Sykkelbransjen taper millioner

Terrengsykkelsalget svikter og den norske sykkel-bransjen taper nå store penger, skriver avisa Dagens Næringsliv i dag.

Sist oppdatert: 12. april 2002 kl 11.00
UltraStem: Helt ny CNC-frest stem på 108g i 110mm-utgave.
UltraStem: Helt ny CNC-frest stem på 108g i 110mm-utgave.
Lesetid: 2 minutter

Det er de aller billigste syklene og modellene over 10.000 kroner som taper markedsandeler, mens hybridene endelig er på vei inn, skriver Dagens Næringsliv.

Det totale sykkelsalget falt 15 prosent i fjor.

DBS, Merida, Nakamura og Diamant står til sammen for 70-80 prosent av det norske sykkelsalget. I løpet av 2002-sesongen regner bransjen med å selge 250.000 sykler.

Mens de fire store deler 200.000 av disse mellom seg, kjemper omkring 50 andre merker om de 50.000 resterende kundene, skriver avisen.

Den største taperen er uten tvil DBS, som nå har utenlandske eiere og formelt heter Cycleurope Norge AS. På 1980-tallet hadde DBS en markedsandel på 80 prosent alene. I dag er dette tallet 30 prosent.

Røde tall

- Helt forferdelig, er kommentaren DBS-direktør Georg L. Rasmussen gir DN. Hans driftsresultat før skatt i fjor står med røde tall: Minus 42 millioner kroner i underskudd, med driftsinntekter på 213 millioner kroner.

I 2000 var tapet «bare» 7,5 millioner, her går det med andre ord fort nedoverbakke for den en gang så stolte Sandnes-bedriften.

Den eneste av de store aktørene med positiv utvikling er Merida-importør Stians Sport: De økte inntektene med beskjedne 1,7 prosent i fjor, omsatte for over 85 millioner kroner, men måtte likevel se et negativt driftsresultat på 4,2 millioner før skatt. Akkurat som i 2000.

- Få tjener penger om dagen. Det er små marginer. 50 merker på 4,5 millioner mennesker er for mye, sier Stian Steen-Olsen i Stians Sport til DN - og spår en utrenskning av merker og modeller.

Kundene kjøper komfort

 

Ifølge opplysningene Dagens Næringsliv har fått fra bransjen, taper terrengsyklene i konkurranse med mer praktisk rettede bysykler med mer komfortable sittestillinger og større hjul. De rå ekstrem-modellene er stadig vanskeligere å selge i store antall, terrengsykkel-framgangen fra midt på 90-tallet har stagnert totalt.

Samtidig er folk lei av de aller billigste syklene, snittprisen på storselgerne har økt med en tusenlapp i løpet av de siste tre-fire årene. I dag er det syklene mellom 4.000 og 6.000 kroner som er klart mest etterspurt.

Vil du vite mer? Stikk i kiosken, klask femten kroner i disken, be om Dagens Næringsliv og slå opp på side 22 og 23 for å lese hele historien.

Publisert 12. april 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 12. april 2002 kl 11.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen