Lettvektsgaffel fra Maverick American

Maverick American, hjertebarnet til Rock Shox-gründer Paul Turner, kommer med en superlett allround-gaffel. Hva synes du om 150mm vandring, i en pakke som bare veier 1500g?

Sist oppdatert: 11. oktober 2002 kl 12.09
Maverick: Diiiiiger gaffel, pitteliten vekt
Maverick: Diiiiiger gaffel, pitteliten vekt
Lesetid: 3 minutter

Oppdatering igjen!

Nederst er det lagt inn et par bilder fra årets Interbike-messe, som akkurat nå pågår i Las Vegas i USA.

Oppdatering:

Artikkelen er nå oppdatert med flere bilder. Vekten er justert til 3.25 pund. Det integrerte styrefremspringet veier 105g, og navet veier 235g. Prisen blir ca USD695 for gaffel med stem, men uten nav. Og ja, dette er en sti-gaffel. Og nei, den er ikke laget for DH og digre drop'er.

Det britiske sykkelbladet Singletrackworld rapporterer at Maverick American kommer med en helt ny supergaffel spesiallaget for skogssykling. Maverick, som ble started av Rock Shox-gründeren Paul Turner, er foreløpig mest kjent for sine fulldempede rammer, som både Seven og Klein lisensierer.

Lang lettvekter

Den nye gaffelen er en opp-ned-gaffel med dobbeltkrone, og har 100 eller 150mm vandring. Vekten er oppgitt til bare bare 3.3lbs, eller ca 1500g!

Sveiset

Som du kan se av bildene er de øvre rørene og den nedre, hule krona, sveiset sammen. Dette er mye lettere enn å bruke bolter, men det setter også store krav til presisjon under svesingen.

Passer den?

Siden de øvre beina blir gradvis tykkere lenger nedover, kan ikke den øvre krona beveges opp og ned på gaffelbeina for å tilpasses forskellige "headtube"-lengder.Dermed må det lages mange forskellige øvre kroner hvis Maverick vil at gaffelen skal kunne brukes av andre enn Maverick-eiere.

Gaffelens styrerør er 0.5in, eller ca 12mm, tykt, siden det kun skal holde kronene mote hverandre. Alle krefter tas opp av de svulmende øvre-rørene til gaffelen. Justering av styrelageret skjer med en stor gjenget ring rett under topp-krona, ala. gamle, gjengede styrelager.

Stort styreutslag

Maverick har hatt vett nok til å lage mesteparten av gaffelens offset i kronene, slik at gaffelrørene sitter langt fremme, og dermed tillater stort styreutslag. Ofte vil ikke dobbeltkronegafler tillate 90 grader svingutslag, og er ubrukelig for teknisk knotesykling.

Styrefremspring

Styrefremspringet er et lite kunstverk. Den på bildet er maskinert, mens produskjonsmodellen vil (desverre for utseendet) være kaldsmidd. Den er festet fra undersiden av den øvre krona med to bolter, og er alltid parallell med fremhjulet (hurra!). Den vil komme i flere lengder og høyder.

24mm aksling

Dropout'ene er enda et stykke CNC-maskinert smykke. De fungerer på samme måten som skistøvle-spenner, og klemmer rundt en proprietær 24mm aksling. Merkelig nok kommer gaffelen uten nav, for 24mm er ikke standard, og du er nødt til å kjøpe en. Både Maverick og andre (Chris King for høyest porno-faktor?) kommer med nav som passer.

Det er størrelsen som teller

Gaffelen, med sine 1500g, er et par hundre gram lettere enn en Psylo Race, men byr allikevel på 150mm luftfjæret, oljedempet vandring. Du kan bruke gaffelen enten med alle 150mm, eller du kan vri om en bryter og få 100mm. Det finnes ingen lockout, siden Turner ikke har troen på det. Både Maverick ML-7 og Seven Duo er designet for 100mm gafler, så gaffelen er menåt å skulle brukes i 100mm settingen for det meste av syklingen, for så å kunne tilby 150mm i utforkjøringene. Og som Sara i Singeltrackworld sier: "That way, you have a balanced bike for singletracking and climbing - still with 4in of travel, then an extra couple of inches for the downs. And we all know how much fun a couple more inches would be eh girls?..."

Publisert 6. oktober 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 11. oktober 2002 kl 12.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen