For alle som er opptatt av terrengsykkelhistorien, er denne handelen en prima anledning til å suse ned Memory Lane. Men først: En kjapp gjennomgang.
Det er lenge siden Syncros var med i det gode selskap av komponentmakere. Hadde du Syncros Cattlehead stem og Syncros Hardcore setepinne, hadde du solide varer du kunne stole på.
Det svinedyre Syncros Revolution-kranksettet i stål ble også en klassiker, selv om det ikke var fullt så ubrekkelig som Syncros gjerne ville ha det til.
Forsvant fra stjernehimmelen
Men Syncros gikk på en økonomisk smell, og slo til da GT dukket opp med en kjøpekontrakt. Den amerikanske sykkelfabrikanten gjorde Syncros til sitt eget «house brand», flyttet fabrikken til Østen, skrudde opp produksjonstempoet, skrudde dermed ned prisene - og skrudde i samme slengen av sjarmen.
GT gikk som kjent også på en smell, og ble sammen med Schwinn kjøpt opp av giganten Pacific Cycles. Nå er både GT og Schwinn tilbake i gjenge - men Syncros-merket ligger fortsatt og støver, fjernt fra fordums glans og status.
Dette vil Ritchey forandre på.
At amerikanske Ritchey Components kjøper et gammel merke for å revitalisere det, er i utgangspunktet et gjesp. Men i kulissene lyder vingeslagene av terrengsykkelhistoriske storheter, som nå krysser hverandres veier.
Hør bare:
Startet som Ritchey-selger
Syncros ble i sin tid startet av de canadiske skibomsene Pippin Osborne og Peter Hamilton. Noen år tidligere, i 1981, var disse to sjefer for to av de tre sykkelsjappene i den nystartede kjeden Rocky Mountain Bikes.
Rocky Mountain Bikes importerte Ritchey terrengsykler til Canada, men i 1984 startet de sin egen rammeproduksjon. Året etter designet Pippin Osborne den første Rocky Mountain Avalanche-ramma, den aller første med «sloping top tube»-designet som nå er standard for alle terrengsykler.
Selve rammene ble forøvrig sveiset sammen av Paul Brodie, som nå bygger rammer under Brodie-navnet. Sjefen for Rocky Mountain Bikes, Jacob Heilbron, startet senere Kona, som ofte - feilaktig - får æren av å ha lansert designet med de skrånende overrørene.
Men det var altså Ritchey-rammene som introduserte alle disse for terrengsykling, og rammebyggeren Tom Ritchey var også den som bygget verdenshistoriens første, rene terrengsykkelrammer for Gary Fisher og kompisen Charlie Kelly.
Flytter tilbake til Canada
Gary Fisher fortsatte som kjent under eget navn, det samme gjorde Tom Ritchey. Hans stålrammer og komponenter er kjent som lette, gjennomtenkte og konkurranserettede - og i dag er det dekk, setepinner, styrer og styreframspring som er bærebjelken i Ritcheys business.
Når Ritchey nå kjøper opp Syncros-merket og tilbakefører hovedkvarteret til Vancouver på den canadiske vestkysten, nikker nok gamle Pippin Osborne anerkjennende i bakgrunnen.
Og hvem er ikke hyret inn for å ta ansvaret for produktutviklingen i «nye» Syncros? Det er Marshall Cant, mannen som de siste årene har arbeidet hos ingen andre enn Rocky Mountain, for å utvikle deres program av sykkelmodeller.
Ritchey vil bli mer hardcore
Ny Syncros-sjef blir Ritcheys egen John Solinsky, som gleder seg til å flytte til Vancouver for å «restaurere» Syncros.
- Jeg ser fram til å bringe Syncros tilbake til sine «abusive friendly» røtter, sier Solinsky - og sikter til merkets slagord. For Ritchey er det ingen tvil om at dette er et strategisk trekk for å sikre seg større andeler i det voksende markedet for frikjøring og generell herjesykling.
- Entusiasmen og ønsket om å se dette merket starte på nytt er utrolig, vi får masse telefoner fra forhandlere, distributører og sykkelfabrikanter allerede, sier Solinsky til Bicycle Retailer.