Knekte etapperittkoden

Ny konkurranse for tomannslag, fokus på opplevelser og det sosiale, samt spennende etapper med overkommelig logistikk har gjort at Trans-Østerdalen 3-dagers har over 25 prosent flere påmeldte i år.

Sist oppdatert 15. juni 2015 kl 07.00
Trans-Østerdalen 3-Dagers har åpnet for ny lagkonkurranse for 2-mannslag. Det har gitt påmeldingsrush. Her er det Anders Fiskvik som leder an gjennom skogen på andre etappe i fjor. Foto: Per Inge Sagmoen
Trans-Østerdalen 3-Dagers har åpnet for ny lagkonkurranse for 2-mannslag. Det har gitt påmeldingsrush. Her er det Anders Fiskvik som leder an gjennom skogen på andre etappe i fjor. Foto: Per Inge Sagmoen

Etter tre år har Trans-Østerdalen 3-dagers bikket 200 deltakere, og det et par uker før første etappe går av stabelen på Tynset 19. juni.

Morten Gustu, som er en av initiativtakerne til Trans-Østerdalen, tror noe av grunnen til at Trans-Østerdalen har tatt av nå, er at rittet åpnet for tomannslag, slik som mange av etapperittene i utlandet.

– Det er en ide vi har hatt en stund, men det ser ut som det har blitt en ubetinget suksess, sier han.

Se også: RITTKLAR – TERSKEL OG WATT 

Melkesyre er best når den deles
Tre saftige etapper på rappen er en utfordring både fysisk og mentalt, men melkesyra får en ny dimensjon når oppturer og nedturer deles med en makker. Det ser ut til å trigge stadig flere.

– Når en kan sykle som et lag, sammen med en kompis, kjæresten eller ektefellen får rittet litt annerledes profil. De felles opplevelsene er kanskje vel så viktige som resultatene, og det blir mer fokus på det sosiale. Det er nettopp det vi ønsker å gi deltakerne: at Trans-Østerdalen skal være en kombinasjon av fellesskap, utfordringer og opplevelser, sier Per Inge Sagmoen i Trans-Østerdalen.

Målet er å bli en snakkis
Men selv om Trans-Østerdalen setter deltakerrekord med god margin i år, har ikke rittet nødvendigvis mål om å bli størst på terminlista. Arrangøren har derimot ambisjoner om å sette standarden for etapperitt i terrenget og bli ett av rittene som syklistene bare må ha med seg, sier Gustu.

Og der er Trans-Østerdalen i godt selskap. Flere andre arrangementer, slik som Norseman Extreme Triathlon, opererer med tak på deltakerantallet. Det handler om å sikre kvalitet, sørge for gode opplevelse for deltakerne. Og munn-til-munn-metoden er gjerne den beste markedsføringen.

– At de som har deltatt her før snakker om oss til sine venner og får med seg flere betyr veldig mye for rekrutteringen til rittet, sier Gustu, som har håndfast bevis på at jungeltelegrafen fungerer i praksis.

– Utøverne i vårt lokale UCI-lag Team TREK Mesterhus gjør en stor innsats med å promotere rittet rundt om i landet der de sykler. Og i fjor hadde vi noen syklister fra Nidaros Sykkelklubb. I år kommer de tilbake med 15-16 andre ryttere fra klubben, sier Gustu.

Slik gikk det i fjor: Wold og Hagen overlegne i Trans-Østerdalen 

Tor Halvor Bjørnstad-Tuveng-Eirik Fiskvik 1400x924
TOR HALVOR BJØRNSTAD-TUVENG i Team Trek Mesterhus trekker feltet opp Gammeldalen i Tynset. Foto: Ingeborg Scheve

TOR HALVOR BJØRNSTAD-TUVENG i Team Trek Mesterhus trekker feltet opp Gammeldalen i Tynset. Foto: Ingeborg Scheve

Publisert 15. juni 2015 kl 07.00
Sist oppdatert 15. juni 2015 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen