Return of the Faith

Giants første reinspikka freeridesykkel forsvant fra lineupen etter kun få år på markedet. Nå har det taiwanske merket i samarbeid med freerideproff Kurt Sorge utviklet en helt ny Faith.

Sist oppdatert: 3. august 2009 kl 14.45
Sandnesjenta Lene Byberg kunne endelig ta steget opp på det øverste trinnet på en verdenscup-pall. Her fører hun an i vårens Sea Otter, hvor hun tok to sterke andreplasser.
Sandnesjenta Lene Byberg kunne endelig ta steget opp på det øverste trinnet på en verdenscup-pall. Her fører hun an i vårens Sea Otter, hvor hun tok to sterke andreplasser.
Lesetid: 3 minutter

Giant Faith er designet for heftige stunts på de største elementene bygget for sykkel. Med 180 mm vandring foran og bak og en rammevekt på 4060 gram inkl. bakdemper er Faith sykkelen som Kurt Sorge benytter seg av når hans spesialbygde Trance X slopestylesykkel blir for spinkel.

Pallplass i debuten

Som ung syklist så Sorge opp til de store gutta som konkurrerte i den legendariske freeridekonkurransen Red Bull Rampage. Men da det kanadiske freeridetalentet selv ble gammel og god nok til å delta var arrangementet lagt ned. Da ryktene om et nytt Red Bull Rampage begynte å spre seg var ikke Giant sen om å legge planer for en ny sykkel tilpasset sykling i de heftige fjellsidene i Utah hvor arrangementet finner sted.

Etter over ett års utvikling var en sen prototype av Faith klar for sin første store konkurranse i oktober i fjor. Med den til da relativt ukjente syklisten som pilot ble nye Faith raskt lagt merke til. Kurt Sorge kom på andreplass i den femte utgaven av Red Bull Rampage.

Klar for produksjon

I tillegg tok kanadieren for ikke lenge siden sin første seier om bord på Giant Faith i big-mountain-eventet Chatel Mountain Style i Portes du Solleil, Frankrike, foran freeridestjerner som Steve Romaniuk og Darren Berrecloth og utforproffene Fabien Pedemanaud og Aari Barrett. Chatel Mountain Style går nemlig i en løype som kombinerer slopestyleelementer med hastigheter og linjer mer vanlig i utforsykling. Altså nøyaktig den type utfordringer Giant Faith er laget for.

Bilder av nye Faith har lenge vært tilgjengelig, men nå som sykkelen er klar for produksjon kommer Giant endelig med offisiell informasjon om sykkelen.

Ingen kompromiss

Mens mange andre merker satser på allsidige sykler er Giant Faith bygget med en ting i tankene; lek i sykkelparker og heisanlegg. Sykkelen kommer med utskiftbare dropouts som gir enten 442 mm eller 445 mm kjedestagslengde, og mulighet for å senke kranken med 6 mm og slakke styrevinkelen med 0.5 grader. Giant presiserer at dette ikke er for å endre sykkelens egenskaper, men spesialtilpasse den for individuelle preferanser.

Annet enn tiltenkt bruksområde og Maestro bakdemperoppheng er det få likheter mellom nye og gamle Faith. Den nye rammen er 1100 gram lettere enn forgjengeren og har et utseende som ligner på resten av Giants langbeinte sykler. Vandringen bak er forbedret og ny design på bakrammen sammen med overdimensjonerte rør gir ifølge Giant en 7 % stivere sykkel.

Faith kommer ikke overraskende med OverDrive styrerør for gafler med konisk kronerør, nærmest en forutsetning for denne typen sykkel. Toppmodellen i serien, Faith 0, er utstyrt med blant annet deler fra SRAM-konsernet og får en vekt på 16.7 kilogram. Pris i Norge er ikke avklart. Kurt Sorges sykkel er utstyrt med en 66-gaffel fra sponsoren Marzocchi.

Publisert 3. august 2009 kl 00.00
Sist oppdatert 3. august 2009 kl 14.45
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen