Nylig presenterte RockShox/SRAM en del av sine 2007-produkter i forbindelse med en frikjøringskonkurranse i Saalbach i Østerrike. Siden denne konkurransen danna rammene for lanseringa, er det ikke rart at det var fokus på enkeltkrona gafler med lang vandring. Legenden Greg Herbold og frikjøringsbajasen Tyler Morgan har vært sentrale i utviklinga av gaflene fra bunnen av, og disse var også tilstede under presentasjonen.

Det synes som om gaflene er blitt utvikla for å ta opp konkurransen med i første rekke Marzocchis 66-gafler, Fox 36-serie og lignende gaffeltyper.

Annonse

Totem

Totem kommer med vanvittige 40 mm innerbein og glupske 180 mm vandring. En samla redaksjon heva øyenbryna da vi kom på at dette dreier seg om en geffel med enkel krone... Den leveres med både 1 1/8("vanlig") eller 1,5 tommers styrerør. Kjøpere kan også velge mellom stålfjær, luft og luft med senkemulighet.

Innerbeina er av magnesium med en kraftkladd ("Power Bulge") rundt de nedre pakningene, noe som hevdes å øke både stivheten og levetida på pakningene. Videre kommer den med en 203mm-spesifikk kaliperinnfesting og med en ny Maxle 360 som kan spennes fast i alle ønskelige vinkler, i motsetning til tidligere Maxle-utgaver.

Nytt dempersystem

Som andre nyheter på denne langbeinte saken kommer et nytt dempersystem som RockShox har kalt Mission Control. Dette innebærer justeringsmuligheter for både høy- og lavhastighets kompresjon. Dette styres fra krona, og med dette kan man selv stille inn følsomhet for store slag og for bremsedykking. terrengsykkel.no klapper forventningsfullt og venter spent på å prøve dette, og på at dette også skal spre seg nedover til andre typer gafler i RockShox-systemet. Dessuten har den Floodgate terskeljustering som på Motion Controlsom vi kjenner fra Reba- og Revelation-modellene med en fjong bryter i metall.

2 Step Air

Dette er et toposisjons vandringsjustering à la Marzocchis ETA (presentert her).Gaffelen skal funke bra også i kort innstilling, og kan kjøres både lenge og hardt uten å ødelegges. Og plutselig viser dette monsteret av en gaffel seg å være nokså allsidig likevel?

Speedlube

Ved hjelp av denne løsninga kan du bytte oljen som smører pakningene enkelt og kjapt ved å skru ut to bolter i nedre enden av beina og la gammel olje renne ut (husk å trekke til deg de nye pumpskledte føttene dine!) og å ha i ny olje med ei sprøyte. Deler til å utføre denne operasjonen medfølger når gaflene kommer på markedet, men dette er ikke ment som erstatning for fullstendig service.

Vekta på Totem er oppgitt til 6,3 pund for stålfjærversjon med 1,5" styrerør, 5,9 pund for SoloAir-utgaven og 6,3 pund for den med 2-Step Air.

Domain

Totems billigere lillebror heter Domain. Også denne har 180 mm vandring og kommer med 1,5 og 1 1/8" styrerør. Innerbeina er 35 mm tjukke og av stål, mens magnesium er råmaterialet for ytterbeina. RockShox er opptatte av at de ikke har inngått noen kompromisser når det gjelder kvaliteten på Domain, selv om den skal være billigere i kjøp. Modeller med U-Turn kommer, og vekta ligger trolig på rundt 6,5 pund.

Lyric

"All Mountain"-gaffelen Lyric er kanskje mest interessant for flertallet av terrengsykkel.nos lesere, med sine 160 mm vandring og 1 1/8" styrerør (1,5" blir mulig på toppmodellen). Også her finner vi magnesium-ytterbein med kraftklumper ("Power Lumps", mindre enn kladdene/"bulges" på Totem), og mer beskjedne 160 mm skivefester (post mount). Gaffelen har underveis blitt kalt "El Presidente" pga dens 35 mm aluminiumsinnerbein - 35 er minimumsalder for en som vil bli president i De forente stater, serru. Gaffelen leveres med Maxle 360 og kommer med samme Mission Control som Totem. Her kan det velges mellom tre fjæralternativ: Solo Air (fast 160 mm/5,1 pund), Stålfjær med U-Turn (115-160 mm/5,7 pund) og, kanskje mest spennende, en 2-Step Air-modell somo kan skifte mellom 115 og 160 mm (se bilde) med en vekt på 5,5 pund.

Ellers kan det til slutt nevnes at Judy-serien nå helt forsvinner, og vil erstattes av en Reba-/Tora-lignende gaffel med navn Dart. Denne får 100 mm vandring og forsynes med både v-bremsfester og fester for skivebrems.

Vi geder oss som unger til å prøve nyhetene, og kommer tilbake med mer, så snart vi får kloa i noe av dette.

Alle bilder: www.singletrackworld.com.