Tekst: Henrik Alpers
Plusser
+ God klatrer+ Lett+ Fantastisk stiv i alle retninger, også på de kjedelige transportstrekkene+ Fornuftig utstyrspakke
Minuser
– Sprekk i baktriangelet– Upassende krank
Importør: Gale Gleder Sport ASTlf: 993 25 210
En hai på papiret
Haibike Heet SL defineres best som en grov stisykkel, med sine 155 mm vandring foran og bak. Den har klassisk horstlink oppheng, dempet av en Fox float RP23. På demperen finner vi også en fiffig detalj Haibike har valgt å kalle «sag-control». De har rett og slett markert målepunkter på rammen, med en indikator innfelt i selve rockeren. Både ramme, baktriangel, dropouts og kjedestag er i karbon, og selvsagt med utskiftbart girøre. Setepinnen er også i karbon, med en velfungerende hurtigkobling. Styre og stem er fra Truvativ, og er montert på et konisk gaffelrør. Rock Shox Revelotion er en bunnsolid gaffel med vandringsjustering, og kommer med låsebryter på styret, hvor det brukes vaier. SLX-pakken fra Shimano er svært velfungerende til bruksområdet, og det er godt å se at enkelte leverandører tørr å droppe den dyre og forlokkende bakskifteren. Den kommer med trippelkrank med integrerte kranklager, og 11-34 kassett.Navene fra Sun Ringle har 12mm aksling bak og 15mm foran, og er bygget med Sun Charger felger. Rubber Queen 2.4 dekk fra Continental fungerer godt både på vått og tørt, og har stort volum. Sykkelen ble levert relativt klar til bruk, men bremsehendler og girspaker var montert på klassisk Kinavis, kloss oppe i holkene, så vel som vannrett. På vekten måler den 12996 gram uten pedaler, og vi er klare for første tur.
En hai i terrenget
Strengt tatt trengte vi ikke å komme oss ut i skogen før sykkelen viser noen av sine egenskaper. Demperopphenget, og valg av bakdemper har null slark, og ramma er like stiv sideveis som en god hardtail. Det var først og fremst utforegenskapene vi ville gå løs på, men etter å ha parkert ivrige grussyklister på transportveiene oppover tok vi den også med på tekniske klatringer. Selv da vi glemte å senke gaffelen gikk det godt oppover. Den korte akselavstanden gjør det enkelt å snirkle seg rundt røtter og steiner, noe som skulle vise seg å bli det eneste ankepunktet da vi skulle ned de samme løypene. Heet SL er på papiret en skikkelig versting nedover, og i de store svingene og i humpete terreng er den eksemplarisk. Som nevnt innledningsvis er sykkelen dønn stiv i hekken, og sjelden har vi opplevd å kunne bruke kroppsvekt så effektivt for å styre sykkelen dit vi ville. Selv på glatt og sleipt underlag skulle det ekstremt mye til før den slapp underlaget, og krankpartiet ble effektivt holdt unna underlaget selv i svært slagete terreng. Eneste ankepunkt vi fant kom når det ble veldig snirklete, og farten var høy. Her ble sykkelen litt nervøs, noe som i hovedsak skyldtes et vel kort styrefremspring. Det hjalp vesentlig å bytte ut det 90 mm korte styrefremspringet sykkelen ble levert med.
Haien knakk
Vi har spent fulgt utviklingen av lette karbonsykler innenfor de ulike sykkelsegmentene. Karbonsykler blir lettere og lettere for hvert år som går, og det er vanskelig å kvantifisere grensen for hva en sykkel tåler av slag og støt. Vi gikk skikkelig på trynet under testing, og oppdaget først ved den avsluttende glansvasken at rammen hadde fått en sprekk i baktriangelet. Vi er usikre på om en vesentlig tyngre ramme ville tålt mer i dette tilfellet, og vi undrer også hvordan aluminium ville taklet det samme støtet. Karbon lar seg uansett reparere, mens tynne aluminiumsrør må byttes. Kræsj og tryn er uansett en del av stisykling, og det ville synes underlig om kvalitetsbevisste tyskere laget en grov stisykkel med en forutsetning om alltid å holde seg på to hjul. Enkelte produsenter legger inn mykere og tyngre karbon på utsatte områder, men samtidig er det vanskelig å vurdere hvor mange rare situasjoner man skal ta høyde for.
Kort oppsummering
Haibike Heet SL er en skikkelig opptur, og det er en av de bedre syklene vi har testet i kategorien lett og grov stisykkel. Sykkelen overleverer i utforkjøringene, og begeistrer klatrere med god kondis. I praktisk bruk har sykkelen strengt tatt ingen ankepunkter, men vi skulle gjerne byttet ut trippelkrank og 11-34 kassett, mot dobbeltkrank, slagring og 11-36 kassett. Haibike Heet SL er uansett en super sykkel til norske stier, og prisen på 27 999 kroner er heller ikke avskrekkende. Haibike Heet SL runder inn rett under toppkarakter. Sprekken i bakrammen er vanskelig å trekke mye for da det er umulig å si om dette var et resultat av en "freak accident" eller om dette er et generellt problem for denne rammen. Uhell kan skje med de fleste rammer, men det er verdt å være obs på at tynne stag i karbon ikke trives med hard nærkontakt med skarpe steiner.