VooDoo er tilbake - også i Norge

VooDoo Cycles ble startet av legendariske Joe Murray i 1994, men merketforsvant etter fem år.Nå er de tilbake, og Sportpartner i Bergen sørger for at syklene ogsåkommer hit til lands.

Av: gauter
Sist oppdatert: 30. november 2004 kl 14.32
VooDoo på Eurobike: "Hvis du stikker nålene i t-skjorta sånn, så bare fyyyker du over hindringene!" Europeere syntes tydeligvis at sånne derre heksegreier var litt skummelt...
VooDoo på Eurobike: "Hvis du stikker nålene i t-skjorta sånn, så bare fyyyker du over hindringene!" Europeere syntes tydeligvis at sånne derre heksegreier var litt skummelt...
Lesetid: 3 minutter

VooDoo Cycles blei starta i 1994 av Joe Murray sammen med en gjeng entusiaster i San Francisco. Det litt snodige navnet blei valgt da en av gutta lot seg begeistre av Rolling Stones-plata "VooDoo Lounge" på vei hjem fra jobb. Joe Murray er slett ingen hvem som helst i terrengsyklingas relativt korte historie, og som aktiv forsynte han seg grovt fra premieborda på slutten av 80-tallet. I 1984 og 1985 blei han amerikansk mester, og i 1984 vant han utrolige 12 NORBA-ritt på rad. Denne serien står fortsatt som rekord, og blir trolig stående leeeeenge...

Etter at den aktive sykkelkarrieren var over, fortsatte Murray å jobbe med sykkel. Han deltok i utforminga av komponenter fra Suntour, Tange og ikke minst var han sentral hos Shimano da de begynte utviklinga av terrengsykkel-spesifikt utstyr. I tillegg gjorde Murray litt designjobber for mannen som ofte kalles den moderne terrengsyklingas gudfar, nemlig Gary Fisher. Videre var han sentral i oppbygginga av velkjente sykkelmerker som Marin Bikesog Kona.

Murray lærte mye av samarbeidet med Gary Fisher. Denne erfaringa tok Murray med seg inn i sitt tredje sykkelmerke, som altså var VooDoo. Noe av grunntanken bak VooDoo var at folk skulle kunne bestemme hva slags ramme, gaffel og deler de ville ha på sykkelen sin. Dette blei så satt sammen del for del på VooDoo-fabrikken ved San Francisco, men med priser som sto i stil med rein serieproduksjon.

I 1999 blei dessverre den amerikanske fabrikken lagt ned. Men VooDoo var ikke helt dødt som merke. Etter fem år som halvzombie i Japan er VooDoo nå tilbake også ellers i verden. Tilbake er ikke bare stilreine hardtails, men også fulldempere og dirtjump-lignende sykler - VooDoo melder seg på for alvor, med andre ord.

-Vi er stolte av at VooDoo er tilgjengelig i Norge igjen, sier Robert Schistad hos den norske importøren, Sportpartner i Bergen. -Det er først og fremst vår fascinasjon for den klassiske hardtail'en som var utslagsgivende for avgjørelsen.

VooDoo viser at de har kontakt med røttene sine ved fortsatt å lage rammer av stål, samtidig som de har smarte løsninger på lager, bl.a. helt avtagbare fester for v-brems. Videre er rammene stort sett laget for montering av gafler med 100 eller 125 mm vandring. Sportpartner vil ha VooDoo-sykler inne som dekker det meste, helt fra enkle modeller i tretusenkronersklassen, og helt opp til råtasser med kvalitetskomponenter til mer enn ti ganger så mange penger. Alle modellene har rare navn etter hekser og diverse guddommer fra voodoo'en, så klart.

terrengsykkel.no-redaksjonen trekker på smilebåndet, blir smått slørete i blikket av nostalgi, og ønsker VooDoo hjertelig velkommen tilbake i Norge.

Publisert 30. november 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 30. november 2004 kl 14.32
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen