Nytt rittdekk fra Maxxis - Luke 5 i julekalenderen

Julekalenderen - Luke 5. Maxxis hviler ikke på laurbærene til tross for at de har en av bransjens mest komplette dekklinjer. Nå kommer dekket Ikon med stort volum og små knaster.

Sist oppdatert: 5. desember 2010 kl 08.29
NYTT IKON: Maxxis Ikon har større volum enn Crossmark og 3C-gummi for raskere rulling og godt sidegrep.
NYTT IKON: Maxxis Ikon har større volum enn Crossmark og 3C-gummi for raskere rulling og godt sidegrep.
Lesetid: 3 minutter
  • Maxxis Ikon 2,2– maraton og rundbanedekk

  • Pris: fra 549,- for 26” uten EXO til 649,- for 29” med EXO.

  • Vekt: 480 gram uten EXO i 26”, 535 gram m/EXO – 520/575 gram i 29” – Oppgitt.

  • Importør:

  • Deler AS

  • Nett:

  • maxxis.com

Den thaiwansk/amerikanske storprodusenten er kjent for sin gripevillige gummi og sine allsidige dekk, like mye som de er kjent for å ha dekk som passer de fleste spesielle forhold.

Ikon er deres nyeste dekk til rask stisykling og terrengritt-bruk. Det er mye mer enn mønsteret som er nytt med Ikon. Men la oss ta det først.

Mønsteret består av små tettsittende knaster og kan på sett og vis minne litt om både Specialized FastTrak LK, Continental Race King og Schwalbe Racing Ralph. Mønsteret er klart retningsbestemt og har lave knaster i midten og noe høyere knaster ut mot sidene.

3C-gummi

Men, som vi i Terrengsykkel har påpekt mange ganger, er det ikke mønsteret som først og fremst gir dekk egenskaper, det er gummiblandingen. Her har Maxxis i flere år vært ledende. Maxxis’ gummi er kjent for å være ganske så myk og dermed gripevillig på vått og glatt føre, samtidig som den gir en smidig og behagelig gange i terrenget.

Ikon er Maxxis’ første dekk til rittsykling med såkalt 3C-gummi. Dette er en gummimiks som tidligere har vært forbeholdt utfordekkene. 3C består, som navnet tilsier av 3 forskjellige gummihardheter. (3 compounds) En hard kjerne angitt til 70A på shore-skalaen utgjør ryggraden i dekket. Utenpå denne har Maxxis plassert 63A-gummi i midten av dekket og 60A-gummi på kantene.

Med 63A i midten ønsker Maxxis å oppnå et dekk som ruller bra, samtidig som det føles trygt under akselerasjon og bremsing på glatt føre. Den ekstra myke gummien i sidene vil gi ekstra grep i svinger og i traverser uten at det påvirker rulleegenskapene negativt. Både Schwalbe og Kenda har sine egne versjoner av tilsvarende teknologi.

Dessverre er ikke denne Shore-skalaen helt entydig. Dekk som av én produsent oppgis til å ha en hardhet på 60A er ikke nødvendigvis like myk som en annen produsents 60A.

Beskyttede sidevegger

Ikon har selvfølgelig Maxxis’ velprøvde Exception-teknologi som sikrer relativt lav vekt og passe myke sidevegger med et høyt antall tråder per tomme. I tillegg vil Ikon komme i en versjon med EXO-protection sidevegger for ekstra styrke og holdbarhet.

 

EXO protection er et tettvedd innlegg i sideveggene som er mykt og lett, men skal forhindre rift og kutt i sidene. Den ekstra soliditeten kan være ønskelig i lange, krevende ritt som Ultrabirken, eller når du ønsker et lett, men holdbart oppsett på de turene der du gønner på i skogen.

Maxxis Ikon kommer i 26x2.2, uten eller med EXO Protection. Vekten er oppgitt til henholdsvis 480 gram og 535 gram.

Variererende vekt

Vi har et par dekk inne til prøve og er positive etter å ha prøvd de på noen turer før snøen kom. Dekket føles lettrullende og komfortabelt og det ekstra volumet i forhold til Maxxis’ andre xc-dekk er kjærkomment. Våre to 26 x 2,2 EXO-dekk veier 535 gram og 570 gram, men disse er fra en tidlig produksjon. Det bør likevel påpekes at det kan være variasjoner i vekt på tilsynelatende helt like dekk.

Maxxis Ikon kommer også i 29x2.2, med og uten EXO. Vekten her er oppgitt til 520 og 575 gram. Prisen er fra 549,- for 26” uten EXO til 649,- for 29” med EXO.

Publisert 5. desember 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 5. desember 2010 kl 08.29
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen