Som en følge av George Floyds død og de påfølgende demonstrasjonene som går over hele USA og nå verden, har også sykkelbransjen engasjert seg i kampen mot rasisme.
FORSIDEN: Dette er det du kommer til på SRAM sine nettsider nå. Foto: Skjermdump
«Lytt. Lær. Handle.»
Det er altså teksten man finner hvis man i skrivende stund går inn på SRAM sine nettsider. Produsenten av sykkelkomponenter som drivverk, dempegafler og bremser er en av flere aktører i sykkelindustrien som nå bruker posisjonen sin til å ta avstand til rasisme.
På nettsiden har SRAM publisert en pressemelding, hvor de skriver at de tror på likestilling for alle, men anerkjenner at vi kan gjøre mer for å støtte og forstå hverandre, og at de føler et ansvar for å gjøre mer på dette området.
Videre redegjøres det for SRAM sin handlingsplan, som blant annet går ut på å utvide samarbeidet med svarte syklister og ambassadører, samt en finansiell forpliktelse på 100.000 USD til dette arbeidet.
Pressemeldingen er signert Ken Lousberg, CEO, and the SRAM Senior Management Team
Specialized publiserte nettopp også en rekke innlegg på sin Instagram-konto.
I et annet innlegg skriver Specialized at de med umiddelbar virkning vil donere 10 millioner USD til stiftelsen OUTRIDE, som jobber for inkludering og utvikling gjennom sykling.
En annen stor amerikansk sykkelprodusent, Trek, har også brukt Instagram-kontoen:
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.