Juli, august og september ble gode måneder for Fox Racing Shox, som i dette kvartalet solgte fjæringskomponenter for drøyt 304 millioner kroner – mot 233 millioner i samme periode i fjor.
Entusiastmarkedet svekkes ikke
Utviklingen er dekkende for hele året, rapporterer Compass Diversified Holdings, det framgangsrike investeringsselskapet som gikk inn på eiersiden i Fox i januar 2008.
- Det er ingen tvil om at mange forbrukere strammer inn på utgiftene, men finanskrisen har ingen dramatisk effekt på Fox, siden vi der retter oss mot en entusiastisk kjøpergruppe. Og som vi har sett i andre markeder: Entusiaster gjør det entusiaster gjør, sier Joseph Massoud i Compass.
Kom sent, men godt på gaffelmarkedet
Fox har produsert fjæringskomponenter for motorsykler og andre kjøretøyer siden 1974, kom inn på sykkelmarkedet med bakdempere på 90-tallet, og introduserte sine første dempegafler i 2002.
I løpet av de siste sju sesongene har Fox gått fra å være utfordrer til å bli dominerende aktør i middels- til høystandard-kategoriene i terrengsykkelmarkedet.
Da Terrengsykkel-redaksjonen nylig var i Frankrike for å teste seks stisykler i 140mm-klassen, var eksempelvis 5 av 6 modeller utstyrt med Fox - den samme tendensen ser vi i flere kategorier i den dyre enden av markedet.
En så tydelig dominans innen så attraktive segmenter, må vi tilbake til Rock Shox' glansdager på 90-tallet for å finne maken til.
Fox har alltid vært konsentrert rundt det aktive konkurransemarkedet, og har valgt å holde seg unna de lavere prisklassene – et valg som forøvrig konkurrenten Manitou nå også har tatt, etter mange år med dårlige erfaringer i budsjettklassen.
Terreng på opptur i Europa og Asia
- Fox har aldri vært mer tilstede som leverandør av originalutstyr, men vokser også i ettermarkedet. Særlig ser vi vekst i Europa og Asia, der trenden nå viser en liten, men klar dreining fra landevei over til terrengsykkel, sier Massoud.
Med tanke på eierskap, begynner det å bli en stund siden Rock Shox ble kjøpt opp av komponent-makerne i SRAM og Manitou ble kjøpt opp av bremseprodusenten Hayes. Da Fox i januar kom inn i porteføljen til investorene i Compass, var det bare italienske Marzocchi igjen som frittstående blant markedslederne.
Marzocchi er blitt amerikansk
Men nå er også Marzocchi på amerikanske hender, etter at fjæringsgiganten Tenneco (blant annet kjent for varemerkene Walker og Monroe) signerte overtakelsen i september.
Tenneco Marzocchi er det nye navnet, etter at amerikanerne kjøpte opp fjæringsavdelingen til Marzocchi ved å overta den samlede gjelden på 105 millioner kroner.