Schwalbe fornyer terreng-dekkene

Det skjer spennende ting på dekkfronten for neste sesong, og produsentene satser fortsatt hardt på å levere ”det beste” dekket. Her er en oppsummering av Schwalbes terreng-nyheter for 2011.

Sist oppdatert: 22. oktober 2010 kl 12.14
Schwalbe fornyer sine terreng-dekk for sesongen 2011, og det er spennende nyheter for oss.
Schwalbe fornyer sine terreng-dekk for sesongen 2011, og det er spennende nyheter for oss.
Lesetid: 3 minutter

Schwalbe har i flere år vært blant de største leverandørene av dekk for terrengsykler. Dette satser de på å fortsette med. For neste års sesong har de fokusert på å optimalisere dekkets indre styrke, og for 2011-versjonen skal alle toppmodellene ha en ny Triple Star sammensetning.

Årets nyhet er at dekkenes oppbygning er basert på et modulært system hvor tre av seks nye individuelle ingredienser skal være satt sammen. Alle dekken er også nå ”klargjort” for slangeløse oppsett. Gjennom laboratorie- og praktiske tester, kom Schwalbe frem til i alt seks gummiblandinger. Disse ble så satt sammen og kombinert i forskjellige variasjoner som den omtalte Triple Star sammensetningen. Etter hva vi kan lese av en mottat pressemelding, kom teamet frem til de egenskapene de var på jakt etter. Hver enkelt gummiblanding kan kombineres for å gi forskjellige egenskaper avhengig av dekktype, og dette har økt variasjonsmulighetene til Schwalbe. Blant annet skal de i følge pressemeldingen nå lage dekk med vesentlig bedre grep. Videre er alle 2011-dekken nå bygd opp og tilpasset for slangeløse oppsett med guffe, og det annonseres at veskebehovet kun er på rundt fem gram. Det er ikke oppgitt noe informasjon om hvilken guffe dette oppsette er basert på.

Tidligere har Schwalbe kun hatt tilgjengelig to gummisammensetninger for deres terrengserie: Triple Nano for terrengritt og stisykling, pluss et utvalg av Triple Nano, eller Glooey Gluey for Downhill, Freeride og topptur. For sistnevnte gren har sykler med 160 millimeter vandring blitt veldig populært, og dekket skal helst ha det beste fra to helt forskjellige verdener; rittdekkets raske og lette egenskaper og downhilldekkets overlegne grep og punkteringssikkert.

For å fronte kravet til disse spesifikke egenskapene, er det nå tre helt nye Triple Star forbindelser: PaceStar - for typiske terrengsykkelritt, sti og for tursyklingen. En gummisammensetning med en kombinasjon av lav rullemotstand og holdbarhet. Dekkskuldrene er gjort mykere for å bedre egenskapene i ujevnt terreng og på glatt føre. TrailStar - for Enduro og Freeride. Triple Nano sammensetningen var dårlig egnet for realt hardkjør og rullemotstanden til Gooey Gluey var for høy. TrailStar skal ha bedre grep, bedre demping og mer presis kontroll. Likevel er sammensetningen ikke altfor tung, og dekket bør kunne bli med på noen turer oppover også. VertStar - for Downhill og Freeride. Dette er en videreutvikling av Gooey Gluey miksen, men VertStar er gjort enda mykere og skal ta ujevnheter svært godt. Hver Triple Star sammensetning består av tre unike blandinger Alle tre Triple-forbindelser har samme, svært elastiske baseblanding under løpebanen som skal gjøre dekkene raskere. Andre ønskede egenskaper skal være oppnådd ved å plassere en spesielt utvalgt sammensetning i slitebanens sentrum og på dekkets skuldre. Dvs. at dekket er bygd opp med forskjellige blandinger, plassert på forskjellige områder på dekket. En sammensetning for hvert formål.

Schwalbes nye terrengserie basert på Triple Star vil bli tilgjengelig mot slutten av året, men noen utvalgte kan allerede skryte av å kunne tilby disse.

Terrengsykkel er i gang med å teste versjoner av neste års utgaver, og våre erfaringer blir presentert til våren. Vi har så langt fått noen timer på vått føre på PaceStar utgave av Rocket Ron i 2,25 og kan melde om en overraskende stor forbedring i grepet på vått fjell og røtter. Dekket føles til gjengjeld ikke like florlett på grusveiene, men er fortsatt lettrullende og raskt.

Publisert 21. oktober 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 22. oktober 2010 kl 12.14
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen