Nye bakdempere fra Fox

Fox har lenge sittet på sidelinjen og sett på at 5th Element og Manitou har tatt over markedet for bakdempere. Nå har Fox tatt utfordringen.

Sist oppdatert: 10. mars 2004 kl 18.09
DHX: Slik ser den altså ut, Fox's svar på pedal platform-demperne fra Curnutt, Progressive Suspension og Manitou.    Foto: Mountain Bike Action
DHX: Slik ser den altså ut, Fox's svar på pedal platform-demperne fra Curnutt, Progressive Suspension og Manitou. Foto: Mountain Bike Action
Lesetid: 3 minutter

Det amerikanske bladet Mountain Bike Action har nylig hatt besøk fra Fox Racing Shox, og fikk demonstrert en helt ny type bakdemper. Journalistene fikk montert et par dempere på sine private sykler, og fikk tatt en skikkelig testtur.

DHX

DHX er en piggyback stålfjærdemper som har flere innstillinger som minner om dem du finner på en Curnutt, Progressive Suspension 5th Element eller Manitou Swinger. Selv om innmaten i DHX er totalt forskjellig fra Curnutt-teknologien, er ventilen for luftpåfylling, platform-justeringen og bunningsbeskyttelsen plassert på en liknende måte. Dette er bra, for hvis du allerede er kjent med hvordan du justerer en 5th-basert demper vil Fox'en være lett å sette seg inn i.

Boost Valve

I steden for å ha pedal-plaform og progressivitet i selve demperstempelet, har Fox noe de kaller Boost Valve. Det er en ventil som styrer oljestrømmen over i piggyback'en. Denne ventilen er styrt av lufttrykket i IFP'en på samme måte som på 5th. Med mer trykk i IFP'en vil du få større pedal platform, og også mer progressivitet i kompresjonsdempingen for å hindre bunning. Trykket vil også påvirke kjørehøyden til demperen, akkurat som på 5th.

IFP

Ved å skru på rattet som sitter rundt luftventilen kan du justere størrelsen på luftkammeret til IFP'en, og dermed bestemme hvor progressiv du vil at demperen skal være. Dermed kan du fintune demperen for å ta store hopp uten å bunne. Igjen akkurat som den du finner på 5th.

Enkel justering

Du finner også et eget ratt for pedal platform på den andre siden av piggyback'en. Dermed kan du kjøre mye lufttrykk og mye beskyttelse mot bunning, samtidig som du kan ha lite pedal platform for plush demping. Dette rattet er mye lettere å komme til enn skruene til en 5th Element, noe som gjør det veldig enkelt å finne frem til akkurat den følelsen du er på jakt etter. Du kan sågar endre fra mye til lite pedal platform mens du sykler. En 5th Element lar deg stille enda noen flere parametere, men du må frem med en unbrakonøkkel for å gjøre det. Altså noe man ikke gjør alt for ofte før sykkelkompisene begynner å klage.

Og til slutt finner du den vanlige low-speed returdempingen helt bakerst på demperen, også denne justerbar uten verktøy.

Hva synes gutta?

MBA synes DHX'en var et stort steg for Fox uansett hva slags ytelse man er på jakt etter. De er ikke i tvil om at Fox'en er en god ting.

DHX'en er plushere en tidligere ProPedal-dempere når hastigheten er lav, og virker bunnløs når kampesteinene blir digre. Fordi DHX'ens essensielle justeringer kan gjøres uten verktøy, og er lette å forstå (for en som allerede forstår en 5th) er det lett å stille inn demperen perfekt i løpet av de første 10 minutten på stien.

Sammenliknet med andre pedal platform-dempere på markedet er Fox'en helt på høyden når det gjelder anti-gynge-egenskapene, er lettere å justere, og er minst like smooth ute på stien.

Flere modeller

Foreløpig kommer DHX kun som en stålfjærdemper, og vil komme i tre varianter som vil overta etter dagens Vanilla-dempere. Vanilla blir etterhvert kun å finne som OEM på rimelige fulldempede. Om ikke alt for lenge kommer det også lettere luft-varianter av DHX. Vi venter i spenning!

Publisert 10. mars 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 10. mars 2004 kl 18.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen