Se hele verdenscuprittet direkte på Red Bull-TV fra 11.20. 

– Jeg starter i tredje rekke, og det er krevende i denne løypa, sier Gunn-Rita Dahle Flesjå da vi møter henne og ektemann Kenneth Flesjå for en prat i parken utenfor hotellet hennes i Ballingen i Syd-Tyskland.

Annonse

Albstadt-løypa er kort, bratt og utrolig krevende. Da Terrengsykkel-redaktøren syklet en runde gikk det tungt i de bratte klatringene. Utforkjøringene er både skumle og vanskelige. Heldigvis er værmeldingen god, og det blir tørt i skråningen over Albstadt i hele dag.

AVSLAPPA: – Jeg kan ikke sitte på en benk nå. Jeg sitter bedre på bakken, sa Gunn-Rita da vi slo av en prat. Alle Foto: Øyvind Aas

AVSLAPPA: – Jeg kan ikke sitte på en benk nå. Jeg sitter bedre på bakken, sa Gunn-Rita da vi slo av en prat. Alle Foto: Øyvind Aas

 

– Ut fra start går det på asfalt og så i sløyfer på gress gjennom langesonen. Allerede i den første svingen i klatringen som følger blir det trangt, forteller Gunn-Rita selv.

– Her har vi opplevd kø tidligere.

Klatringene i Albstadt slynger seg oppover den bratte skråningen på et underlag av jord og kalkstein. Stien er for det meste bygget for formålet, og gir plass til både to og tre syklister i bredden mye av veien, men serpentinsvingene blir fort flaskehalser.

KORT OG BRATT: Løypa i Albstadt slynger seg opp og ned en bratt skråning.

KORT OG BRATT: Løypa i Albstadt slynger seg opp og ned en bratt skråning. 

Etter en kort og bratt startloop er selve rittrunden kun på 3,5 kilometer. To knallharde klatringer er skilt av en hektisk dal med flere utrolig krevende utforpartier. Langsgående røtter, trange passasjer og innlagte hopp kan fort sette en OL-drøm ut av spill.

– Det er mange som er stressa for å kvalifisere seg til OL. De må vise seg fram, men et kragebeinsbrudd nå vil være katastrofalt, sier Kenneth. Gunn-Rita er sikret OL-plass for Norge, men hun vil også gjerne prestere i verdenscupen. Det er det både hun og lagledelsen på Team Multivan Merida forventer.

Foran årets sesong gjorde Gunn-Rita og Kenneth noe de ikke har for vane å gjøre. De innkalte lagledelsen til møte og stillte krav til en forbedret sykkel og full dedikasjon i alle ledd.

– Det er idretten som stiller kravene, ikke vi, sier Kenneth.

– Men vi sa til Merida at vi må følge med i timen. Vi må ha en sykkel som matcher den konkurrentene har, og som står i forhold til de krevende løypene vi sykler nå, sier Gunn-Rita.

– Jeg krevde at jeg måtte ha sykkelen i desember, forteller hun.

NY SYKKEL: Lengre, slakkere og lettere - ord vi har hørt mye den siste tiden fra terrengsykkelbransjen. Nå også fra Merida og Gunn-Rita.

NY SYKKEL: Lengre, slakkere og lettere - ord vi har hørt mye den siste tiden fra terrengsykkelbransjen. Nå også fra Merida og Gunn-Rita. 

Merida leverte.

– Før jul kom mekanikeren min, Marco og leverte den nye Big Nine-sykkelen hos meg som tidlig julepresang. Siden da har jeg brukt tid på å tilpasse og venne meg til den nye sykkelen. Den har lenger overør og slakere vinkler. På den forrige sykkelen syklet jeg med 90 mm stem pekende nedover, nå har jeg 70 mm stem som står oppover. Nå stortrives jeg på den nye sykkelen. Den er helt rå utfor og litt mer smooth over hopp og dropp.

Terrengsykkel har prøvekjørt den helt nye Merida Big Nine-sykkelen, blant annet i et lynraskt maratonritt i Albstadt, dagen før søndagens verdenscup. Les mer om sykkelen lik den Gunn-Rita skal sykle på en av de neste dagene.

TESTRUNDE: Terrengsykkels utsendte tok en runde i Albstadt-løypa på Meridas nye halvdemper.

TESTRUNDE: Terrengsykkels utsendte tok en runde i Albstadt-løypa på Meridas nye halvdemper. Foto: David Elmfeldt

Fortsatt gjenstår litt tilpassing frem mot VM og OL, og Kenneth og Gunn-Rita har satt igang et prosjekt for å gjøre sykkelen konkurransedyktig.

– Vi har et prosjekt gående med å skaffe lettere hjul og deler og Merida skal skaffe meg en ekstra lett ramme foran OL. Men det er viktig at utstyret holder, så vi kommer til å teste mye før vi velger hva vi bruker, forteller Kenneth.

– Det er viktig at jeg kan stole på utstyret helt. Og den tryggheten skaper vi på trening. Jeg må kjøre røft på trening for å være trygg på at ting holder. Vi har sagt at vi må ha sykkelen en halv kilo lettere før OL, sier Gunn-Rita.

Hun og Kenneth har helt siden de startet sitt suksessrike samarbeid i 2000 vært nøye på detaljene. Akkurat det er det ingen endring på selv om Gunn-Rita har vært i verdenstoppen i terrengsykling i 20 år.

DSC_9911

KONKURRANSEDYKTIG: Merida og Gunn-Ritas nye sykkel er mer tilpasset moderne rundbaneløyper. Sykkelen veier ca 8,5 kilo som den står her. Gunn-Rita håper at den skal veie ca 8 kg i Rio de Janeiro i august. 

– Det er gøy å merke at gleden og motivasjonen til å sykle og jobbe med detaljene fortsatt er der. På fredager sykler jeg på rulla, og jeg kjente i går at jeg virkelig gledet meg til å sykle runder i løypa på lørdagen. Foran søndagens verdenscupritt har Gunn-Rita syklet flere runder sammen med teknikktrener Sondre Norland.

Gunn-Rita og Kenneth er klare på at det er viktigere ritt denne sesongen, men de er også klare for at det må satses i verdenscuprittene også. Foran hennes første verdenscupritt denne sesongen er Gunn-Rita Dahle Flesjå i angrepsposisjon.

– De yngre jentene viser ikke noe respekt, særlig tvert i mot. De synes det er ekstra moro å kjøre forbi meg, men det motiverer meg også til å vise dem, sier dronningen av terrengsykling, Gunn-Rita Dahle Flesjå. Hun starter med startnummer 19 i rittet i Albstadt. Starten går 11.20 og hele rittet går direkte på Red Bull TV.

 

 

LETT: Gunn-Rita sykler med 28-tenners krankdrev og 10-42-kassett i Albstadt.

LETT: Gunn-Rita sykler med 28-tenners krankdrev og 10-42-kassett i Albstadt.  

 

KORT STEM: 70 mm stem pekende oppover er nytt for året på Gunn-Ritas sykkel.

KORT STEM: 70 mm stem pekende oppover er nytt for året på Gunn-Ritas sykkel.  

 

KARBON: Hjulene fra Fulcrum sparer vekt. Maxxis Ikon-dekk brukes til det aller meste.

KARBON: Hjulene fra Fulcrum sparer vekt. Maxxis Ikon-dekk brukes til det aller meste.