Vi har vært inne på det flere ganger tidligere: Både sykler og dempere blir stadig mer avanserte. Leiketøyet skal tåle grovere og grovere sykling, og har fått mer og mer vandring. Samtidig har fokusen på ærlige og redelige krøsskøntri-produkter gradvis blitt mindre: Det er ikke lenger 80 mm-gafler som tiltrekker seg flest nysgjerrigperer på sykkelmessene.

Med sine nye gafler og bakdempere for 2006 er det kanskje nettopp dette Answer Manitou vil gjøre noe med, nemlig å gjenopprette fokusen på enkle og greie produkter, slike som er ment til XC-bruk. Likevel har Manitou tatt høyde for at enkelte kjører hardt i teknisk krevende terreng også, noe som medfører at stivheten må opprettholdes. Det er denne nymotens XC-syklister som er målgruppa for Manitous nye gafler, om vi skal tro de første omtalene.

Annonse

Forresten: Er det ikke litt irriterende at man alt nå får innblikk i nytt stæsj man liksom "må ha", over et år før det kommer i butikken?

Manitou R-Seven gaffel

Denne nye gaffelen er ment å erstatte Skareb-serien, som jo har et kjent og kjært navn i XC-kretser. R-Seven har 30 mm svarte innerbein, og skal veie så lite som ca 1,4 kg. Gaffelen leveres med 80 eller 100 mm vandring, men kan også leveres med IT-Adjust (Infinite Travel), som lar deg endre mengde vandring trinnløst ved hjelp av en styremontert hendel. Gaffelen er forsynt med en ny luftfjær, mens en titanfjær skal ta seg av følsomheten på småhumpene (negativfjær). Dempinga tas hånd om av en SPV-ventil, som kan justeres slik at du får en gyngefri terskel som passer nettopp deg og din sykkelstil. Gaffelen kan brukes med opptil 210 mm store skiver.

Sammenligna med Skareb-serien, har R-Seven en litt annerledes bro, som går mer rett-opp-og-ned, og følger gaffelbeina tettere. Dette skal gi økt styrke sideveis. I tillegg er ytterbeina litt ovale, som skal gi økt stivhet i lengderetningen.

R-Seven bruker en ny type SPV-demper kalt "Snap Valve SPV". Nårpedal-platformen er lukket, skal det relativt mye til for å åpne den og sette gaffelen i bevegelse. Men når den først er åpna, skal det mindre til for å holde den åpen, med det resultat at gaffelen er myk og fin når underlaget er ujevnt, men fast når det er jevnt. Med dagens SPV må du velge mellom fast pedal-platform, eller god følsomhet for småslag. Med den nye varianten er det kun det første slaget som vil føles hardt, de etterfølgende slagene vil gaffelen spise. Med "etterfølgende" menes slag som kommer såpass tett at gaffelen fremdeles er i bevegelse etter det forrige slaget. Sjøl om teknologien er annerledes, kan dette minne om følelsen i en Fox Terralogic-gaffel.

S-Type SPV bakdemper

Den nye bakdemperen som kommer på markedet for 2006-sesongen, skal kunne konkurrere på vekt med Fox' RP3-demper, med oppgitt vekt på ca 200 g på den lette SRL-versjonen. Dette har Manitou oppnådd ved bruk av andre materialer enn tidligere. Den leveres i alt fra 6" x 1.25" til 7.875" x 2.25". Utgangspunktet er en såkalt 3-way SPV swinger-demper med 40 mm luftkammer. Den har både låsemulighet og justerbar returhastighet og terskel. Grunnmodellen kommer med 10 mm stålskaft, mens SRL-utgaven vil ha skaft av aluminium. Vi stusser litt over å se at demperen er forsynt med en negativfjær av MCU, eller elastomerputer ("gummi"), om du vil.

Det nye 40 mm luftkammeret er mindre enn på tidligere (dvs. nåtidige) swinger-dempere. Dette gjør trykket høyere, som igjen gir en mer progressiv fjærrate. Enkelt sagt betyr det at motstanden øker, jo mer demperen komprimeres og jo lenger inn i vandringa man kommer. Det økte trykket skaper en fastere følelse, og en svakere negativfjær gjør at demperen gir en høyere terskel før man beveger seg ned i vandringa. Resultatet av dette er minimal gynging, ifølge Manitou. Demperen har like stort totalvolum som tidligere utgaver, noe som bidrar til å begrense problemer med overoppheting.

For mer informasjon om bl.a. "terskel", pedal-plattform og SPV, les f.eks. her og her.

Hva tror vi?

Denne gaffel- og demperkombinasjonen skal sørge for effektiv kraftoverføring og lettbetjent justering i pakker med høy styrke og lav vekt. Målgruppa blir dermed ei vid gruppe syklister med allsidige bruksområder på sine sykler. Om den nye brua på R-Seven-gaffelen gir økt styrke og bedre plass til større dekk, synes vi det er ubetinga positivt. Men hvorfor i all verden har Manitou valgt å bruke negativfjær av MCU i S-Type-demperen? Vi var skeptiske da DT kom med dette, og vi er skeptiske nå: Alle som husker elastomergaflene for noen år tilbake, veit at dette funker dårlig i lave temperaturer, da gummien stivner. Vi får nøye oss med å si at vi kommer tilbake med mer, så snart vi får kloa i noen av produktene som er presentert her.

I mellomtida kan vi fortelle at vi for tida har en 2005-modell swinger-demper inne til test, som skal prøves i vår.

Kilde/foto: www.singletrackworld.com