Stadig kommer det små drypp av bilder og spekulasjoner på internett om sykler og sykkelutstyr som er under utvikling. Få sykkelprodusenter får så mye oppmerksomhet rundt sine nyheter som Intense og Santa Cruz, som nå offentliggjør sine modeller for den kommende sesong. Det er disse to merkene som sammen relanserte Outlands gamle VPP-patent. Dette opphengssystemet for fulldempa sykler er blant det hotte for tida. VPP-sykler er kjent for effektive tråkkegenskaper til tross for relativt lang vandring.
Santa Cruz
Santa Cruz Blur var først ut blant de nye, serieproduserte VPP-syklene, og den blei vel mottatt verden over som en kvikk "alt mulig-sykkel". I fjor kom den også i en slakkvinkla 4x-utgave, og nå kommer altså to nye Blur-varianter. Dagens Blur vil forsvinne.
Blur XC er den letteste av dem. Denne ser snarlik ut som den opprinnelige Blur'en og har stadig 115 mm vandring bak. Imidlertid er ramma slanka noe i forhold til originalen; etter sigende ned til ca 2,5 kg med demper. Dette har Santa Cruz oppnådd ved å bruke slankere underrør og kortere styrerør. For å gjøre sykkelen enda raskere å håndtere, har den fått en drøy centimeter kortere kjedestag. En ørliten økning i lengden på overrøret gir dessuten en mer sporty sittestilling. Antallet tilgjengelige størrelser er større enn på den vanlige Blur'en. Vi ser for oss at Santa Cruz med dette gradvis vil fase ut sin klassiske Superlight-modell.
Blur LT ("Long Travel") imøtekommer alle dem som har montert gafler med 120-130 mm vandring på sin vanlige Blur, som jo egentlig er laget for gafler med opptil 105 mm. LT vil nemlig gi nesten 5,5" vandring bak, eller nærmere bestemt 135 mm. Samtidig vil den takle gafler med 130-160 mm vandring, blant annet takket være litt ekstra forsterkninger der over- og underrør møtes i fronten. Styrevinkelen vil bli ca 69,5 grader målt med utgangspunkt i en gaffel med ca 130 mm. Bakramma er laget for å gi rom til store dekk, og større akselavstand skal gi større stabilitet. Lengde på overrør skal være den samme som på den originale Blur'en, og det samme skal vekta. Det siste tror vi selvsagt ikke noe på.
Prisene på de nye rammene blir omtrent på nivå med dagens Blur, og disse skal være å få kjøpt allerede på seinsommeren i år.
Santa Cruz har enda en ny modell på gang, en VPP-sykkel med 6,5" vandring bak. Denne har fått navnet Nomad. Aner vi en erstatter av Heckler i denne?
Intense 6.6
Jeff Steber og guru-gutta hos Intense har en unik status i terrengsykkelverdenen, og har ikke sjangs til å holde tritt med etterspørselen. Til tross for et beskjedent antall ansatte, håndlager de stadig nye, svært attraktive modeller.
Siste skuddet på stammen er en sykkel med det foreløpige navnet 6.6. Der den store suksessen 5.5 EVP er ment som en stisykkel med kvikk geometri, og den nye Uzzi VPX med sine 200mm vandring og slakke vinkler er ment som en rein freeride-sykkel, er 6.6 ment å skulle fylle tomrommet mellom disse. Med 6,6 tommer vandring, eller 167 mm om du vil, slakkere vinkler, og et rørsett som er ei blanding av det på 5.5 og Uzzi, er dette Intenses All Mountain-modell. Med det menes altså en sykkel som skal kunne gjøre det meste av stisykling, men med fokus på store ting i nedoverbakker. Ramma blir laget for gafler med ca 150 mm vandring. Leveringstid? En gang i 2006.
"Hva skjer'a?"
Med disse nye modellene ser vi at sykkelprodusentenes serier blir stadig mer finmaska. De leverer alt fra XC-orienterte fulldempere med rundt 4" vandring til virkelig grove stimaskiner med fire ganger så stor appetitt og med en håndfull sykler mellom disse. Har folk virkelig så ulike bruksområder? Hvor blei det av den fullkomne sykkelpoteten med rundt 4" vandring, som kan brukes til alt, egentlig?
Vi innrømmer glatt at nye modeller er spennende, men begynner det ikke å bli litt vel mye å velge mellom, tro?
For mer info, sjekk www.intensecycles.com og www.santacruzmtb.com, eventuelt kontakt de norske importørene.