Sykkelcross i Kollen

Gjør deg klar til en ny sportsgren og høstens mest slitsomme sykkelopplevelse: Frikransen arrangerer Norges første uoffisielle NM i sykkelcross i Holmenkollen 3. november.

Sist oppdatert: 10. oktober 2001 kl 00.00
Lesetid: 3 minutter

Idéen ble unnfanget i august, og de dyktige entusiastene i Frikransen har ikke somlet: Lørdag 3. november klokka ett smeller startskuddet for sportsklassen, som er åpen for alle som vil prøve seg. Det er også egne mesterskapsklasser for menn og kvinner, i både junior og senior, og bruk av terrengsykkel er tillatt.

Men vent nå litt: Sannsynligheten er stor for at du i dette øyeblikk klør deg i skallen og lurer på hva sykkelcross er. Ikke så rart. I Norge har sykkelcross nærmest vært en ikke-sport, før nå. I USA er den kjent som cyclocross, med en historie som strekker seg tilbake til før terrengsykkelens tid.

Slik foregår det

I sykkelcross kjøres en relativt kort rundløype med innlagte hindre. Syklene som brukes er modifiserte racere, med bukkestyre, men mer solide dekk og bremser, bredere girutveksling og klikkpedaler av terrengsykkel-typen. For løypa går delvis på vei, grus og gress - med en god del gjørme og enkelte hindre innimellom - så syklistene er pukka nødt til å hoppe av og løpe med sykkelen flere steder. Proffene innen sykkelcross har utviklet en fantastisk teknikk når det gjelder å klyve av sykkelen i fart og hoppe rett over til løping, med sykkelen på skuldra.

Sykkelcross kjøres på tid, det vil si: Flest mulig runder på en gitt tid, landeveisfolket kjenner igjen dette fra kriteriumsrittene. I Holmenkollen varierer løpstidene fra sportsklassens 30 minutter til 60 minutter i mesterskapsklassen for menn senior. Når tida er ute ringer bjella, og når bjella har ringt er det bare å komme seg til mål og gjøre seg ferdig. Den med flest passeringer på kortest tid vinner. Frikransen forholder seg til UCIs egne retningslinjer for sykkelcross under arrangementet.

Noen få solgt i Norge

Det er oss bekjent solgt bare noen helt få cyclocross-sykler i Norge. Oslo Sportslager har notert en økning i etterspørselen i år, kundene er budsyklister, hardbarkede pendlersyklister og enkelte stikjørere som vil finslipe teknikken. terrengsykkel.no's egen testkjører Morten Hanssen fullførte Birken på en Cannondale XS800 cyclocrosser i fjor, og kom inn på brillefine 3:33. Undertegnede ble tatt igjen og forbikjørt av Morten i halsbrekkende tempo i utforkjøringen før Sjøseterveien, og har med egne øyne sett at det er mulig å kjøre fort i terrenget med en cross-sykkel. Men i Holmenkollen tillater Frikransen både racer-, cross- og terrengsykler, for å få med seg flest mulig på moroa.

- Jeg tror at det vil gå an å kjøre løypa fortere på cross-sykkel enn på terrengsykkel, hvis det ikke blir altfor vått. Det er fast og godt underlag i hele løypa vi har satt, melder Frikransens rittleder, Njål Engløk.

De første påmeldingene tikker allerede inn på Frikransens nettside.- Norgesmesteren i terrengsykling er påmeldt, det er også flere triatleter og en rekke gode terrengsyklister. Men vi håper også at mange nysgjerrige melder seg på for å prøve noe nytt, sier Engløk til terrengsykkel.no.

Slik er løypa

Løypa er omtrent 1,5 kilometer, og går på både gress, grus og asfalt.

 
  • Start og mål er på den gamle langrennsinnkomsten rett utenfor VM-huset.

  • Fra start går løypa opp bakken, over brua, til høyre og en runde rundt Gratishaugen.

  • På Gratishaugen kommer det første hinderet: En ti meters strekning med stokker som tvinger deg av sykkelen.

  • Etter Gratishaugen skal du over brua en gang til og deretter bort til og forbi kommentatorboksene på baksiden.

  • Etter boksene går løypa ned en trapp til venstre, ned på og rundt skiskytterstadion langs Besserudtjernet.

  • Deretter skal du opp trappa til brua, og så går det nedover gressbakken bort til målområdet og runding.

Les mer om sykkelcross her:http://www.usacycling.org/cx/?sport_info/cyclocross.htmlhttp://members.aol.com/napavelo/history.htm

2001-11-03: Se bilder fra rittet!

Publisert 10. oktober 2001 kl 00.00
Sist oppdatert 10. oktober 2001 kl 00.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Sykkelcross i Kollen | TERRENGSYKKEL.NO