Etter ett år med intens lobbyvirksomhet fra Gary Fisher og hans representanter, ga det internasjonale sykkelforbundet etter i et møte 13. juni. Forbundet er kjent for å holde en stram linje når det handler om å godkjenne utstyr som viker fra standarden, og Gary Fisher er ikke snauere enn at han kaller dette «a monumental decision» i sin pressemelding, som for øvrig har fått tittelen «Fisher liberates the two-niner».
Betyr mest for pr-folka
I prakis betyr dette at syklister i verdenscupritt og verdensmesterskap i terrengsykling fra nå av kan bruke sykler med tre tommer større diameter enn det som hittil har vært tillatt. For Fishers markedsavdeling betyr det også at de nå kan bruke sine proffer i ritt-sirkuset i profileringen av 29-tommers-konseptet.
Et konsept som absolutt trenger all den drahjelp det kan få.
Lunken interesse
Etter at Fisher introduserte 29-tommers hjul på sine terrengsykler før forrige sesong, har han møtt gjespende skuldertrekk fra terrengsyklister flest - og nølende interesse fra syklister som primært bruker terrengsyklene på grus og åpne, lite tekniske stier.
- Denne regelendringer er viktig av flere årsaker. Det at Subaru Gary Fisher-teamet [Subaru har tatt over etter Saab som hovedsponsor, red.anm.] kan konkurrere med 29-tommers-hjulene i verdenscupen er bare en av dem. Det viktigste er at rittarrangører verden over følger UCI-standarden for sine egne ritt. Denne regelendringen frigjør amatørsyklister til å konkurrere med sine 29-tommere hvor de måtte ønske, sier Dean Gore, «Brand Manager» for Gary Fisher Bicycles.
Tryggere i alle hastigheter?
- De er fornuftige mennesker hos UCI, og de innser at 29-tommeren er en legitim sykkel. De satte særlig pris på det faktum at 29-erne er sikrere i alle hastigheter enn en 26-tommer, hevder Gary Fisher i samme pressemelding.
Det er ingen tvil om at større hjul lettere ruller over hindringer uten å butte, men flere i bransjen - oss inkludert - skulle gjerne sett dokumentasjonen på hvorfor en sykkel med høyere tyngdepunkt er tryggere i terrenget enn dagens standard.
Førsteklasses Birken-maskin
Vi i redaksjonen har kun hatt korte prøveturer på Fisher-sykler med 29-tommers hjul, og konkluderte foreløpig med at dette ikke falt i vår smak til terrengbruk. Treg akselerasjon og styring, og et høyt tyngdepunkt ble klare minus i margen for oss.
På den annen side: En mer perfekt Birken-maskin er vanskelig å se for seg; den har terrengsykkelens robusthet og hybridens fartsegenskaper - vel å merke når den først kommer seg gjennom akselerasjonen.
Satser alt på 29
Fisher selv har kullsviertro på det hele. To av tre toppmodeller i den fulldempede Sugar-serien er 29-tommere, mens alle de tre dyreste hardtail-modellene i Genesis-serien er 29-tommere, tross den lunkne mottakelsen.
Det blir spennende å se hva slags hjul team-syklistene Mary Grigson og Ryder Hesjedal stiller med til VM i Lugano i Sveits i september. Og ikke minst: Hvordan det går.