BOS er et av hjertebarnene til Olivier Bossard. Bossard er fransk, og stod bak Sunn-syklene, som du bør nikke anerkjennende til om du kjenner din terrengsykkelhistorie. Om ikke, kan Sunn raskt oppsummeres med at de teknologisk var flere år foran de andre syklene i utforsirkuset på nittitallet. På Sunn-laget fantes ryttere som Francois Gachet, Nicolas Vouilloz, Anne-Caroline Chausson og Cedric Gracia, og det er unødvendig å summere med så mye mer enn at Sunn håvet inn pallplasseringer opp gjennom årene. Etter dette produserte Bossard dempere for rallybiler og motorsykler, visstnok ikke uten suksess, og for noen år siden fant han altså ut at han ville gjøre inntog tilbake i terrengsykkelverdenen.

Fint! syntes veldig mange syklister, BOS fikk en overveldende hype og om du skulle blinge opp sykkelen din samt vise hvordan du hadde din demperkompetanse på stell, var det ikke mange andre oppgraderinger du kunne finne som passet bedre. BOS fikk - og får -kollektive hurrarop fra sykkelpressen rundt om i verden for å produsere pløsje gafler og bakdempere med gode tuningmuligheter. For øvrig er gode tuningegenskaper viktig for å få ut maks av BOS også. Trøbbelet for BOS skulle vise seg å være at etterspørselen vokste fortere enn kapasiteten, og BOS ble dessverre kjent ikke bare for å være ingeniørkunst, men også notorisk trege hva service angikk. 

Annonse

Nå har de visstnok fått fart på samlebåndet, og har også kommet med noen nye produkter. Mens BOS startet med en satsing mot utformarkedet, har de nå en linje gafler og dempere for sti- og endurosykling, samt en splitter ny rundbane- og maratongaffel. Og kanskje like viktig: BOS har på ny fått norsk importør etter at BaB la inn årene. 

JBS Sport har vi nevnt før, da i sammenheng med at de importerer Polygon-sykler. Brødrene i JBS har nå også landet BOS-agenturet, og skal også foreta service på BOS-produkter i Norge. Med løfter fra BOS om enklere tilgang på ekstradeler burde det være liv laga, eller en ny vår om du vil, for det franske merket. Som for den saks skyld mener de har markedets lengste serviceintervall, med et oljeskift i året og mekanisk service annethvert år.