Seasucker Talon Rack 1 bike Pris: 3500 kroner + tilbehør Huske-feste for forskjellige akslinger: 350 kroner Innsatser til Huske-festet: 280 kroner www.vsport.no Pluss: Lett å ta av og på, lett å ta med på reise, krever ingen fester på bilen, kan festes på bakrute/lukeMinus: Ekstrautstyr må kjøpes hvis du har sykler med forskjellige akslinger, dyrt, de vanlige farene med takstativ, føles ikke dønn stødig med sykler på 14 kg +, krever separat lagring av forhjul, dårlige låsemuligheter  Seasuckers takstativ er typen produkt som du ikke helt tror på før du har tatt det i bruk. Kan virkelig sugekopper holde sykkelen din trygt fast på biltaket i motorveihastigheter?Det korte svaret er: Ja!Vi har prøvd stativet Talon beregnet på én sykkel. Dette stativet består av en T-formet plate med tre store sugekopper under. Oppå plata er det skrudd fast et feste der sykkelgaffelen klemmes fast. Samt en sugekopp med spor og stropp til bakhjulet på sykkelen.Les også: Hverdagstips: Husk akslingenFestet for gaffelen kan byttes avhengig av hvordan sykkel du skal frakte. Siden vi mottok stativet på test har Seasucker kommet opp med et nytt universalfeste for stadig endrende akselstandarder. Dette festet bruker egne plugger for å passe til både 9 mm hurtigkobling, 12 mm gjennomgående, 15x100 mm gjennomgående og 15x110 mm Boost gjennomgående. Festet som Seasucker har kalt HUSKE - HUb Standards Keep Evolving løser hovedutfordringen vi opplevde med Seasucker-stativet. Sparer drivstoff og strømHar du en bil uten hengerfeste kan du velge å montere bøyler og tilhørende stativ på biltaket litt sånn halvpermanent. Har du først tatt deg tiden til å montere slikt lar du det gjerne stå på gjennom hele sesongen, og dermed egentlig året rundt. Dette er selvfølgelig ikke gunstig for bilens drivstoff-forbruk eller elektriske rekkevidde. Slike bøyle-stativer lager ofte også en del støy i visse hastigheter. Har du brukt penger på dyrt glasstak på bilen ønsker du heller ikke å dekke dette til mer enn nødvendig. Her kommer Seasucker inn som et alternativ du tar av og på taket ved behov.Seasuckers Talon-stativ monteres på biltaket på under ett minutt. Klem de tre sugekoppene ned på taket og pump ut luften av dem en etter en. Plasser så sykkelen i holderen og fest bakhjulsfestet under bakhjulet der det ellers ville ha stått på biltaket. Også denne holderen suges fast på taket ved å pumpe den tom for luft.Les også: Test av grove stisyklerDu bør passe på at både biltak og sugekopper er hele, rene og uten skader. En våt, ren klut kan være greit å bruke både på tak og sugekopper. Våtservietter kan brukes i en knipe. Vi opplevde en gang at en av tre sugekopper mistet trykk i løpet av noen timer. En rask vask og tørk av sugekoppen fikset problemet med en gang.Du kan montere selve stativet både på taket, øverst på frontruta, eller til og med på bakluka, eller bakerst på biltaket hvis du har høy bil. Om du har metall- eller glasstak spiller ingen rolle, men pass på at du plasserer hele sugekoppen på samme underlag uten skjøt eller spor under. Stativet sitter fast på taket ved hjelp av vakuum inne i sugekoppen, lekker det luft i en bulk på taket eller et spor mellom tak og frontrute vil ikke sugekoppene sitte fast. Sitter fastStativet holder det det lover. Sykkelen sitter dønn fast til stativet, gitt riktig akselinnsats i gaffel-festet, og stativet sitter dønn fast i taket. Med tunge sykkel vil du kunne oppleve at spesielt den ene bakhjulssugekoppen kan bevege seg litt med taket, altså ved at selve biltaket flekser under sugekoppen. Seasucker har testet stativene med sykler på i nærmere 200 km/t. Montert riktig sitter stativet dønn fast. Seasucker oppgir en øvre vektgrense for sykkel per stativ til 20 kilo. Du kan altså ikke frakte elsykkelen på taket med et Seasucker-stativ. Men de fleste stisykler går fint. Vi tok det likevel litt rolig i svingene for å unngå at taket skulle bøye og bende på seg. Under bruk var det kun tre ting som vi ikke likte med Seasucker-stativet. Det ene er utfordringen rundt forskjellige akslinger på forskjellige sykler. Under testperioden brukte vi stativet til å frakte sykler med 9 mm-hurtigkobling, 12 mm gjennomgående og både 15x100 mm og 15x110 mm, akslinger. Har du bare 9 mm og 15 mm kan du lett bytte mellom de to syklene ved å bruke en Fork-up-adapter som Seasucker selger løst, eller du kan oppgradere stativet med Seasuckers nye Huske-feste og de pluggene du måtte trenge.Med Huske-festet er våre problemer med flere sykler for det meste løst, selv om det krever innkjøp av nytt gaffellfeste til 350 kroner, samt plugger til 280 kroner per akslingstype du ønsker brukt. Pluggene på Huske-festet skal i følge Seasucker være lette å bytte avhengig av gaffel.Riktig akslingVårt andre ankepunkt er egentlig ikke kritikk av Seasucker, mer en kritikk av noen sykkelprodusenters akselløsning. Vi opplevde at flere 12 mm akslinger på nye landeveissykler ikke har verken skrallefunksjon eller slik klemme-låse-funksjon vi kjenner fra vanlige hurtigkoblinger og 15 mm akslinger med spak. Med stiv arm på forhjulsakslingen er det umulig å skru fast forhjulet da akslingsspaken slår borti stativet når du prøver å skru. Vi måtte demontere akslingsspaken og skru på den innvendige unbrakoskruen for å få festet sykkelen. Har du en sykkel med en slik aksling, bør du skaffe deg en ny aksling med skralle, lukke-spak-funksjon, eller rett og slett et unbrako-hull. For å unngå at pedalene slår nedi biltaket leveres stativet med en liten borrelåsstropp for å feste krankarmen til kjedestagene på sykkelen. Tradisjonelle sykkelstativer på bøyle står gjerne så høyt hevet fra taket at dette ikke er noe problem med dem.Du må også passe på å huske å ta med deg forhjulet i bilen, eller du kan kjøpe et av Seasuckers forhjulsstativer separat.  Krevende å låse Det tredje ankepunktet går på sikkerhet mot tyveri. Ønsker du å låse fast sykkelen på taket selger Seasucker låsefester du fester over vinduet på bilen, eller feste til å klemme fast i bagasjeluka. Disse festene klemmes fast, enten med bagasjeluka eller mellom glassrute og dørkarm og gjør at du kan tre en låsevaier gjennom stativ, sykkel og låsefeste. Uten denne løsningen kan man fjerne både sykkel og stativ fra biltaket i en håndvending. Dette er dermed ikke stativet du forlater sykkelen i uten å ha den i syne. Stopper du på en bensinstasjon og må forlate bilen med sykkelen på, bør du låse denne med en vaierlås eller lignende. Et bruksområde med Seasucker-stativet som er ekstra smart er ved reise. Hvis du flyr med sykkelen og bruker leiebil på ferie er det praktisk å kunne ha med seg et relativt lite og lett Seasucker-stativ i bagasjen. Da kan du pakke sammen sykkelkofferten og sette sykkelen på taket. Men vær obs på lave bommer både i bomstasjoner og ved innkjøring til parkeringsplasser i utlandet, samt innkjøring i p-hus. Monterer du stativet litt nedpå frontruta er det lettere å huske på at du bærer på dyrbar last på taket.Seasucker Talon-stativet holder det det lover. Stativet holder godt på sykkelen og lar seg montere og fjerne i en fei. Har du flere forskjellige sykler bør du kjøpe det nye Huske-festet og tilhørende plugger først som sist.Anbefales både på elbil og til reising.