Den engelske kvalitetsdeleprodusenten Hope er kanskje mest kjent for sine skivebremser, men de lager også andre sykkeldeler, deriblant nav. Våre kolleger i engelske Singletrackworld har nylig publisert et rykende ferskt bilde av en nyhet fra Hope, nemlig av deres Pro II singlespeed-nav.
Det nye Pro II singlespeed-navet har fire paler og 24 inngrepspunkter, men takket være en såkalt offset på halvparten av palene, gir dette reelt 48 klikk. Dette sørger for at tennene griper raskere, og man får raskere framdrift og mindre "dødgang" i krankarmene. Dette er helt essensielt på en sykkel med bare ett gir, spesielt i teknisk terreng, siden man ofte er avhengig av å få satt inn all mulig framdrift der mulighetene byr seg.
Selve akslingen er laget av stål, mens det ytre navskallet er av T6-herda 2014-aluminium med seksbolts innfesting for bremseskive. Innvendig finner man fem forsegla lagre som skal holde møkk og fukt ute. Det singlespeed-spesifikke navet har 10 mm-bolter i endene som sørger for sikker innfesting i ramma, men disse kan byttes ut med vanlige hurtigkoblinger dersom man ønsker det. Vekta oppgis i Singletrackworld-artikkelen til å bli ca 360 g.
Navet leveres både med 32 og 36 hull og kan dessuten fås kjøpt i trial-vennlig versjon med plass til seks drev (se boss på bildet). I tillegg kommer det også Pro II-nav i vanlig skivebremsversjon. Baknavet er her oppgitt til å veie 295 g, mens frontnavet skal veie 180 g. Foruten gull, foreligger navet også i svart, sølv, rødt, blått og grått, og det fins selvsagt også et matchende framnav i samme serie. Dette kan brukes med 20 mm bolter, eller man kan ved hjelp av en adapter konvertere dette for bruk av vanlig hurtigkobling.
Klikk deg inn på hopetech.com for ytterligere detaljer.
Importør av Hope til Norge er Bernh. Botolfsen AS. De kan fortelle at disse navene er på vei inn i disse dager, og at prisen på et framnav vil i norske butikker ligge på 848 kr (pluss evt. adapter 248 kr), mens baknavet vil koste fra 2298 kr.
Hæ? Singlespeed-hva-da? For kort innføring, les tidligere publiserte artikler om dette på terrengsykkel.no her og her.