Presselansering Colorado: Produktet som skapte mest interesse blant journalistene når det gjaldt tilbehør, er den nye hjelmen, Prevail, som vil erstatte årets S-workshjelm. I tillegg til å konkurrere med Giro om å være lettest (Prevail er 1 gram lettere enn Giros lettvekter Prolight), har Prevail nye løsninger når det gjelder lufting (kalt 4Dcooling), et lettere strammesystem som gjør det mulig å både fin-stramme og fin-slakke med bare en hånd. Vi fikk bare anledning til å prøve dette i showrommet, men løsningen virket veldig raffinert og presis. I tillegg er hele systemet justerbart 24mm i høyden inne i hjelmen, for individuell tilpasning. Prevail har videre et nytt stroppesystem som i tillegg til å være lettere, også skal gi bedre tilpasning rundt ørene enn konvensjonelle stroppesystemer.
Specialized skal ha honnør for mange nye spennende løsninger i Prevail. Hjelmen vil brukes av teamryttere i løpet av sommeren, og kommer tidligst i salg fra høsten av. Vi venter spent på et testeksemplar!
Mest spennende er likevel at Specialized påstår at Prevail er suverent mest aerodynamisk av alle tradisjonelle hjelmer. Se testdataene til høyre og gjør opp din egen mening. Testen er gjennomført av Specialized selv, i vindtunnel tilsvarende 30 km/t og ingen sidevind.
Ny S-works sko
Specializeds toppmodell blir forbedret. Den nye skoen får toBoa-hjul med tversovervaier i stedet for ett Boahjul på toppen med vaier som krysser nedover foten. Dette gir jevnere og bedre stramming. Terrengsykkel har fått tak i ett par og er etter et par ukers bruk mektig imponert.
Nye gummiblandinger og mønster
Også på dekkfronten kommer det noen forbedringer og nyheter for 2011. På XC-siden har Renegade-dekket fått seg en overhaling. Knastene har blitt høyere, og Specialized bruker 65A gummi. De mener dette er mykt nok for godt feste under de fleste forhold. Vi ble imponert under testing over hvor solid dekket føltes tross vekten på 400g for 26" varianten, og 460g for 29" varianten. Grepet var helt på plass, og dekket ga en jevnt over trygg kjørefølelse.
Butcher DH er et utfordekk laget i samarbeid med Sam Hill. Uten å si det direkte, ble vi informert om at Sam Hill ønsket de samme gode kjøreegenskapene han var vant til, og det er en velkjent sak at han stort sett har brukt Maxxis Minion DH. Mønsteret på Butcher er derfor slående likt Minion. Dekket er dualcompound, som vil si at det er brukt 70A gummi i grunnlaget, og 40A på toppen/knastene. Vekten er 1150g for 26x2,3"