Vi ønsket å finne ut hva all hype'n rundt PUSH er, og sendte avgårde en FOX RP3 bakdemper og Vanilla RLC dempegaffel som skal brukes på en Intense 5.5 EVP. PUSH har started sammarbeid med britiske TFTunedShox, og vi sendte alt dit. Vi har nå, etter ca to ukers ventetid, fått sakene tilbake, sammen med en egen link til Intensens bakramme.

Annonse

Hvorfor?

Hvorfor skal man sende avgårde demperproduktene sine for å få dem bygget om? Det er én hovedårsak til dette: De fleste demperprodukter på markedet er laget for ryttere på ca 65-70kg, og som kjører på en viss måte. Men hva med justeringsmulighetene, kan ikke de gjøre at produktet passer andre ryttere? Jo, til en viss grad. Problemet er bare at du ikke kan justere alle parameterne som er viktige. Vi tar for oss problemområdene:

Returdemping:

En returdemperenhet har to kretsløp som oljen kan passere igjennom, som håndterer hastigheten demperen skal strekke seg ut med. Den som påvirker hovedfølelsen og roen i demperen kalles "low speed", og bestemmer hvor sakte den skal strekke seg ut etter f.eks. en landing, eller når du har kjørt ned i en dump i terrenget. Denne gir ro til demperen. Det er denne du kan justere selv med en knott eller ratt som oftest kalles returdemping-justering. Setter du denne til å være for rask, vil demperen føles spretten og nervøs.

Hva så med den andre retur-dempingen? Jo, hva skjer når du kjører over en rot i høy hastighet? Demperen komprimeres, men så fort roten er passert, henger plutselig hjulet i løse luften. Da er du ikke interessert i at det skal komme rolig ut igjen, du vil at det skal skyte ned på bakken så fort som mulig, slik at det er klar til å ta neste rot. En demper med bare "low speed"-retur vil, når den er stilt slik at den har fin ro, ikke rekke å komme ut mellom hver rot, og den vil pakke seg, dvs. den rekker ikke strekke seg ut, og den vil treffe neste rot halvveis sammenpresset. Da er fjæren strammet, og du vil føle roten mye sterkere enn den første. Neste rot igjen blir enda verre. Da er alternativet å stille demperen med veldig kjapp retur, men da mister du roen når du hopper eller kjører på store enkeltting.

Det er her "High speed"-returdemping kommer inn. Det er rett og slett en ventil som merker om hjulet er i luften og vil ned, eller er på bakken med din vekt oppå. Er det på bakken med din vekt på, må fjæren dytte din vekt opp for å at demperen skal strekke seg ut. Da vil trykket i oljen forbli såpass lavt at ikke high speed-kretsen åpner, og dermed går oljen bare igjennom low-speed kretsen og gir roen. Men etter en rot er hjulet i luften, og fjæren får dytte demperen ut uten å bli hindret av din vekt. Da blir oljen utsatt for større trykk fra fjæren, og high speed-ventilen åpner og det kan strømme masse olje. I praksis er denne ventilen laget av én eller flere tynne, fleksible stålplater (shims) som dekker ett eller flere hull. Hullet vil avdekkes gradvis, slik at det er en fin og flytende overgang mellom low speed- og high speed-returdempingen.

Du ser kanskje allerede ett av problemene her? Hvordan vet demperen hva du veier, og dermed hvor tidlig den skal åpne high speed-kretsen? Det gjør den ikke. Er du mye lettere enn den vekten demperen er laget for, bruker du en mykere fjær, og den er ikke stiv nok til å presse opp high-speed kretsen nok. Dermed må du sette opp demperen raskere enn du liker for å hindre at den pakker seg. Er du tung og bruker stivere fjær, skjer det motsatte. Nå vil high speed-kretsen åpne for tidlig, og du får spretten demping på hopp etc., selv om du har satt low speed-justeringen til treg.

Nettopp her kommer custom-tuning inn i bildet. PUSH bytter rett og slett ut de fleksible stålplatene, slik at de får en stivhet som matcher din vekt. Når det gjelder gaflene til Fox, er i tillegg hullene som blir avdekket av high speed-kretsen ikke store nok, slik at den bare klarer å slippe igjennom nok olje opp til en viss hastighet. Det oppdager du når du kjører veldig fort over store røtter. Opp til en viss hastighet og rot-størrelse går det bra, men plutselig klarer ikke oljen strømme så raskt som gaffelen vil strekke seg ut, og du kjenner at det nøkker nedover i gaffelen. Det er akkurat som noen slår nedover på styreframspringet ditt med en hammer. Her bytter PUSH ut hele stempelet med hullene, og setter inn sitt egendesignede stempel med store nok hull.

Kompresjonsdemping

PUSH tilpasser også kompresjonsdempingen på samme måte. Du får en "high speed"-ventil som er tilpasset din vekt. Når du bremser, tråkker eller lander et hopp, vil du at gaffelen skal gå rolig ned. Men når du kjører på skarpe kanter i stor fart, vil du at gaffelen skal åpne helt opp og spise kanten uten å rykke styret ditt opp. En tyngre rytter må ha en stivere high speed-ventil enn en lettere. På gaflene får du muligheten til å justere low speed, samt hvor overgangen fra low speed til high speed skjer. Men selve high speed ventilens stivhet er satt til din vekt fra PUSH.

Pedal platform

Både gafler og bakdempere fåes med en egen pedal platform-oppgradering. På RP3 kan du velge mellom 3 settinger, mye, lite og av, og på gaflene bruker du lockout-hendelen til å bestemme hvor mye pedal platform du vil ha. PUSHs pedal platform har en mye mykere overgang mellom fast og løs enn Foxs egen, og skal i teorien fungere bedre.

Fox dårlig?

Betyr det at PUSH velger å tilby masse ombygginger av Fox-produkter at Fox ikke er bra? Tvert imot, det er heller en hyllest. Selv om Fox har hatt sine problemer med gaffelserien, er kvaliteten god og jevn, og produktene egner seg godt for ombygging av den typen PUSH leverer.

I tillegg til selve ombyggingen blir alle pakninger byttet, og du får ny, høykvalitets olje. Så i tillegg til selve ombyggingen får du faktisk en full service. Da blir plutselig prisene litt mer spiselige.

Prisene er som følger:Full ombygging av gaffel: Fra 160 pund og oppover avhengig av din modell.Full ombygging av bakdemper: Fra 108 pund og oppover.One-piece link for Intense 5.5: 80 pundOne-piece link og ny customtunet Fox RP3 bakdemper for Intense 5.5: 395 pund

Vi kommer tilbake med full test om en måned eller to, litt avhengig av sykkelforholdene.