Shimano USA kjøper Pearl Izumi

Sykkelgiganten Shimano har kjøpt opp selskapet bak kles- og skoprodusenten Pearl Izumi. Shimano måtte ut med snaue 70 millioner dollar for det japansk-amerikansk-tyske klesmerket.

Sist oppdatert: 20. februar 2008 kl 09.46
Lesetid: 2 minutter

Merkenavnene består

– Nå kan jeg få beinvarmere som matcher fiskesnellene mine, sier Jonathan Vaughters, director sportif for Shimano og Pearl Izumi-sponsede Team Slipstream.

– Dette oppkjøpet bringer sammen to selskaper som begge ble startet av japanske familier og som har lidenskap for sykling, sier David Pfeiffer, president for Shimano USA i en pressemelding.

– Begge selskaper har en bakgrunn med forskning og utvikling og sitter på industriledende løsninger og nyvinninger. Vi vil fortsette å bygge de to merkevarene og være tro mot de uavhengige distributørene som vi begge har, sier han.

Pearl Izumi vil bestå som et eget selskap med egen ledelse og produkter. Både Shimano og Pearl Izumi skal fortsette å lage både sko og klær i tiden fremover, sier Pfeiffer.

– Pearl Izumi-importør Christian Velle hos Trollsport forteller om stor usikkerhet rundt oppkjøpet den siste tiden:

– Vi har hørt alt fra Nike til Shimano, men har egentlig ikke fått noe bekreftet ennå. Det vi har hørt er at dette ikke skal ha noe å si for distribusjonen. Vi har begynt å få få veldig bra sving på Pearl-salget her i Norge og det vil være veldig vanskelig for oss å finne en erstatter hvis vi skulle miste Pearl. I det siste er det løpslinjen til merket som har vokst mest her hjemme og løping er et mye større marked enn sykling. Pearl Izumi er en veldig god merkevare for oss og vi håper å fortsette med salget. En positiv ting med oppkjøpet er selvfølgelig at Shimano sitter på mye kapital, hva det innebærer for produktene vet vi ingenting om ennå.

Pearl Izumi ble startet da en pappa i Tokyo, for over 50 år siden ønsket å lage sykkeklær til sin talentfulle sønn. Navnet er en sammenslåing av det engelske ordet Pearl og navnet på et sted i Japan med spesielt klart vann.

Merket har bygget seg opp til et av de største navnene for spesialisert sykkelbekledning, men har også de senere årene laget klær for løpere og langrennsløpere. Pearl Izumi har opp gjennom årene sponset flere proffer både på landeveien og i terrenget. Lance Armstrongs første Tour-seier skjedde med Pearl Izumi-klær. I USA har terrengsykkel-laget til Giant brukt Pearl Izumi i en årrekke. Yeti-Pearl Izumi var et annet profflag i terrenget for noen år tilbake. I 2008 lager Pearl klærne for det spennende landeveislaget Slipstream-Chipotle.

Publisert 19. februar 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 20. februar 2008 kl 09.46
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen