Den nye titankranken fra Fly-Sports har ikke integrert kranklager allikevel, men kan brukes med vilket som helst ISIS-kranklager. Fly-Sports lager selvfølgelig sitt eget med Enduro-kulelager, og det er med dette at krank og lager har nådd den utrolige vekten på 410g. Og dette er i 181mm lengde, med en antatt vekt på 390g for 175mm!
Akslingen er full-lengde ISIS, med 22mm diameter, og er CNC-frest. Logoen er laser-gravert.
Flere modeller
I tillegg til den vanlige XC-utgaven, kommer det også en freeride/DH/BMX-utgave, som vil veie 50-75g mer. Landeveisutgaven er ventet å ville veie 370g.
Flere lengder
Standard lengder er 170mm, 172.5mm, 176(?)mm og 181mm, men custom-lengder kan leveres, fra 150mm opp til 200mm.
Finish
Når det gjelder finish, kan kranken leveres som rå titan, børstet, eloksert (gull, grønn, lilla [neeeeei, betyr det at King-lageret mitt ble polert til ingen nytte?], rød, blå) og tie-dye, og muligens også varmefarging, en naturlig blå-lilla misfarging som skjer ved kraftig oppvarming. Og som på bildene; polert, til USD 100 ekstra.
Forhåndsbestilling
Fly-Sports tar i øyeblikket i mot forhåndbestillinger, og de lager kun 100 av gangen i begynnelsen. De første få seriene vil bli solgt etter førstemann-til-mølla-prinsippet, og du må betale 50% av beløpet "up front". Leveringstiden er ventet å være 2-3 måneder.
5000-kronersmodellen sprekker?
Og hva blir så prisen? Vanlige utgaver koster med kranklager USD 450, den polerte kommer på USD 550. Legg til frakt og mva, og det blir alt annet enn billig! Men altså 100-200 gram lettere enn alt annet. Det som blir spennende å se, er hvordan holdbarheten blir. Stålkranker har vist seg å være veldig sterke og holdbare, men lider av et fatalt problem: Rust. Siden denne er laget av titan, bør ikke det være noe problem. Akslingen er 22mm hele veien, og ikke redusert på midten som mange andre. Dermed bør den være superstiv. Som prisen.