Oakleys nyeste sykkelbrille ble først kjent da den dukket opp på nesa til Thor Hushovd og George Hincapie under Tour De France i 2008.

Siden har de blitt nærmest dagligdags syn på veldig mange syklister, både på landeveien og i terrenget. Fortsatt vekker de oppsikt og fortsatt går diskusjonen heftig om disse brillene er kule eller stygge.

Annonse

Hva du synes får du nesten finne ut av selv.

Vi kan uansett vurdere funksjonen til disse brillene og da er det naturlig å sammenligne med Oakleys mer klassiske sykkelbrille, Radar. Også Radar er realtivt ny, men denne har et mer klassisk utseende og fasong.

Jawbone sitter godt på nesa og ikke så tett på øynene at øyevippene slår inn i glassene på innsiden. Dette er ofte et problem med andre tettsittende sykkelbriller. At brillene holder litt avstand til øynene gjør de også mindre utsatt for dugg enn briller som sitter enda tettere.

I bruk oppfattes nesedelen som litt breiere enn på f.eks Radar og den er vesentlig hardere. Dette gjør at du lettere kjenner at du har brillen på neseryggen.

Brillene sklir også litt lettere nedover nesa etter hvert som du blir svett og/eller våt. I tilllegg er ramma på brillene veldig fremtredende og spesielt i teknisk terreng er det lett å føle at nedre den av ramma er sjenerende for blikket.

Den kraftige ramma har en ekstra vinge-del i nedre del av brillen og denne er litt i veien når du trenger god oversikt over hva som skjer rett foran deg. Det er klart at det å se nedover når man sykler ikke er teknikk helt etter boka, men i teknisk terreng og klatringer der det går sakte var det påfallende uggen sikt med disse brillene.

Den kraftige nedrekanten av brillene er også delen som Oakley kaller for Switchlock. Denne delen kan vippes ned slik at bytte av glass er en enkel sak.

Som vanlig er Oakley overlegne når det gjelder optisk kvalitet på glassene. Vi har testet med gule glass og vanlige mørke solglass (yellow vented og black iridium vented). Begge glassen er klare uten noen form for fortegning i sidesynet. Sidesynet er uanset til en viss grad også begrenset av brilleramma.De gule glassene er helt klart førstevalget i terrenget.

I skogen blir det fort for mørkt med Black Iridium og da havner brillene fort på hjelmen. Heldigvis sitter de godt også der, takket være Oakleys mye ørestenger som klemmer rundt hodet eller inn i hjelmhullene. Akkurat det å sitte fast på hjelmen er noe andre brillemerker tilsynelatende ikke prioriterer, mens Oakleys briller, også Jawbone, sitter trygt og pålitelig fast på hjelmen når du treffer egnede hull.

Disse brillene har i løpet av kort tid blitt mange syklisters førstevalg. Vi mistenker at dette mer skyldes at de er så spesielle og at de er Oakleys nyeste, enn at de er så veldig bra. Til sportsaktiviteter generellt og sykling spesielt er Radar og også gamle M-Frame overlegne Jawbone på funksjon.

Disse tradisjonelle sykkelbrillene dugger mindre, er mindre i veien for fritt utsyn og gir deg større utvalg av glass. Men hvis du først og fremst er ute etter å se speisa ut og samtidig ønsker Oakleys optikk så kommer du relativt godt ut av det med Jawbone, den høye prisen til tross.

Oakley Jawbone

Pris: 1815 kroner m/to par glass og oppbevaringsboks

Vekt: 28 gram

+ Komfortable på 

+ Lette

+ Myke og med runde kanter

+ Veldig gode glass

+ Spesielt utseende

- Relativt dyre

- Dugger lettere enn andre sykkelbriller fra Oakley

- Hemmer synet

- Spesielt utseende