Markedet for gafler til rendyrket stisykling er ikke enkelt å navigere i. Det vrimler av forskjellige patenter, finesser og løsninger, uten at én enkelt gaffel virkelig rager opp som det innlysende førstevalget. Utvalget fordeler seg uansett i to hovedleire:

  • De virkelig robuste hardkjøringsgaflene bygget for 20mm-aksling, med opp mot 150mm vandring og en vekt på bortimot 2,2 til 2,5 kilo. Rock Shox Pike, Marzocchi All Moutain/Z.1, Manitou Nixon og Fox 36-serien hører alle hjemme i denne kategorien.
  • De litt lettere gaflene bygget for vanlig 9mm aksling og hurtigkobling, med 120-130mm vandring og en vekt som vaker i området mellom 1,7 og 2 kilo. Her finner du gafler som Rock Shox Revelation/Recon, Marzocchi Marathon/MX, Manitou Minute og Fox Talas/Vanilla 130.
Annonse

Blant de lange finesselistene hos den sistnevnte gruppa, er Fox Vanilla en enkel sjel. Her får du ingen klatresenking, ingen variabel vandring eller låsing fra styremonterte knotter. Den har gått med nærmest uforandret chassis i noen år nå, og har vært gaffelen for de som er aller mest opptatt av den maksimale følsomheten, den silkemyke vandringen og den trygge driftssikkerheten som stålfjærer kan varte opp med.

Mange, men diskrete endringer

Sant nok, du kan justere både kompresjonsdemping og returdemping, og du kan låse gaffelen helt eller delvis via lockout-hendelen og kompresjonsjusteringen. Men det er først og fremst kjørefølelse, ikke finesser, som har solgt denne modellen de siste åra.

Slik er det fortsatt, den nye og videreutviklede modellen fortsetter i no nonsense-sporet. Nå sitter vi og ser på den splitter nye 2007-modellen, og noterer oss at endringene krever et trenet blikk før de røper seg.

Har du en Fox Talas eller Vanilla fra før, legger du nok merke til den litt tykkere krona med skarpere kanter og lengre overlapping mot innerbeina, og den dypere brua som sett fra siden nesten er doblet i tykkelse. Dropoutene er også nye, og skal i følge Fox holde hjulakslingen i et fastere grep under kraftig bremsing.

Det du ikke ser, er at Easton-rørene som utgjør innerbeina har fått tykkere vegger øverst, der krona griper rundt dem. Før du åpner gaffelen, kan du heller ikke få med deg at innmaten er justert, men nyheten skal ha mer bredspektret justering med tydeligere forskjeller mellom hvert trinn.

Mer vridningsstiv gaffel, mener Fox

Fox hevder at de nye gaflene er bortimot 10 prosent mer vridningsstive enn utgående modell. Og for deg som ikke har tenkt så mye på akkurat dette: Alt maset om stivere gafler handler altså om å redusere friksjon mellom innerbeina og ytterbeina, som hele tiden beveger seg teleskopisk mens du kjører. Skal alt funke perfekt, bør disse to rørsettene selvsagt stå helt i linje med hverandre, uansett hva som skjer.

Dersom gaffelbeina vrir seg både sideveis og bakover når skivebremsen tar spenntak på den ene siden av akslingen, vil det enkelt sagt føre til at gaffelbeina gnisser mer mot hverandre når gaffelen komprimeres og hever seg igjen.

Det samme gjelder dersom hjulet treffer en stein som prøver å dunke det sideveis mens du holder igjen i styret av all kraft. Da er det gaffelen som får jobben med å holde hjulet på rett kjøl, og jo mer vridningsstiv gaffelen er, jo mindre friksjon oppstår, jo mer presis føles styringen - og jo gladere blir du.

Og derr var testingen i gang…

Dermed er selvsagt spørsmålet: Vil vi merke forskjell på denne og den gamle 2005-modellen som vi nå skrur av sykkelen? Er det merkbare forbedringer på justeringsmulighetene som faktisk finnes? Følg med utpå høsten for en rapport.

Fox har flere nyheter for neste år! Se resten av Fox 2007-linja her