888 førtest

Boxxerdödaren er på plass til langtest, 888R fra Marzocchi - årets nyhet for utforsyklister.

Sist oppdatert 22. januar 2004 kl 07.54
888R: Årets gaffel? Det ser unektelig bra ut, men først må vi noen turer ut i skogen.
888R: Årets gaffel? Det ser unektelig bra ut, men først må vi noen turer ut i skogen.

Dette er en pre-test av Marzocchis nye gaffel, 888R. En grundigere test kommer til våren.

Sportpartner i Bergen har tatt over Marzocchi i år, og med det ser det ut som at kundeservicen og tilgangen på deler vil bli betydelig bedre, samt at Sportpartners tech-guru Robert Schistad vil kunne gi nyttige tips til undrende sjeler.

I den sammenheng har de utstyrt oss med en 2004 Marzocchi 888R til langtidstest. Dette er kanskje den mest hypede gaffelen på sykkelmarkedet for utforsyklister i 2004. Vil den leve opp til forventningene? Den har ihvertfall utseende, vekt og vandring med seg.

888R er et smykke av en sykkeldel. Den ser faktisk helt fantastisk ut, gjennomført sort med maskinerte gullelokserte justeringsknapper. 20mm løsningen er også veldig pen, milevis foran QR20 løsningen som ikke har vært like godt mottatt. Den veier 3 350gr med ukuttet styrerør og 20mm aksling, noe som er veldig lett. Dorado ligger på ca 3 650gr, Shiver 3950gr. Bare Boxxer er lettere med sine 3200gr - men også én tomme mindre vandring og dermed mindre gods. Vandringen på 888R er 200mm, eller 8". Utsalgspris er NOK 9000,- og en indikasjon på at utforgafler har sunket i pris de siste årene.

Flere versjoner - så sjekk hva du kjøper

Det fins lavere modeller på OEM markedet av 888, altså til sykkelprodusenter. Disse heter 888RR og 888RT. Disse er av et lavere kaliber, hovedsaklig går det på enklere patron-løsninger.

Førstegangstjeneste

Marzocchi har ikke for mye olje på pakninger og ytterben ved produksjon fordi kunder ofte klager på oljeringer og tror pakningene er røket. For at gaffelen skal være mest mulig sensitiv fra første stund(du kan bare vente til den er kjørt inn) så kan du påføre litt silikonspray eller teflonoljespray på ytterbena.

Føler du deg rimelig tech nok kan du forsiktig dytte opp støvpakningen med en flat skrutrekker(forsiktig, og skrutrekkeren må ikke ha bulker/riper). Legg litt teflon-/silikonbasert fett under og smør på bena, NB: ikke lithiumbasert fett. Trykk jevnt på plass støvpakningen, du kan forsiktig bruke en stor skrutrekker på ytterkantene. Dette er en prosedyre som lett kan lage riper eller skader hvis ikke du er forsiktig. Pølsefingre beware!

Der hvor kronen strammer rundt innerben kan man rense med litt isopropanol eller lignede for å ta vekk alt fett. Dette gjelder også på akslingen, akslingen på stramme boltene kan man derimot fette.

Nice features

Marzocchi 888R har en spesial kuleledd (balljoint) lignende lager/foring i patronen (cartridge). Dette fordi at ved oppbremsing eller harde støt vil alle gafler bøye seg litt. For at staget da ikke skal bøye seg kan de nå bevege seg litt pga kuleleddet. Dermed ungår du den friksjonen som kun oppstår ved har oppbremsing eller harde støt. Vi gleder oss til å se om dette faktisk vil merkes ved kjøring.

Strammeskruene for 20mm-akslingen er innsatser med innvendige gjenger som kan byttes. Dette er altså på de fire skruene som strammer akslingen. Gaffelbein kommer ofte i magnesium, og da er det lett å strippe gjenger. Med 888R kan du heldigvis bestille opp nye innsatser hvis ulykken er ute. SportPartner kommer til å ha disse på lager.

Ekstrautstyr og oppgraderinger

Integrert stem:kommer i en lengde på 62,7mm og kan justerer ved bruk av shim i stemmet som er eksentrisk.Veil pris: 7-800kr

Integrert skjerm:er produsert av Acerbis og er integret med nedre krone. Marzocchi har den peneste og beste skjermløsningen i dag. Vi tester denne sammen med gaffelen.Veil pris: 300-400kr

170mm kit:bygger gaffelen til 170mm ved å bytte begge patroner. Sportpartner vil tilby dette til en redusert pris ettersom etterspørselen ikke er spesielt stor, og prisen vil da ligge mellom 1500/2000kr.Veil pris: 1500-2000kr.

Ekstra fjærer:kommer i tre typer, men disse må man bestille ved siden av. De tre hardhetene er 2,7 3,2 og 3,5 - hvor 3,2 er installert.Veil pris: ikke enda kjent.

Justeringsskruene

Ved å skru av toppen kan man justere preload. Trekk ned bena, dytt ned metall sylinderdelen som holder fjæren. Under den er det en liten c-clip. Flytt den til ønsket hakk og sørg for at den sittet som den skal. Slipp rolig fjærholderen på plass. Fjærholderen dekker over c-clipen og sørger derfor for at denne ikke utvider seg og hopper av. Gjøres dette feil kan c-clippen falle av under kjøring.

Gaffelen har 2 utvendige justeringer:

  • Retur (høyre ben)

  • Kompresjon (venstre ben): Denne justerer kompresjonen i bunnen av vandringen, slik at man lett kan justere progressiviteten i gaffelen. Dette kommer til nytte både for racing og hucking.

Utfordringer

888R virker veldig høy. Med det mener vi senter av 20mm aksling til styrelagerkoppen som installeres på styrerøret. 888R er den høyeste gaffelen på markedet av racegafler, også med 170mm-kit. Vi kan selvsagt ikke si noe om dette praktisk sett enda, så det blir spennende å se hvordan det utspiller seg i løypa. Trenden for racegafler og utforsykler er at de blir lavere og lavere foran for å få en mer balansert sykkelSportPartner kan fortelle at Marzocchi har gitt 888R klaring for 3" dekk og litt til, og derfor blir den høyere. Kjente aksel til nedre-krone mål:Marzocchi 888 8": 23.5"Marzocchi 888 7": 22.6"Marzocchi Shiver: 22.5"Rock Shox Boxxer: 22"Marzocchi Super T: 21.9"Avalanche DHF ti 7": 21.845"Manitou Dorado: 21" - 21.5"Manitou Slider plus: 21.26"Manitou Dorado MRD xworks: 21.15"

Konklusjon

Den ordentlige testen kommer til våren. Vi gleder oss til å kjøre på denne gaffelen. Den er lett, stiv, har masse justeringsmuligheter og ser vanvittig bra ut! Det eneste aberet vi ser så langt kan være høyden på gaffelen, men det får vi svar på først når vi er på ordentlige sykkelforhold - og ikke bare på papiret.

Publisert 21. januar 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 22. januar 2004 kl 07.54
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen