For alle dere som nå febrilsk leter etter gloseboken: En lynrask innføring i bakgrunnen for det som de siste dagene er blitt en superheit snakkis blant sykkelteknologifrikene blant oss.
Horst Link (HL) er et patentert ledd (utviklet av Horst Leitner) som plasseres bakerst på kjedestaget på fulldempede sykler. Forenklet sagt: Ved å plassere et ledd akkurat her, oppnår rammedesignerne et bakhjulsoppheng som lar bakhjulet bevege seg nærmest loddrett opp og ned. Brukt i et såkalt four bar-design (utviklet av Specialized, kjent under navnet FSR), bidrar dette til en såkalt aktiv fjæring, der hjulet kan bevege seg fritt og uavhengig av kreftene som legges i kjedet eller i bremsingen.
FSR/Horst Link-patenten eies av Specialized, som tar seg lisensbetalt pr sykkel som bygges med HL. Turner er en av flere selskaper som har betalt lisens, og har brukt Horst Link helt siden starten. Mange store produsenter, for eksempel Kona, plasserer leddet nederst på setestaget i stedet, for å unngå patentkluss og lisenspenger. Denne løsningen er blitt kalt faux bar - etter det franske ordet for «liksom» eller «imitasjon». David Turner har brukt sin «ekte» four bar-løsning med Horst Link som et av hovedargumentene for rammenes overlegne egenskaper. Men nå har visa fått en annen låt.
I klinsj med erkekonkurrenten
For på 2005-modellene valgte Turner å plassere linken som driver demperen - altså den liggende delen av bakhjulsopphenget, den som er festet til seterøret - i plan med kjedestaget. Dermed røyk han rett inn i erkekonkurrenten Ellsworths egen patent, Instant Centre Tracking - som dekker nettopp denne horisontale plasseringen av topplinken. Det endte til slutt med nok en lisensregning, og at Turner i tillegg måtte klistre ICT-stickers på rammene sine.
Forholdet mellom David Turner og Tony Ellsworth har aldri framstått som spesielt hjertelig, og for en uke siden ble www.turnerbikes.com oppdatert med en link til en video som viser forskjellen/likheten imellom et Horst Link-oppsett og Fauxbar-oppsett. Her er de andres patenter omgått, og den nye løsningen døpt Torque Neutralizing Technology (TNT). Ifølge Turner vandrer bakhjulet her tilnærmet likt som den gamle løsningen gjennom hele vandringen. Det skal maks skille 1.1mm mellom de to linjene på 5 Spot'ens 5.3 tommer med vandring.
Dette ble plukket opp raskt på Turnerforumet til mtbr.com, og forvirringen var total. Dave Turner la selv inn et innlegg hvor han sa følgende (klippet ut):
Turner bikes have always been fully active. Torque neutral. Full time Function. whatever.That is why they work well in the rough, the chain torque is not greatly extending or trying to counter the rear end against the 2 stroke motor that is bouncing around on it. the more your legs fight the "bob" the less power to forward motion.
Please look at the animation. I would NOT make a change to the bike if it did not still ride exactly like I wanted to. Some of the other models have less change in axle path than the Spot. The reason we did the Spot first is because of the popularity.
Bikes that are or act like HIGH pivot bikes have brake issues. Turner is not a high pivot bike. I cannot tell the difference, and I was looking for a difference. At full speed on pavement with a sticky tire and almost locked rear brake I cannot see or feel it compress the rear.David Turner
Faux bar? Hjælp. Hvor skal dette ende?
Leserne var selvsagt ikke overbevist. Etter elleve år med lovprising av Horst Link/FSR høres det ikke bra ut å gi opp dette designet rett uten videre. Har alle Horst/FSR-eiere blitt holdt for narr? Er det ingen forskjell likevel? Hva med alle tester i sykkelmagasiner som ofte fremhever Horst Linkens uavhengige fortreffelighet over faux bar? Bare tull, eller ligger andre ulumskheter til grunn?
I et innlegg i samme tråd kommer Turner med en videre forklaring av hvorfor han landet på nettopp Faux Bar:
Brake effect. That was what worried me more than the pedaling. I knew that the pedaling would be impercieveable. The difference in axle paths is mostly in the second half of travel where less power is applied and where less pedaling is done in general. But for the brake effect I needed to ride it. Even though we have had great success over the last 5 years with the DHR with over 8" of travel. Guys that have had the finest full floating brake system bikes have ridden DHR's and been amazed, that was plural as it is a fairly common phone call. But I still had to ride to believe. Guess what? I could not freakin tell. Does the caliper rotate more?? Sure does. Can I feel it? Not at all, under any conditions.
Other options were thought of, notably the mini link family from the Rocket 88, Outland, Karpiel styles forward. Other than interesting machine parts in some cases, having more pivots between the BB and rear axle is not great for frame life. In most of those cases they exhibit noticeable brake jack, even in less than ideal traction conditions. Not a calculated bit of squat, but percieveable jack. Not to mention trying to get the stress on those links adequetly covered so that the pivots last as long as the current Turner parts.
Konspirasjon! La oss finne syndebukker
Konspirasjonsteorier ble kastet ut, ikke overraskende i retning av Ellsworth Bicycles. Utfordringen ligger som sagt i at Turner og Ellsworth er direkte konkurrenter, og det skal ha foregått en del i kulissene her:
Tidligere Turner-ansatt Casey Spangler uttaler dette på mtbr:
So David may legally not be able to comment on how or why this came about considering the licensing agreement. Fortunately as a recently non employee, possibly I can help....
Many of you were customers of the other brand in the past and came to Turner in an effort to simply not deal with them any longer. Think if you had to in a sense be legally married to the guy, it is not a fun situation to be in!
I hvilken grad dette har påvirket Turners endring av design vet vi ikke. Men følgende skal være sagt: Det er alltid to sider av samme sak, så vi skal ikke legge mer i dette enn at det har vært en dialog som ikke har fungert særlig godt imellom de to. Tiden vil antakeligvis få frem sannheten rundt dette forholdet og i hvilken retning det har påvirket partene.
To the other side
Turner er nå over på designet alle Horst/FSR fantaster har hevet seg over. Faux bar er underlegent Horst/FSR i dempeegenskaper, har mange hevdet - redaksjonen inkludert. Faux bar har derimot en rekke andre kvaliteter som Horst/FSR ikke har, særlig i form av stivhet.
Turners kanskje største kamp må nå kjempes, også mot deres egne svorne tilhengere. Turner må nå ut og overbevise syklister om at deres Faux bar design er like bra som det gamle, samtidig som de mest sannsynlig har mistet en god del troverdighet med tanke på deres standpunkt tidligere. Er Turner tvunget ut av sitt opprinnelige design grunnet kvalitetshevende tiltak, eller av patentregler og uoverenstemmelser? Tiden vil vise, og vi følger selvsagt med.
Oppdatering: Singletrackworld spurte Dave Turner på Interbike Dirt Demo om byttet av design:
When asked why the change was made, Turner only half-tongue-in-cheeked his reply by stating 'As an artist I was feeling a little bound up and needed more freedom of expression.' He expanded with a more serious answer and explained that the change did not stem from an overly expensive licensing fee, but rather an increasingly difficult relationship with the license holders.