Rettelse Cube-test siste utgave

Terrengsykkel 42 er nå i salg. I bladet kan du lese testen av seks stisykler med forstørrede hjul. Dessverre kom vi i skade for å oppgi feil vekt og pris på Cube-sykkelen i testen. Prisen på Santa Cruz-sykkelen i testen er også feil.

Sist oppdatert: 11. april 2013 kl 00.00
FLOTT SYKKEL: Cubes nye Stereo er lett, allsidig og kapabel. Vår testsykkel manglet en skive i bakhjulsopphenget, men fungerte ellers supert. I bladet ble dessverre vekten oppgitt til 13,3 kilo. Riktig vekt skulle være 12,6
FLOTT SYKKEL: Cubes nye Stereo er lett, allsidig og kapabel. Vår testsykkel manglet en skive i bakhjulsopphenget, men fungerte ellers supert. I bladet ble dessverre vekten oppgitt til 13,3 kilo. Riktig vekt skulle være 12,6
Lesetid: 4 minutter

Testen av stisykler med store hjul ble utført i fjor høst. Seks sykler kjempet om seieren i den relativt nye kategorien. Cubes nye Stereo Super HPC SL var en av syklene som kjempet helt i toppen. At vekt og pris på ble oppgitt feil i artikkelen endrer ikke rekkefølgen i testen, men det gjør Cube Stereo Super HPC SL til en enda bedre kjøp, og gjør den til en enda mer allsidig sykkel.

800 gram lavere vekt og 4000 færre kroner ut av lommeboka er helt klart ting å ta med seg i vurderingen av denne sykkelen.

Tilsvarende ble det usikkerhet rundt prisen på Santa Cruz Tallboy LTC da testsykkelen er et byggesett og en fra-pris eller tilsvarende i 2012-valutta ble oppgitt til redaksjonen. I år kommer Santa Cruz Tallboy LTC i XX1-versjon som vil koste 62 000 kroner.

Les hele testen i Terrengsykkel 42 som er i salg fra i dag.

 

Cube Stereo Super HPC 160 SL

Vekt: 12,6 – [det står 13,3 kilo i bladet] Pris: 42 000 kroner – [det står 46 000 i bladet]

Importør: Cyklon.no

Størrelse testet: M

 

Vurdering (1-6 der seks er best)

 

Utstyr:                        5,5

Klatring:                    5

Teknisk utfor:          5,5

Rask utfor:                6

Kupert sti:                 5

Finish:                       4

Lekenhet:                  6

Snittkarakter:          5,3

 

Plusser:

+ Stilig og solid. Vaierføring og underrørbeskytter usedvanlig lekkert utført

+ Rock Shox Reverb Stealth-setepinnen er markedets beste

+ Flotte deler

+ Effektivt demperoppheng + Lav vekt

+ Kløtsj bakgir

Minuser:

-Mangler kjedestagbeskytter

-Trippelkrank med 22-33-44t. En todelt krank dekker behovet, og gir bedre klaring

-Tynne racingslanger

-Manglende fôringsskive i ledd i bakramma - feilproduksjon

-Dårlig utvalg av solide 650b-dekk er hjulstørrelsens største minus, men dette varer neppe lenge

 

Ny og lekker

Cube-sjef Marcus Pürner ga klar beskjed da Stereo skulle forvandles til 2013-sesongen: På toppmodellene skulle vektnåla stoppe før tikilosmerket! Da syklene ble presentert på fjorårets internasjonale sykkelmesser, fikk Stereo-serien, med sine superlette karbonrammer, enorm oppmerksomhet. Stereo kommer med både 29-er-hjul med 140 mm vandring og 27,5/650b-hjul og 160 mm. Vi fikk med oss den mellomste av tre 650B-modeller til denne testen. Til tross for lav rammevekt og minst hjul, er ikke Cube lettest i testen. [Kontrollveiing etter at denne testen gikk i trykken viser at den likevel er det. Altså lettest av testsyklene her. Og det med mest vandring.] Den er flott utstyrt, med SRAM X0-utstyr, karbonkrank, senkbar Fox 34 Talas-gaffel, Kashima-belegg på både gaffel og bakdemper, trinnløs Rock Shox Reverb Stealth-pinne med innvendig slangeføring og et 75 cm bredt Easton-styre av karbon. Imidlertid er det også ting vi ville forandret på: Sykler i denne kategorien kan godt klare seg med todelt krank, gjerne med klingebeskytter, selv om kløtsjbakgiret gjør at kjedet spretter mindre rundt på kranken. Dobbelkrank gir uansett bedre bakkeklaring og kjedelinje.

Vi fant oss raskt godt til rette på Cube Stereo, og på transportetappene til våre testløyper i bratte Alpés-Maritimes i Sør-Frankrike lot vi oss imponere av dens faste fraspark: Utrolig kvikk til å være en dedikert stisykkel med 160 mm vandring foran og bak – mest vandring av alle syklene i testen. Derfor var Talas-funksjonen som senker gaffelen fra 160 til 120 mm ytterst sjelden i bruk av oss. Terskelbryteren på bakdemperen er lett å nå i fart. I duvende bortoverterreng på sti byr Cube-en på snert og spenst, og oppleves som mer leken og morsommere enn et par av de mer traktor-aktige 29erne i testen. Cube Stereos 650b-hjul gjør at det kreves mindre kroppsstyrke for å kaste sykkelen fra side til side i krappe svinger, og Hans Dampf-dekkene griper bra. Stereo er i sitt ess i høy fart nedover, og gir enorm stabilitet og tillit hvis du tør å stole på den. Årsaken ligger blant annet i en overraskende stor akselavstand og en 66,5° slakk styrevinkel, mens det brede Easton-styret og de gode Formula The One-bremsene gir god kontroll. Enda mer kontroll tror vi en ørliten oppsving på styret ville gitt. Mellomstørrelsen på hjulene krever lite tilvenning. I steinete, grovt og slagete terreng gir imidlertid ikke 650b-hjulene den samme usårbar-effekten som 29ere.

På forhånd betraktet vi Cube Stereo Super HPC 160 SL som en outsider i testen. Den viste seg definitivt å være innenfor. Det friske frasparket, lekenheten og farts-stabiliteten er alt du kan ønske deg, og mere til, på en stisykkel anno 2013. Kun ørsmå detaljer hindrer den i å stikke av med testseieren.

 

 

 

 

Publisert 11. april 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 11. april 2013 kl 00.00
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen