne er klassiske italienske sykkelsko produsert i det italienske sportskoområdet, Montebelluno. Vi har testet modellen Gaerne G Laser.

Gaerne G Laser
  • Pris: 1299 kroner

  • Vekt: 377 gram per sko

  • Størrelse testet: 44   

  • Lukking: Tre borelåser

  • Nett: deler.no

skala
7/10

Skoene har en glatt plastlignende overflate og luftehull i det meste av overlæret.

Hælkappen er kapslet inn i en hard plastform, som også har luftinntak på siden.

Tre borrelåser for lukking er så klassisk det blir når det kommer til sykkelsko. Disse er kraftige og lette å justere. Gaerne-skoene er ikke de stiveste i denne testen, selv om de har det mest rittforienterte utseendet. Skoene har myk gummi i knastene under sålen og også gummi under fotbuen slik at du står ganske trygt på pedalene, også når du ikke har fått klikket inn.

Sammenlignet med de andre skoene i testen er Gaerne-skoene en del bredere på det bredeste, noe som nok kan passe bra for noen. Størrelse 44 i disse skoene var litt for stort for testerne, som vanligvis bruker 43,5 i de fleste andre sko. Overlæret ble derfor også litt i overkant stort, også i bredden. Har du føtter med stort volum vil du ha plass i disse skoene. De gule italienerne har likevel godt hælgrep, selv om det ikke er noe spesielt friksjonsmateriale på innsiden, slik det er hos Fizik og Birk. 

Borrelåsene er litt lange. Med smale føtter endte vi opp med overskuddsflapp på de to nederste stroppene. Festeområdet for stroppen er stort, så de strammer godt. Pløsa sitter løst, men er godt polstret mot ankelen. Vær nøye på å legge den flatt før du strammer til.  

Yttersålen er gripevillig også på vått underlag. Skarpe småknaster helt i front griper bra i bratte gressbakker, også uten bruk av skruknotter. Selve nylonsålen er ganske myk i front, og skoene er gode å gå med. Vi savner en gummibeskytter opp foran tærne.

Kunstlæret i front fikk små sår etter kun få dagers testing. De er de tyngste i testen. Gaerne G Laser er sko som vil passe dem med brede føtter godt. De har ikke den stiveste sålen i løypa, men har til gjengjeld godt grep på svaberg og i gjørme. Gummien under fotbuen er et klart pluss for de situasjonene der du blir stående på pedalen uten å klikke inn. 

VURDERING
Valuta
Totalintrykk
PLUSS

Bred i front

Myke knaster

Godt polstra pløse

MINUS

Litt tunge

Litt stort overlær

Ingen ekstra beskyttelse foran tærne

Test av Giro Cylinder

Amerikanerne i Giro gjorde furore da de for noen år siden gjeninnførte skolisser på sykkelsko i toppsjiktet, slik som de har på Giro Cylinder.

Giro Cylinder
  • Pris: fra 990 kroner

  • Vekt: 347 gram per sko

  • Størrelse testet: 43    

  • Lukking: Boa-snelle og borrelås

  • Nett: Ultimate Nordic

skala
7/10

Terrengskoene Cylinder har en liten borrelås nederst og en enkelt Boa-snelle for stramming forøvrig.

Boa-vaieren er som på Fi’zi:k-skoene tredd gjennom en løkke på pløsen.

På Giro-skoene er denne laget i stoff, mot plast på Fi’zi:k. Også på hver side av skoen går Boa-vaieren gjennom stoffløkker i stedet for plaskanaler.

Disse løkkene sikrer at det ikke blir noen harde punkter mot foten, samtidig som de holder totalvekten for skoen lav. Pløsa er tynn og velventiler. En splitt i midten øverst sikrer at den ikke gnager mot ankelen. 

Giro Cylinder har store nettingfelter i overlæret. Dette gir god lufting. Nettingen gjør også at støv og møkk lett kan feste seg til skoene, slik at de er vanskeligere å vaske helt rene.

Overlæret er syntetisk, men føles veldig likt ekte skinn. En forlengelse av knastene på yttersålen beskytter tuppen, i hvert fall på undersiden.

Det er ingen forsterkninger rundt tærne forøvrig. Skoen er lav ved ankelen. Samtidig er den en del tjukkere her enn de andre skoene.

Dette gir litt beskyttelse mot slag mot kranken, men det kjennes ut som skoene sitter litt dårligere enn andre. 

Knastene på yttersålen er verken grove eller spesielt skarpe, men de er laget i en ganske myk gummi som gjør at de sitter godt på berg og steiner.

Løper du mye i bratte gressbakker, slik som man gjør i sykkelkross bør du benytte deg av skruknottmuligheten i front. Innleggssålen er av enkleste sort. Helt uten noe ekstra støtte under fotbuen, lufting eller ekstra polstring. 

Giro Cylinder er en komfortabel sko med en myk og føyelig overdel og middels stiv såle. Det lave og tjukt polstrede ankelpartiet gir følelsen av at skoen sitter dårligere enn den gjør. Boa-snelle fungerer alltid bra og sikrer god passform og enkel åpning og stramming.

VURDERING
Valuta
Totalinntrykk
PLUSS

Myke knotter under Boa-snelle

Myk overdel

MINUS

Litt lav rundt ankelen

Ganske myk i sålen

Lite beskyttelse rundt tærne

Nettingstoff fylles lett med støv og møkk

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.