Med en opplagsøkning på 17,2 prosent har bladet Terrengsykkel den nest største opplagsøkningen av alle norske magasiner og ukeblader i 2008. Dette komme i tillegg til at bladet også økte frekvensen fra fem til seks blader i 2008. Totalveksten for blader solgt er på over 40 prosent, og den største av alle bladene i Magasin og Ukepresse-systemet.
– Det er veldig gøy at vi klarer å vokse så mye både i opplag pr blad og totalsalg i et år der bladbransjen sliter. Samtidig har vi også hatt en veldig god vekst på nettsidene våre, sier Øyvind Aas, redaktør i Terrengsykkel.
– Vi prøver hele tiden å være relevante for alle som driver med terrengsykling i Norge. Selv om vi driver i en nisje, prøver vi alltid å ta det journalistiske på alvor. Vi fyller hvert blad med gode intervjuer, relevante produkttester, reiseartikler og reportasjer om hvor det er fint å drive med terrengsykling både i Norge og i utlandet. I tillegg er vi så heldige at vi jobber med flere av verdens aller dyktigste fotografer innenfor ekstremsport generelt, og terrengsykling spesielt, sier Øyvind Aas.
Terrengsykkel er en av fire titler fra Fri Flyt AS, og også forlagets andre titler, Fri Flyt, UTE og Klatring har opplevd god vekst i 2008.
– Vi lager nisjeblader som leserne har et sterkt forhold til. Stadig flere oppdager oss, og det er ikke overraskende at vi har mer lojale kjøpere enn de fleste magasiner og blader, sier Erlend Sande, ansvarlig redaktør i Fri Flyt AS.
Offensive tross nedgangstider
I sommer overtok Fri Flyt AS magasinene Ute og Klatring fra Cicero Norge. Disse bladene har nå for første gang godkjent opplag, og derfor finnes det ikke fjorårstall å sammenligne med.
– Men utviklingen både i Klatring og Ute har vært svært positiv etter at vi overtok. Vi har satt salgsrekord nesten for hver utgave vi har sendt ut. Friluftsmagasinet Ute selger nå dobbelt så mange blader i Interpress-systemet som det gjorde på samme tid i fjor, og vi er langt foran våre egne målseninger for dette brede og uavhengige friluftsmagasinet, sier Sande.
Også på nett
Endrede medievaner og økt bruk av internett er en stor utfordring for magasinbransjen, men Fri Flyt AS er godt tilpasset de nye tidene. Nettstedene friflyt.no (ski, snowboard mm.) og Terrengsykkel.no er ledende i sine nisjer, både når det gjelder nyheter og community-baserte løsninger. Nå skal utemagasinet.no og norsk-klatring.no bygges opp til tilsvarende posisjoner.
– Vi mener vi har funnet en harmoni mellom nett og papir, der nettet tar seg av de dagsaktuelle sakene og diskusjonene, mens magasinet gir den beste leseopplevelsen, de flotteste bildene og de uunnværlige utstyrstestene, sier Erlend Sande.