Hanguren - Raugstad - Mølster

Sist oppdatert 29. august 2010 kl 00.00

• Kommune: Voss
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Parkér bilen (eller ta toget) til Voss Stasjon. Gå over skinnene via gangbroen og følg skiltene mot Hangursbanen.

Mølstertunet, Voss Folkemuseum.

På starten går stien gjennom fjelllannskap med få trær og går senere over i skog. På et tidspunkt kjører man også på en traktorvei.

Du starter ved Voss Stasjon, parkér bilen og trill syklen ut av toget og forbi Flesichers Hotel og over skinnene via gangbroen. Herfra fortsetter du oppover mot Hangursbanen, ca. 250m (følg skiltene mot Hangursbanen).Ta Hangursbanen opp til Hanguren (660 moh), det koster 100,- inkl. sykkel. På baksiden av Hangursrestauranten holder du til venstre via stien og går gjennom grinden. Etter ca. 50m kommer du til et stort skilt hvor stien forgrener seg i 3. Du skal rett frem, på den mest brukte og veltråtte stien. Nå må du trille/sykle ca. 600m og ca. 50 høydemeter opp inntil du møter et skilt hvorpå der står "Raugstad", hér starter ruten (der står også en benk).De første 3-400m er bortover, etter dette tiltar nedkjørslen og du kommer inn i skogen. Her er der en del røtter og det kan være ganske glatt på våte dager. Etter en stund kommer du til ett kryss, du fortsetter nedover (til høyre). Etter dette kommer der rekkverk på høyresiden, pass på, der er noen steder hvor der ikke er rekkverk og der er langt ned!På et tidspunkt slutter stien og blir til traktorvei. Følg den og ta de første 3 skarpe svingene. Husk på at der før siste svingen er en plass hvor de hugger ved og at der her er en grind.Etter du har tatt de 3 skarpe svingene åpner lannskapet opp og i den neste svingen du møter dreier du av traktorveien og fortsetter opp til venstre. Her er der enda en grind som du passerer. Etter dette går stien rett frem rettning Voss Sentrum og Mølstertunet, ca. 1km. Det er viktig at du ikke dreier fra stien og sykler bratt nedover, da ender du i en eller annen bakhage! Fortsett til stien tar slutt ved grinden ved Mølster, Voss Folkemuseum.Når du står foran grinden på Mølstertunet tar du til høyre og ned småstiene til Voss Stasjon, litt av en kabal, men du greier det. Der er skiltet "sentrum".Her er et stikart fra Google Maps: http://maps.google.no/maps/ms?ie=UTF8&hl=no&msa=0&msid=104859542520582332355.00048e838d1e3b48dac8b&ll=60.633638,6.402369&spn=0.022939,0.077162&t=h&z=14