Santa Cruz utvider sortimentet

Høystatusmerket Santa Cruz er på hugget. Nå kliner de til med to nye storhjulinger og en ny karbonfulldemper.

Av: gauter
Sist oppdatert: 6. april 2011 kl 00.11
Nye Blur TRc skal fylle hullet mellom rittsykkelen Blur XCc og stisykkelen Blur LT.
Nye Blur TRc skal fylle hullet mellom rittsykkelen Blur XCc og stisykkelen Blur LT.
Lesetid: 3 minutter

Santa Cruz var ikke særlig tidlig ute med karbonrammer, men da de først kom i gang - for bare to år siden -, var det med et brak. Først ut var Blur XC Carbon, en rittfulldemper med rammevekt med demper på under 2 kg. Deretter kom den langbeinte, stiorienterte versjonen av Blur, Blur LT Carbon. Vi har latt oss imponere av begge, bl.a. var Blur XCc en av våre sykler på langtidstest gjennom hele sesongen (oppsummert i Terrengsykkel nr. 28. I tillegg vant alu-utgaven av Blur LT vår stisykkeltest i 2009.

Blur TR Carbon

Nå lanseres en mellomting mellom de populære LTc og XCc, nemlig Blur TRc. Igjen er karbon rammematerialet. Ramma kommer med 127mm vandring i VPP-opphenget bak, og er oppgitt å veie lette ca 2,3 kg med demper. Styrerøret er konisk. Selv om Santa Cruz selv fører TRc opp som stisykkel, er den sportsligere og mer utstrakt i sittestillingen enn Blur LT. Styrerørsvinkelen er 68 grader med en 120mm gaffel. Vi tipper Blur RTc blir svært allsidig, og kan fortjene betegnelsen "juksesykkel", slik Yeti kalte sin nye ASR5: Rask som en rittsykkel opp, og stiv og glupsk nok til å henge med grove stisykler på veien ned fra toppen igjen.

Skal man kun ha én skikkelig terrengsykkel til "alt", dvs. hovedsakelig stimoro, men også et og annet ritt, kan det etter Terrengsykkel-redaksjonens syn gjerne være en av denne typen med ca 120 mm foran og bak.

---

Les vår test av Yeti ASR5 i gruppetest av sportslige stisykler i samme kategori som Blur TRc i Terrengsykkel nr. 30.

---

Highball

29er-bølgen er kraftfull i USA, og Santa Cruz kaster seg på den med en ny modell, denne gang en hardtail. Highball-ramma skal veie rett over kiloen, og er med det lett nok til å tilfredsstille selv de mest kravstore blant rittsyklister. Den vekta kan nemlig konkurrere med de fleste. Som vanlig byr Santa Cruz på mer enn nok stivhet og raust med plass til skikkelige dekk. Spørsmålet er om de har greid å matche dette med komfort i bakramma, noe som kjennetegner de beste av de moderne 29er-hardtailene.

Tallboy i aluminium

VPP-fulldemperen Tallboy i karbon var Santa Cruz sin første 29er. Nå kommer denne i aluminium for å kunne nå ut til flere som drømmer om nettopp Tallboy, men som kanskje ikke har råd til den dyre karbonvarianten. Foruten en noe høyere vekt, er alle andre mål og tall på Tallboy Al tilsvarende dem på Tallboy Carbon.

 

---

De tre nye modellene kan bestilles fra og med denne uka, og kan etter Terrengsykkels opplysninger leveres i løpet av sommeren.

---

Santa Cruz importeres til Norge av det Hemsedal-baserte entusiastfirmaet Speedproducts. I skrivende stund er prisene på de tre nyhetene ikke klare. Kontakt Speedproducts eller sjekk santacruzbicycles.com for mer info.

Publisert 6. april 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 6. april 2011 kl 00.11
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen