Sva-flyt og kraftanstrengelse med påfølgende downhillmoro.

Somarland i Bø

Sist oppdatert 22. september 2010 kl 00.00

• Kommune:
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Du kjører til Somarland i Bø. Et par-tre hundre meter forbi tar du første veien inn til venstre. 2-300 meter til og du kommer til veis ende; en snuplass. Parker her og sykle 100 meter tilbake, så ser du en grusvei inn til høyre. Se gps-spor for nøyaktig lokasjon.

Samme som utgangspunktet.

Fordelt ca. likt (i lengde):Bred sti med mye svaberg og god flyt.Traktorvei med en del svaberg, karrer man seg opp er nedoverturen verdt det.Singeltrack/sti uten de største utfordringene.

<b>Flytende sva</b>Etter bare hundre meter på grus, takk og pris, kommer to kilometer med herlig, buktende svaberg. Digg flyt og akkurat nok helling nedover til at du slipper å tråkke spesiellt hardt for å holde fart som gir moro og utfordring.Etter denne fine åpninga kommer du til en grusvei. Ta 50m til venstre, der går det en sti nedover til høyre. Bær sykkelen over gjerdet og trill så fort du tør nedover; stien er smal og bratt, og fallet på høyre side er ennå brattere.På bunnen ser du en gammel låve og hører et vassdrag. Følg lyden av det brusende vannet og følg elven nedover noen få hundre meter. Her kommer du ut på en grusvei hvor du svinger til venstre over brua, og venstre igjen.<b>Oppover</b>400 meter senere står det skiltet mot ... opp til høyre. Nå har du 2km med oppoverslit foran deg. Dvs. ikke **bare** slit, litt moro også, men det blir litt bratt til tider. Midt oppe i bakken kan man også velge venstre over bart fjell. Dette innebærer litt bæring. Høyre går en mer teknisk traktorvei/sti som til gjengjeld kan være litt bløt.Uansett hvilken vei du velger ender du opp på en smal sti og terrenget flater gradvis ut.<b>Singel på toppen</b>Etter strabasene følger noen hundre meter med fin flytsti som i og for seg er verdt klatringen, men moroa kommer når du skal tilbake!Og du vet du skal tilbake når stien har flatet ut og begynt å helle nedover igjen. Det er noen hundre meter med moro her, men du må ta en del bløte hull med på kjøpet.<b>Nedover</b>Bakken/traktorveien du kom opp er full av svaberg som tilbyr nok hopp til at du sjelden trenger å trå pedalene rundt, og sjelden får tid til å slappe av hvis du vil komme helskinnet ned. Samtidig er det ikke grovt nok til at det blir spesiellt hårete.Mye myk mose og lyng på sidene sørger for relativt trygg landing om det enten gikk litt for fort nedover, eller du var for pysete og treg.<b>Retur</b>Svett, sølete og lykkelig står du nå på grusveien igjen som du følger nedover, til venstre over brua og inn i skogen til høyre rett etter denne. Tilbake ved vassdraget, opp den smale, bratte stien, over gjerdet, og tilbake over svaberget.

GPS

Det er flere stier å ta av i området, noe gps-sporet også viser, og disse er litt mer knotete, derav "middels krevende" vanskelighetsgrad.