Pluss en og minus en

Først var det tre ganger ni som gjaldt. Så var det to ganger ti, og nå snart blir det en ganger elleve. SRAM er tidlig ute med nyskapningen.

Sist oppdatert: 25. mai 2012 kl 13.35
BARE EN: Jo mindre som kan gå i stykker jo bedre. Nå kommer XX1 fra SRAM, med bare en klinge foran.
BARE EN: Jo mindre som kan gå i stykker jo bedre. Nå kommer XX1 fra SRAM, med bare en klinge foran.
Lesetid: 2 minutter

Foto: Dennis Stratmann

SRAM kommer altså kort forklart med et nytt girsystem, med en klinge foran og elleve tannhjul på kassetten. Diskusjonen er allerede i gang på forumet. Kommer du til å kjøre med et tannhjul foran i tiden som kommer?

Følg diskusjonen på forumet!

Først litt historie

Det er særlig rundbanesyklistenes jakt på stadig lettere og mer strømlinjeformete girsystemer som for ikke mange år siden presenterte en komplett gruppe med et todelt girsystem, med både tung og lett utveksling. Litt historie for uinvidde først, den mest tradisjonelle løsningen vi har i dag er tre tannhjul foran, med ni tannhjul bak. Av de 27 girene du teoretisk sett har på sykkelen vil mange overlappe hverandre, og kryssgiring med kjedet i for stort spenn gjør at ikke alle girene blir tilgjengelige. Det betyr, avhengig av utveksling, at du i praksis bare har 15 gir som brukes.

Færre klinger foran, flere tannhjul bak

Det todelte oppsettet som SRAM var først med å presentere komplett, gjorde at du sparte vekten av et stort tannhjul foran. For å kompensere for dette laget de kassetter med ti tannhjul bak. Det største tannhjulet var nå kjempestort, slik at den mer komprimerte kranken fremdeles hadde krabbegir. To istedenfor tre tannhjul foran betyr mindre giring, og færre ting som kan gå i stykker. SRAMs løsning fungerte knallbra fra dag en, og Shimano fikk etter hvert orden på sitt system.

Stisyklister, så vel som rittsyklister, har brukt to klinger foran, dog med bare ni tannhjul bak. Det har tidvis vært mye rart å spore, og særlig rittsyklistenes oppsett var ofte vel hjemmemekka. Sånn sett var den todelte løsningen til SRAM altså det første komplette girsystemet med 2x 10 utveksling.

Et tannhjul foran

Less is more tenker SRAM, og de har nå kommet med en enda enklere løsning, som både sparer vekt, og gir deg mindre som kan gå i stykker, 1x 11. Nå er det et tannhjul på kranken, og hele 11 tannhjul bak. Giringen blir ikke like tett som tidligere, men du har det tyngste giret du trenger, og du har også lette krabbegir. Med dette slipper du nå altså å gire foran i det hele tatt, voila!

SRAMS nye oppsett vil bli presentert ytterligere på en europalansering i juli. De melder om et system som skal hete XX1, og være laget både med tanke på sti-og rittsykling. Oppsettet vil være tilgjengelig både med gripshift og vanlige sjaltere.

Publisert 25. mai 2012 kl 00.00
Sist oppdatert 25. mai 2012 kl 13.35
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen