Manitou og Marzocchi overkjører Rock Shox

Til tross for pengeinnsprøyting fra Sram tyder alt på at Rock Shox skal slite hardt med konkurrentene Manitou og Marzocchi i året som kommer. De to M'ene har nye gaffellinjer som oser av inspirasjon og nytenkning, mens Rock Shox står på stedet hvil.

Sist oppdatert 5. september 2003 kl 23.34
Skareb-linja ser lekker ut. Neste år blir det 100mm vandring hvis man vil. Fra venstre: Platinum, Super og Elite
Skareb-linja ser lekker ut. Neste år blir det 100mm vandring hvis man vil. Fra venstre: Platinum, Super og Elite

Manitou

Manitou er vel den av demperprodusentene som har flest trumfkort i ermet for kommende sesong. Minute serien er det allerede skrevet noen ord om her på siden, men det skader ikke med litt utfyllende informasjon. Minute serien består av tre gafler som alle er utstyrt med SPV (eller stable platform demping). Chassiet er også helt nytt og skal i følge Manitou både være vesentlig lettere og mer vridningsstivt enn på Black gaflene. Innerbena er av hardanodisert aluminium og er i likhet med Black gaflene 30mm i diameter. Det er altså snakk om svært lette og stive gafler. Minute One er den rimeligste gaffelen i serien, uten at det betyr at det er gjort kompromisser i forhold til ytelse og funksjoner. Minute One er en fjærgaffel alà Rockshox Psylo, hvor man kan justere vandringen trinnløst mellom 100 og 130mm ved hjelp av Manitous nyutviklede vandringsjustering RTWD (Rapid Travel Wind Down) . Vekten på One er oppgitt til rett under to kilo.

Minute Two er en luftgaffel som leveres med enten 100 eller 130mm vandring. Dette er også den letteste gaffelen i serien og vil i 100mm versjonen veie rett over 1,6 kg, noe mer i 130mm. Til sammenligning veier også Scareb Platinum med 100millimeter 1,6 kilo.

Toppmodellen i serien heter ikke uventet Minute Three. Denne er også utstyrt med en luftfjær, men lar deg utvendig justere om du vil kjøre med 100 eller 130mm vandring. Bryteren som styrer hvor lang vandring du har sitter på undersiden av det høyre gaffelbenet. Dette er altså en operasjon som ikke lar seg gjennomføre i fart. Det er godt at Manitou her har tenkt på den jevne stisyklist og gir oss en god unnskyldning for å ta en velfortjent pust i bakken etter lange klatreetapper. Gaflene leveres enten i sort med lasergraverte dekaler (nice!!) eller i sølvgrått med stickers. Velger du det første alternativet behøver du i alle fall ikke være redd for at klistremerkene skal falle av. Ellers er alt av utvendige brytere og hjul laget av frest aluminium og anodisert i de fineste farger. Hjulet til RTWD justeringen er eneste del i plast, men denne er til gjengjeld gjennomsiktig og kan fortelle deg hvor mye vandring du til enhver tid har til rådighet.

RTWD nyvinningen finner man også på en av Black modellene, Black Platinum, men da uten SPV demping. Ellers ser Black serien ganske lik ut årets Black modeller, der man finner både luft- og fjærgafler.

Skareb gaflene får også en ansiktsløfning. Den kanskje mest interessante nyheten her er at Skareb Super og Elite leveres med SPV. Skareb Super kommer i tillegg i en Platinum utgave med 100mm vandring. For å være på den sikre siden leveres også Super og Super Platinum med Lockout. Kanskje smør på flesk for de fleste av oss, men den nye lockoutbryteren i aluminium ser jo i det minste uforskammet lekker ut.

For de av oss som i all hovedsak tilbringer sykkelturene i nedoverbakke, finnes det også noen godbiter. Sherman Breakout er den første singelkronegaffelen på markedet med 170mm vandring og SPV demping, om enn med 1,5” styrerør. Vandringen kan reduseres til 130mm hvis du mot formodning skulle forville deg inn i en oppoverbakke. Sherman Slider er dobbel trippelkrone gaffelen i serien og leveres også med 170mm vandring, men her er du overlatt til deg selv, egne ferdigheter og ork hvis det plutselig skulle gå oppover.

Doradoserien består også i 2004 av to gafler, men nå er singelkrone ut og det er dobbel trippelkrone som gjelder. Man kan velge mellom veldig, veldig mye vandring (les 180mm) eller ”mer enn du noen gang kommer til å ha bruk for” vandring (200mm med SPV demping). Hvis du hopper stort, langt og hardt er dette helt klart veien å gå. Hvis du har kronene da selvfølgelig. Vi kan vel med en gang si at dette ikke blir billig.

Marzocchi kommer også med en god del nytt for 2004 sesongen. De aller fleste har vel fått med seg at det kommer en ny utforgaffel som kalles 888 eller Trippel 8. Denne leveres i likhet med Dorado, med enten 180 eller 200mm vandring. 888 kommer med 35mm aluminiums innerben som er anodisert sort. Onepiece magnesium ytterben som skal gi god klaring selv med 3,0 dekk, en helt ny, ordentlig 20mm aksling (ikke noe QR 20 her i gården nei) og gullfargede aluminiums justeringsratt. Innvendig er også alt nytt på 888 gaflene.

Super T vil fortsatt være å finne i programmet om enn med ett nytt sort utseende og innerben i stål. Marzocchi har de siste par årene hatt problemer med at litt for mange gafler har brukket i innerbena og prøver nå å gjøre noe med problemet. Det ville jo vært trist om Marzocchi skulle miste cred i freeride-miljøene rundt om i verden. Stål er altså løsningen, både på Super T, Drop Off serien, Z1 freeride og Dirt Jumperne.

Drop Off serien er serien lagd for den prisbevisste freerideren. Serien består av både singelkronegafler og dobbel trippelkrone varianter, hvor toppmodellen vil leveres med 170mm vandring, tilsvarende årets JrT. Dette er en gaffel som antakeligvis vil ende i butikkhyllene med en pris på rundt 5 lapper.

Z1 freeride serien lever også videre, men nå altså med innerben i stål. Den kanskje største nyheten her er at Z150 kommer i en SL utgave (på 3,5kg) med samme innmat som årets Marathon SL gaffel.

Marathon S eller SL med opp til 120mm vandring er gladnyheten til stisyklistene blant oss. XC gaflene får nye dekaler, og også disse får gullfargede justeringsbrytere i frest aluminium.

Rock Shox

Rock Shox må kunne sies å være den største skuffelsen fra Eurobike og Friedrichshafen. Her var det 2003 om igjen. Noen nye klistremerker her og noen nye farger der, var det eneste de Sram-eide hadde klart å få til på ett år. Vel ikke helt, Judy gaflene er tilbake for fullt. Nå med et svært utpreget utseende og U-turn. Om Rock Shox arbeider etter «hvis-det-ikke-er-ødelagt-så-ikke-fiks-det»-prinsippet, vites ikke, men det er ikke tvil om at de er i ferd med å bli akterutseilt av sine største konkurrenter. Se bare hvor lite besøkt Rock Shox standen var.

Fox

Fox venter med offisiell lansering av nye modeller til Interbike i slutten av måneden, så stay tuned.

Publisert 5. september 2003 kl 00.00
Sist oppdatert 5. september 2003 kl 23.34
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen