Det er Stavanger Aftenblad som bringer intervjuet med Nybø og Høydahl i dag. De beskriver en sport preget av pengemangel og budsjettkutt, på grunn av sviktende interesse fra medier, publikum - og dermed også sponsorene.
Høydahl sammenlikner det hele med snowboard-bølgen som etter noen hektiske år flatet ut.
- Markedet er blitt mettet. Terrengsykkelsporten står ved et veiskille. Vi kan utvilsomt gjøre mye for å øke publikumsinteressen. Produsentene har allerede oppdaget at ved å støtte mosjons- og maratonritt som Birkebeineren, kommer de mye tettere på markedet enn når de sponser noen eliteutøvere som trør ensomme gjennom skogen. Den tradisjonelle verdenscupen er ikke så morsom lenger, sier Rune Høydahl til Stavanger Aftenblad.
Klikk her for å lese hele artikkelen i Stavanger Aftenblad
Hva sier man til sånt?
Det er ingen tvil om at idrettsanalytikerne har rett i at de tradisjonelle cross country-rittene har mistet interesse, akkurat som tradisjonell langrenn på ski ikke har mye å stille opp med når tv-seerne zapper mellom femmila og X-Games.
For - akkurat som i snowboard - er det ikke lenger de gamle startnummer- og stoppeklokke-baserte idretts-reglene som har rangen. Se på den tettpakkede actionstemningen 4X [four cross] kan by publikum på, se på frikjøringssyklistene som selger filmer i bøtter og spann. Det er dette folk vil se på tv, men det betyr ikke at blodsmak i munnen er ute.
Som Høydahl påpeker: Maratonritt og liknende begivenheter der alle kan delta, merker en oppgang. Nede på kontinentet har den voksende interessen for maratonritt i terrenget ført til at lette hardtails igjen er etterspurt ute blant sykkelkundene - etter en lang periode der styrke og komfort har vært førsteprioritet.
Kjernen i det hele er - etter mitt syn - at det ikke er idretten som er kjernen i hva terrengsykling handler om. Det er lek og eventyrlyst og følelsen av å mestre utfordringer som hver enkelt kan skreddersy etter egne behov.
De nye konkurranseformene vi har sett de siste åra, tar dette opp i seg på en helt annen måte enn hva rundbanerytterne har gjort. Dermed er det kanskje ikke så rart at flere produsenter flytter pengene fra XC og over til nye arenaer, slik Specialized gjorde da de hyret inn frikjøringsguruen Brett Tippie på fast lønn i fjor.
Ha en god sommer, med eller uten startnummer!