NB: Se oppdatert intervju nederst!
Siden Eurobike-messa har det versert rykter om et nytt og lettere supernav med innebygd giring fra Rohloff. Nå, omsider, letter opphavsamann Bernhard Rohloff på sløret og bekrefter i et intervju at det ligger noe i disse ryktene. -Vi jobber med et nytt nav som skal komme på markedet utpå våren, ja (red.anm: Dette viser seg å være feil, se oppdatering under).
Videre beretter Rohloff at dette nye navet i prinsippet er en videreutvikling av det eksisterende Speedhub-navet, men at det vil bli en forminska modell. Med andre ord vil funskjonen og teknikken som virker inne i navet være den samme. Den store gulrota er imidlertid at Rohloff påstår at vekta på det nye navet skal være på "XTR-nivå".
En slik vektreduksjon har Rohloff oppnådd ved å inngå kompromisser med holdbarheten, siden det nåværende Rohloff-navet praktisk talt er evigvarende. Det nye navet vil ikke kunne vare like lenge, men Rohloff sikter seg inn på en levetid på minst 50.000 km sykling.
Er du engstelig for at det nåværende Speedhub-navet vil forsvinne fra sortimentet, kan du bare slappe av. Det nye navet er mynta på et publikum som er opptatte av XC-konkurranser og lav vekt. For mange i denne kjøpegruppa er levetid underordna, påpeker Rohloff. Likevel: 50.000 km er mye sykling, kan vi forsikre deg om.
Inntil videre må vi vente med å få oppgitt norske priser og de vitale måla på det nye navet, men se ikke bort fra at vi kommer tilbake med mer stoff om dette i løpet av våren.
OPPDATERING:
Etter at denne saken ble lagt ut, kom det informasjon om at lansering våren 2007 ikke kommer til å skje likevel. Vi ringte Rohloff for å få en avklaring, og ble møtt av en lattermild fru Rohloff - som leder salgsavdelingen i familiebedriften.
- Hva skjer? Kommer det ikke noe lettere Rohloff-nav i 2007 likevel
- Hehe. Du er ikke den første som spør i dag! Det har vært mye telefoner etter at Bike kom på gata, men vi må dessverre be alle om å vente litt til. Vi kommer kanskje til å vise de første bildene til våren, og vi kommer til å presentere det ferdige produktet på Eurobike i september 2007. Målet er å få det ut til forhandlerne i løpet av høsten, men det avhenger av våre underleverandører. De som leverer noen av delene, leverer også til bilindustrien i Tyskland, og når bilindustrien går for fullt, så havner lille Rohloff bak i køen. Derfor kan vi ikke gi noen dato. Men håpet er at det skal være til salgs sent på høsten 2007.
- Hvor lenge har dere arbeidet med den nye, lettere versjonen?
- Det er lenge siden vi begynte å arbeide med det lette navet, vi hadde det på tegnebrettet allerede da vi lanserte Speedhub for åtte år siden, men bestemte oss for å perfeksjonere den mest solide versjonen før vi gikk videre. Nå har vi hatt prototypene til den lette versjonen gående i to år for å forsikre oss om at den vil holde, forteller fru Rohloff.
- Hvor mye lettere kommer det til å bli?
- Det nye navet vil bli 500 gram lettere, og det vil også bli mindre i utvendige mål. Vi opererer dog med en vektgrense på 100 kilo for syklistene, og vi garanterer det ikke for bruk på tandemsykler. Ellers mener vi at den lette versjonen skal være et meget solid nav, forskjellen er at det etterhvert vil oppstå slitasje her. Så langt har vi ikke sett slitasje på selve mekanismen i de tyngre navene våre, selv om flere brukere har logget over hundre tusen kilometer på disse, forteller en entusiastisk Rohloff.
- Da mangler det bare prisen?
- Dagens nav har en veiledende pris på 980 euro, og det nye er kalkulert inn på omlag 1500 euro. Dette er vårt anslag, men en 50% økning er neppe langt unna det vi ender med i butikk.
(Gisp!) - Mange takk, fru Rohloff. Da er det vel bare å begynne å spare.
- Bare hyggelig! Auf wiedersehen!
OPPDATERING 2: Etter dette intervjuet ringte vi tilbake for å dobbeltsjekke prisen, og snakket da med produktsjef Carsten Geck. Han bekreftet at prisen sannsynligvis vil havne mellom 1300 og 1500 euro, og han sa i tillegg at de sannsynligvis også vil lansere en trigger-hendel til Light-versjonen, etter utallige oppfordringer.
Flere fakta:
Er du usikker på hva Rohloff egentlig er for noe? Les vår presentasjon av Rohloffs innebygde girnav her, eller les vår test her. Som det framkommer i en av linkene, så forhandles Rohloff i Norge av Oslo sportslager.
Kilder: Bike Magazin 01/07 og Rohloff.