Ny Float-bakdemper fra Fox

Fox kommer med helt nye versjoner av sine Float bakdempere. Denne gangen er det ikke bare snakk om noen nye finesser, dette er helt nye dempere.

Sist oppdatert 13. april 2004 kl 22.21
FLOAT RP3: Helt ny FLOAT, med slanket luftkammer og øvre innfesting.
FLOAT RP3: Helt ny FLOAT, med slanket luftkammer og øvre innfesting.

Fox Racing Shox kommer med helt nye FLOAT-dempere for 2005, og både vekt og ytelse er forbedret i forhold til tidligere modeller.

Fox hvem?

Fox startet sin virksomhet ved å introdusere luft-dempere til motocross-markedet i 1974. I pressemeldingen fra Fox sier sjefen selv Bob Fox: "Det var min visjon å skape high-end luftdempere for motocross-sykler i en tid da motocross virkelig begynte å ta av i USA, og standard-demperne hadde en ytelse som ikke holdt tritt med bruken de ble utsatt for. Jeg visste jeg kunne lage en luftdemper som ville tåle mishandlingen i den nasjonale motocross-serien".

FOX AirShox-Demperne holdt, og vant talløse titler i årene som kom. I 1993 kom Fox med luft-dempere for sykler, med ALPS-serien for Cannondale. ALPS ble erstattet av Vanilla Air, og senere dagens FLOAT i 2000.

Hva er nytt?

For 2005 har demperne blitt helt endret. Fox' visepresident Mario Galasso sier: "Vi så på alt, fra å gjøre FLOAT'en lettere til å gjøre instilligene enklere og mer intuitive.". Det bar blitt brukt 3D CAD og FEA-programvare for å skvise ut hvert gram, og den har en oppgitt vekt på 195g for 6.5"x1.5". Det er det samme som Progressive Suspensions 5th Element Air er oppgitt til, og er veldig bra. Så gjenstår det å se om vekten virkelig blir dette, 5th Air veier nemlig drøyt 30g mer enn oppgitt.

RP3

Toppmodellen heter RP3. Den har eksternt justerbar ProPedal demping via en tre-posisjons hendel ala den gamle lockout-hendelen. Retur-justeringen sitter rett under denne, og skal være lett å justere selv med hansker. Dagens returjustering er jo alt annet enn lett å justere mens man sykler.

De tre bukkene ProPedal

De tre nivåene på ProPedal-justeringen er:1: veldig lav, som dagens dempere uten ProPedal.2: Normal ProPedal som man finner på dagens modeller med ProPedal3: Veldig fast kompresjonsdemping for effektivt tråkk. Men demperen åpner allikevel fint for raske og store slag

Alle FLOAT-modellene drar fordel av forbedringene som er gjort til ProPedal- og retur-kretsløpene. Endringer i stempelet og ventilene ble endret på grunnlag av tilbakemeldinger i løpet av 2003-sesongen

Tre varianter

Følgende FLOAT-modeller er tilgjengelige:

FLOAT RP3: 3-veis on-the-fly justering av ProPedal-demping, justerbar returdemping og justerbar fjærrate. Vekten er oppgitt til 195g for 6.5"x1.5" uten hardware. Tilgjengelig i følgende størrelser: 6.5 x 1.5, 7.25 x 1.75, 7.5 x 2.0, 7.875 x 2.0, 8.5 x 2.5, 9.5 x 3.0. Valgfri AVA. AVA nødvendig på 8.5 og 9.5.

FLOAT R: Fabrikk-satt ProPedal. Justerbar returdemping og fjærrate. Vekten er oppgitt til 195g for 6.5"x1.5" uten hardware. Tilgjengelig i følgende størrelser: 6.5 x 1.5, 7.25 x 1.75, 7.5 x 2.0, 7.875 x 2.0, 8.5 x 2.5, 9.5 x 3.0. Valgfri AVA. AVA nødvendig på 8.5 og 9.5.

FLOAT - Fabrikk-satt ProPedal og returdemping. Justerbar fjærrate. Vekten er oppgitt til 195g for 6.5"x1.5" uten hardware. Tilgjengelig i følgende størrelser: 6.5 x 1.5 and 7.875 x 2.0. Kun for OEM

Spennende!

Vi gleder oss over at Fox nok en gang har vist at de vil ta opp kampen med Manitou, Progressive Suspension og Romic, som jo har dominert bakdemper-markedet de siste årene. Nå som Fox har fått ned vekten, samt gir deg muligheten til å skru ProPedal helt av hvis du vil det, er Fox igjen så absolutt en aktør å regne med. Vi kommer selvfølgelig tilbake med test så fort vi får fingrene i RP3.

Publisert 13. april 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 13. april 2004 kl 22.21
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen