Ny, lett stigaffel fra Pace

Engelske Pace har i årevis laget gafler for engelske forhold. Nå kommer de med en dedikert stigaffel for de som ikke trenger en tung herjegaffel.

Sist oppdatert: 28. januar 2004 kl 18.43
RC40XCFR: Helt ny gaffel for stifolket, med bøylen bak, og navnet skrevet i fremdeles moteriktig tribal-stil.    Foto: Singletrackworld
RC40XCFR: Helt ny gaffel for stifolket, med bøylen bak, og navnet skrevet i fremdeles moteriktig tribal-stil. Foto: Singletrackworld
Lesetid: 5 minutter

Det britiske magasinet SingleTrackWorld har vært på besøk hos Pace, og fått litt info om den helt nye RC40XCFR, en gaffel beregnet på stibruk.

Konstruksjon

Gaffelen skiller seg ut fra andre Pace-gafler ved å se kraftigere og mer anonym ut, men det er også mye annet som er forskjellig. Først og fremst har den 32mm innerrør, noe som gir økt stivhet. Videre har den en forfinet utgave av HollowForm ytterbein i karbon, som ser mindre klumpete ut enn forrige generasjon. Bøylen sitter, som på Manitou, på baksiden av gaffelbeina. Pace har hatt bøylen slik i mange år og har ikke kopiert Manitou her, snarere tvert i mot.

Krona er i kaldsmidd og CNC-frest aluminium. Dropout'ene er i magnesium, og er limt fast. Disse dropout'ene har nå såkalte "lawyer lips", dvs kanter nederst som skal hindre hjulet i å falle ut hvis ikke hurtigkopligen er festet skikkelig. Men etter at skivebremser kom på markedet, har de også som funksjon å hindre at hjulet trekkes ut av dropout'ene ved kraftig bremsing. Siden skivebremsen forsøker å trekke hjulet rett ned og ut av dropout'en, har Pace også laget dropout-åpningen slakt skrånende fremover. Les mer om dette problemet her. Gaffelen kommer kun med skivebremsefester, har du v-bremser er du rett og slett ikke i målgruppen for denne gaffelen.

Videre har gaffelen ikke fettnipler slik Pace alltid har hatt, men bruker i steden forbedrede avskrapere og pakninger, og en oljet skumgummiring under hver avskraper. Dette har vist seg å fungere utmerket på andre gafler i flere år nå.

Demper

Pace har tradisjonelt brukt oljepatroner i sine gafler, men RC40XCFR har åpent oljebad. Dette gir bedre kjøling til oljen, og den vil derfor beholde demperegenskapene selv i lange utforkjøringer. Ulempen er selvfølgelig også at oljen lett blir kald og treg i minusgrader, men forhåpentligvis går det an å kompensere nok med demperjusteringene.

Så lenge high-speed kretsene er dimensjonert for å slippe igjennom store mengder med selv tykk olje, bør dette gå bra. Hvis ikke vil man oppleve at gaffelen butter i mot, "spiker", når gaffelen forsøker å bevege seg raskt. Noen gafler håndterer dette fint, andre faller igjennom totalt. Selv dyre high end-gafler kan svikte her. Foreløpig har vi hatt hell med disse gaflene i kulda: Manitou med TPC/TPC+, Rock Shox med Pure damper uten lockout, Marzocchi med SSV samt Magura Phaeon (som trass i sitt østtyske militæroverskudd-utseende ligger an til å bli en favoritt.)

Demperen har ekstern justering både av lowspeed returdemping og lowspeed kompresjonsdemping. Videre har den en variant av Marzocchis ECC, hvor gaffelen kan presses sammen for bratte klatringer. Dette gjøres ved å presse retur-hendelen ned. De siste 40mm av vandringen forblir aktive, altså låses ikke gaffelen helt. Men til forskjell fra ECC, er mekanismen her laget slik at den deaktiverer seg selv så fort du kjører på en ujevnhet. Og du kan faktisk selv stille inn hvor stor denne ujevnheten skal være. Siden dette betyr at gaffelen går fra ultra-lav til normal høyde så fort du kjører på noe, er vi ikke sikre på om dette egentlig er bra.

Vandring

Gaffelen har 100-120mm vandring. Du kan selv stille inn nøyaktig hvor mye du vil ha ved hjelp av justeringsknotten oppå, såkalt Wind Down-justering. Denne justeringen fungerer ikke som U-Turn, hvor fjærraten endrer seg slik at gaffelen hele tiden blir like vanskelig å bunne. Med Wind Down justeres bare lengden på gaffelen, slik at du like lett bruker 100mm, uansett hvor mye vandring du har stilt den inn på. U-Turn er fint hvis du trenger å finjustere geometrien en gang for alle, mens Wind Down fungerer best som en justering du bruker når du skal klatre på sti. Med U-Turn får du en lavere, men også mindre plush gaffel når du klatrer, mens med wind down beholder du gaffelens følsomhet, den blir bare lettere å bunne. Noe du uansett ikke er utsatt for ved klatring.

Både Manitou og Magura bruker allerede Wind Down (med andre navn), og det fungerer utmerket til skogsbruk. Med U-Turn endrer gaffelen karakter såpass at det på tekniske klatringer ofte er bedre å la den bli stående der du vanligvis pleier å ha den.

Vekt

Siden denne gaffelene ikke er ment for den mest herjete freeride/DJ-bruken, er vekten oppgitt til imponerende 1.77kg. Det er bare litt tyngre enn Manitou Minute 2, men forhåpentligvis er den også stivere enn Minute.

Holdbarhet

Pace har fått mye kritikk for å ikke tåle lang tids bruk. Selve pakningene, og den tidligere løsningen med fettnipler, samt innerbein av stål, har vært veldig godt egnet for sølete forhold. Problemet har vært at innmaten har hatt en tendens til å falle fra hverandre. Bl.a. har det kommet flere oppgraderinger av noe så enkelt som en låsering som holder innmaten på plass. Mange er derfor skeptiske til holdbarheten til denne, og desverre er det slik at holdbarheten ofte er vanskelig å få frem i tester.

Prisen er oppgitt til å være omtrent som Fox Forx Vanilla i england, uten at det er spesifisert R, RL eller RLC. Siden det ikke finnes noen norsk importør av Pace for tiden, er det vanskelig å si hva den eventuelt ville kostet her. Den er ventet å være tilgjengelig i mars.

Publisert 28. januar 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 28. januar 2004 kl 18.43
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen