Tomac?
Det fins knapt noen som har vært mer betydningsfull for terrengsyklingas utvikling enn John "Johnny T" Tomac. Helt fra midt på 1980-tallet og til seieren i utforklassikeren Kamikaze Downhill i Mammoth, California 2005 har han vært høyt oppe - ofte øverst - på mange resultatlister. Mannen blei funnet verdig en plass i The Mountain Bike Hall of Fame allerede som 23-åring i 1991 (for oversikt over deler av Tomacs bedrifter, se her). Men selv om den aktive karrièren i realiteten tok slutt i 2001, er Tomac stadig med på å prege terrengsykkelidretten, ikke minst gjennom sykkelmerket som bærer hans eget navn: Tomac.
Fram til 2005 var rammer som utformodellen Moah, XC-fulldemperen Revolver (75/100mm vandring) og kanskje i enda større grad stisykkelen Eli (100/125/140mm vandring) attråverdige saker. Imidlertid gikk det trått for Tomac, og for et par år sida blei produksjonen stoppa. Etter et opphold er nå Tomac tilbake med nye og spennende modeller for 2008-sesongen.
Tomac Carbide XC
Carbide XC er ment å være en lett, stiv og effektiv XC-fulldemper. Med ei oppgitt rammevekt (str. L med spesialtilpassa Fox RP23-demper) på 2450g, 90mm vandring bak og styrevinkel på 70,5 grader med 100mm gaffel, har den i alle fall truffet bra på papiret. Rammematerialet er karbon. Tomac hevder deres bruk av FlexStays av karbon gir ei stivere bakramme enn om de satte inn et svingpunkt i bakramma.
Tomac Snyper 140
Med denne modellen satte Tomac seg tre mål: Høy sideveis stivhet for presis styring, få til et demperoppheng med både effektiv framdrift og høy følsomhet, samt holde vekta lav, slik at sykkelen skulle bli kvikk og god og klatre med.
Ei ramme i størrelse M med en Fox RP23-demper skal veie 3kg akkurat og gi 140mm vandring. Den er ment satt opp med like lang vandring foran som bak. Høyden over overrøret er lav for god manøvrerbarhet, og setepinnen kan justeres fritt opp og ned.
Begge syklene leveres i størrelsene S, M, L og XL. Tomac importeres til Norge av Skalstad Sykkel på Kongsberg.
Se Tomacs nettsider for mer info.