I en pressemelding kunngjør SRAM Corporation at de har signert en intensjonsavtale med Avid om å kjøpe selskapet. Forhandlingene pågår nå, og den endelige kjøpekontrakten skal være klar til penneføring 30. januar.
- Kombinasjonen av SRAM og Avid skaper et sterkere selskap, og den eneste leverandøren i sykkelbransjen som kan tilby et bredt spekter av drivverk, støtdemping og bremsesystemer, heter det i den begeistrede pressemeldingen.
Kriger med Shimano
Det er åpenbart at SRAM med dette trekket sliper sablene enda et hakk skarpere i kampen med giganten Shimano. I 1997 kjøpte de tyske Sachs, og dermed ekspertisen på nav og girsystemer. Med ferske trigger-hendler på markedet, er SRAM nå en høyst reell konkurrent til Shimano (særlig etter at sistnevnte havnet i fare for å skremme fra seg kunder med hardkjøret på de nye Dual Control-hendlene).
I 2002 var demper-pionéren Rock Shox havnet i en økonomisk hengemyr, og dermed fisket SRAM fram sjekkheftet nok en gang. Kjøpet medførte flytting av Rock Shox-hovedkvarteret, en operasjon som helt til nå har forsinket utviklingsarbeidet hos RS betydelig. Men det er ventet at pengeinnsprøytningen vil hjelpe Rock Shox tilbake i rampelyset neste sesong.
Ingen suksess med egne bremser
SRAM har i flere sesonger hatt sine egne v-bremser og hendler, uten at applausen har vært direkte øredøvende. Med kjøpet av Avid, får SRAM kloa i den klart mest attraktive, frittstående leverandøren av v-bremser i dag. Siden Avid nettopp har lansert den hydrauliske Juicy Seven-bremsen, kan SRAM endelig også tre inn som en seriøs konkurrent på det kraftig voksende markedet for skivebremser.
Det er uvisst om SRAM vil la Avid bestå som egen merkevare, eller om de heller vil bruke sitt eget navn, slik de gjorde da de videreutviklet girsystemene fra Sachs.
Ny strøm av skivebremser
SRAM har vist seg å være usedvanlige dyktige kremmere så langt i historien, og vi venter spent på hva Avid-folkene kan få til videre. SRAM lover selvsagt videreutvikling av Avid-produktene, og vi trenger ingen spåmann for å se for oss hvor utviklingskronene nå skal pøses inn. Det vil høyst trolig handle om å tilby et bredt spekter av skivebremser til alle komponentgruppene fra SRAM.
Vi gratulerer med forlovelsen, sier lykke til.