Nyheten ble sluppet i onsdag ettermiddag amerikansk tid, og overrasket resten av sykkelbransjen. Også Intense Cycles, Park Tools og Cane Creek har vært involvert i arbeidet med å utarbeide den nye standarden. Foreløpig har bare Cannondale og Rocky Mountain blant sykkelprodusentene bekreftet at de kommer til å innføre OnePointFive-standarden på sine rammer.
Selskapene hevder at den ekstra centimeteren i diameter på styrerør og styrelager vil gi 134 prosent økning i stivhet, 44 prosent økning i styrke - men bare minimalt med ekstra vekt. Dagens frikjøringssykler har etter hvert fått ekstremt kraftige rammeløsninger ved styrerøret, for å gi maksimal stabilitet rundt dempegaflene med lang vandring.
Standard fra 1988
Men selv om rammene er blitt kraftigere gjennom økte rørdiametre og andre ytre forsterkninger, har produsentene av styrelagre og dempegafler ikke hatt samme mulighet: De har så langt vært begrenset av innerdiameteren på 1,125 tommer. Ved å øke til 1,5 tommer mener initiativtakerne at også framtidas mer ekstreme behov skal dekkes.
Den nye standarden vil foreløpig bare brukes på utfor- og frikjøringsrammene. Dagens standard ble utviklet rundt 1988/89, på en tid da de aller fleste sykler ikke hadde dempere i det hele tatt. Det er på tide å ta et solid steg videre, heter det i pressemeldingen fra selskapene.
Kan brukes av alle
Det var under årets Interbike 2001-messe at produsentene satte seg ned for å diskutere idéen. Resultatet ble en standard som alle nå kan ta i bruk uten lisenskostnader. Det samme skjedde i fjor med den nye ISIS-standarden for sammenkobling av krankarmer og krankaksler.
Chris King, Manitou og Cannondale varsler at de vil kunne levere utstyr tilpasset den nye standarden allerede til sommeren. Etter alt å dømme vil langt flere henge seg på, og spørsmålet nå er om 1,5-tommers-standarden på sikt vil erstatte dagens 1,125-tommer helt.
Gammel idé
Idéen er - som vanlig - ikke ny: Både Klein og Cannondale har bygget rammer med overdimensjonerte styrerør siden sist på 80-tallet. Gary Fisher var også inne på tanken først på 90-tallet, da han lanserte sine «oversized» Evolution-styrerør på 1 1/4 tommer. På den tida var også 1 tommers styrerør vanlig blant terrengsykler, og Fishers idé slo aldri helt gjennom - selv om Yeti klamret seg til den helt til 1997.
Eiere av eldre Yeti, Klein og Cannondale-sykler har merket hvor vrient det er å gå mot strømmen: Skulle de montere en standard 1 1/8-tommers gaffel, måtte det omstendelige adaptere til. 1,5-tommers-løsningen er omtrent akkurat hva Cannondale bruker i dag. Dermed kan rammebyggerne i Pennsylvania ønske resten av verden velkommen etter.
Mens vi andre må forberede oss på noen år med kaos og ulike normer. Før alle til slutt hopper på toget, fordi det ser fett ut. Vent og se!
Les mer om den nye standarden på