Det er ingen som våger å spå noe om 2009, men bransjemediene Bicycle Retailer & Industry News (USA) og BikeBiz (England) har de siste ukene kommet med flere artikler som peker på at sykkelbransjen har muligheter til å komme seg relativt godt gjennom en internasjonal økonomisk nedgangstid.
Toppsjefen hos den amerikanske sykkelprodusenten Trek er den som tydeligst har frontet sin optimisme. I et brev han sendte til selskapets aksjonærer i oktober, lister han opp flere punkter for å roe ned eventuell uro:
Burke: Krakk skaper nye syklister
* "Vi logger den månedlige omsetningen hos 50 utvalgte Trek-forhandlere hvert år, i august var økningen 23 prosent fra 2007. Foreløpige tall for september viser 10 prosent vekst. For 2008 som helhet har Trek solgt 10 prosent mer i USA i år sammenliknet med i fjor", skriver Burke.
* "Både da det internasjonale aksjemarkedet kræsjet i 1987 og i den påfølgende økonomiske depresjonen innover på 90-tallet, så vi at sykkelbransjen var nær immun mot nedgangstidene. I en slik økonomi er det vinnere og tapere. SUVer er tapere, små biler vinnere. Vi mener sykler kan sammenliknes med småbiler i et perspektiv som dette".
* "Det er mulig å argumentere for at dagens situasjon kan bety gode tider for sykkelbransjen: 1. Vi ser allerede en langsiktig positiv trend for sykling, 2. Myndighetene bruker nå betydelig mer på sykkeltilpasset infrastruktur. 3. Høyere drivstoffpriser skaper en boom for jobbsykling. 4. Fokus på helse- og miljøspørsmål får stadig flere til å velge sykkel".
Burke har åpenbart god bakgrunn for å berolige aksjonærene. I et foredrag nylig kunne kan røpe at omsetningen for 2008 trolig ender rundt 725 millioner dollar (4.9 milliarder norske kroner), noe som er en dobling av hva Trek omsatte for i 2000.
SRAM når halvmilliarden - i dollar
Trek er ikke alene om å peke på stigende kurver. I en pressemelding fra august meldte SRAM om at de går mot omsetningsrekord med 500 milloner dollar i 2008, ikke minst takket være medvind hos datterselskapene Rock Shox, Avid, Truvativ og Zipp.
Et imponerende tall, men fortsatt et stykke bak giganten Shimano, som totalt vil omsette for 2,3 milliarder dollar i 2008, en økning på drøyt 20 prosent fra 2007. Dette tallet handler dog ikke bare om sykkelutstyr, bortimot 25 prosent kommer fra fiskeutstyrs-avdelingen hos den japanske industrikjempen.
Det betyr like fullt at Shimano er mer enn tre ganger større i omsetning på sykkelkomponenter enn SRAMs samlede portefølje.
Merida og Giant med omsetningsrekorder
Poenget her er uansett at begge disse butikkene går så det griner, og fra Taiwan melder Bicycle Retailer & Industry News om full gass hos både Merida og Giant, som er de største i sin bransje.
Begge selskapene satte ny omsetningsrekord i august, og Meridas estimat for tredje kvartal betyr 40 prosent økning i antall solgte sykler målt i forhold til samme periode i 2007.
Bransjebladet har vært på rundtur hos de største aktørene, og rapporterer om stadig nye investeringer og økt satsing på kvalitetskontroll hos flere fabrikker som dekker mid- til high-end-segmentet.
FSA investerer tungt
Eksempelvis har TH Industries, morselskapet bak komponent-merket FSA, satt i gang bygging av et stort, multimillon-dollar-byggeprosjekt som skal bli en ny fabrikk i juni neste år, samtidig som den eksisterende fabrikken nettopp investerte en halv million norske kroner i et røngten-apparat som kun brukes til å la to personer gjennomlyse hver eneste karbon-krankarm som forlater fabrikken.
Tilbake i gatene der kundene faktisk befinner seg, er det også ting som tyder på at sykling spiller en stadig større rolle i byfolks liv.
Hverdagssykling tar av i New York
The New York Times rapporterer om at antall jobbsyklister har økt med hele 35 prosent fra i fjor til i år, ifølge tellinger som tre ganger i året foretas på seks ulike steder i New York, i løpet av en periode på 18 timer.
I løpet av 2007 og 2008 har myndighetene i New York økt sykkelveinettet langs bygatene med friske 225 kilometer, noe som har gitt real uttelling blant byens befolkning. Forhandlere og produsenter melder også om klar vekst i hybrid- og nyttesykkelmarkedet, etter hvert som stadig flere innser at to egendrevne hjul er et reellt alternativ.