Rock Shox snur seg rundt

Opp-ned-gafler har blitt prøvd før uten stor suksess, men nå mener Rock Shox at de har løst koden. Møt nye RS-1.

Sist oppdatert: 10. april 2014 kl 00.00
OPP-NED Ikke noen ny ide, men har Rock Shox løst det bedre enn andre har gjort tidligere?
OPP-NED Ikke noen ny ide, men har Rock Shox løst det bedre enn andre har gjort tidligere?
Lesetid: 4 minutter

De som har vært med noen år vil  kjenne igjen navnet RS-1 fra terrengsykkelsportens tidlige år. Den aller første dempergaffelen som ble markedsført til syklister kom fra Rock Shox og het nettopp RS-1. Mye har skjedd siden den gang og når nå Rock Shox og moderkompaniet SRAM, våger å ta navnet frem igjen er det for å markere noe helt nytt.

Nye RS-1 er en opp-ned-gaffel. Egentlig er ikke dette så spesielt, da det tross alt er vanligst med slike på motorsykler. Det som har vært problemet med opp-ned-gafler til sykler tidligere har vært kombinasjonen vekt og stivhet. Flere aktører har prøvd, og nesten like mange har feilet. De eneste som har fått det til er Cannondale med sin Lefty. Også det er en opp-ned-gaffel. Cannondale har fått det til med en kraftig aksling i forhjulet og doble kroner rundt styrerøret. Samt et enkelt demperbein med nålelagre.

Rock Shox satser også på kraftig aksling, men ønsker ikke doble kroner. Da må de finne stivheten et annet sted.

De som har prøvd Mavericks DUC32-gaffel vet hvor myk en slik opp-ned-gaffel kan være selv med kraftig aksling og doble kroner. Hvordan har da Rock Shox fått nye RS-1 stiv nok, uten at den veier for mye? Gaffelen er tross alt tiltenkt proff rittsykling.

Mye av løsningen ligger i egenskapene i moderne karbonkonstruksjoner. Rock Shox har laget overdelen av gaffelen i karbon, inkludert det koniske kronerøret. Konstruksjonen er skikkelig kraftig.

Fordelen med opp-ned-konstruksjon er at gaffelens overlapp konstant vil bades i olje, samt at man kan droppe vanlige gaflers bro mellom beina. At denne broen ikke finnes på en opp-ned-gaffel er også det som gjør det vanskelig å unngå at beina beveger seg uavhengig av hverandre og vrir seg.

Ny navkonstruksjon

Cannondale har løst problemet med vridning av gaffelbein med firkantet bein som glir på nålelagre inne i hverandre. Rock Shox stoler på en helt ny navkonstruksjon for å oppnå det samme.

RS-1 er tiltenkt bruk som en rundbane og maraton-gaffel. Den kan settes opp med 80, 100, eller 120mm vandring, og vil i første omgang kun komme i 29-tommers utførelse.

Navkonstruksjonen besår av en standard 15mm gjennomgående aksling, men i tillegg har navet fått en ekstra kraftig ekstraaksling som Rock Shox kaller Torque tube. Dette røret klemmes fast mellom gaffelens spesielle endestykker. Både røret og gaffelen vil ha riller som gjør at disse sitter godt sammen. Faktisk er ikke dette systemet så veldig annerledes enn det Specialized bruker på sine sykler, der nav-endene har store flater som klemmes fast i gaffelen.

Kombinert med den kraftige overdelen i karbon, mener Rock Shox at RS-1 både blir  stivere og  mer presis enn andre gafler til tilsvarende bruk. Vekten er ikke superlav, men likevel på linje med andre rittgafler til 29er-hjul: 1666 gram inkludert hydraulisk låseknapp.

Mer sensitiv

Rock Shox mener at opp-ned-konstruksjonen gir en mer sensitiv gaffel, da friksjonen blir mindre. Dette skyldes både stivheten i hjulakslingen, og at foringene hele tiden ligger badet i fersk olje som tyngdekraften hjelper med å holde der den bør være. En mer sensitiv gaffel som i tillegg er presis, gjør at forhjulet vil få bedre grep i svinger. Dette er viktig for rittsyklister.

I tillegg til å totalt endre selve gaffelkonstruksjonen har Rock Shox også endret innmaten på RS-1. Målet er at rittsyklister skal føle mindre behov for å stille inn gaflene uhensikstmessig stramt for å unngå husking. Rock Shox’ nye innmat, Accelerator Damper, skal stå høyere i vandringen på små slag  og låse fastere ved behov. Luft og olje holdes også separat slik at både fjæring og demping skal bli mer konsistent.

Gaffelen har kun justering for lufttrykk og returdemping med brytere, mens progressiviteten i luftfjæra kan justeres ved å skru inn i knotter forskjellige lengder i fjæringsbeina. Luftdemperen er en forbedret versjon av Rock Shox’ populære solo-air-fjær.

Vi har ikke fått testet Rock Shox’ nye gaffel, men de som har rapporter om presis styring og god følelse, men gaffelen bør være veldig god når det koster nesten 20 000 kroner og krever at du får for et SRAM-nav eller hjul i tillegg.

Samtidig med lanseringen av RS-1 har SRAM lansert flere hjul med Torque-Tube-konstruksjon. Deriblant et nytt ritt-hjulsett, Rise XX, til pariserdekk. Både gaffel og hjul er priset ekstremt høyt så her er det mulig å sette nye rekorder for dyre komplett-sykler.

Er Rock Shox' nye nyvinning verdt penga? Delta i diskusjonen på forumet:

 

Nye Rock Shox RS-1 Vandring: 80, 100, 120mm Hjulstørrelse: 29 tommer Vekt: 1666 gram Pris: 1865 $, I Norge blir nok prisen ca 14 000-15 000 kroner

Publisert 9. april 2014 kl 00.00
Sist oppdatert 10. april 2014 kl 00.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen