Til glede for nye lesere løfter vi denne opp i dagen igjen, mens vinteren er her.
Javel, så er det blitt vinter igjen. I store deler av landet er det nå kommet rikelig med snø, og det er kaldt og vått. Om du bor i en del av landet hvor det tradisjonelt ikke kommer så mye snø er du heldig, men felles for oss alle er at det er flere måneder til neste gang vi kan hoppe inn i sykkelshortsen og legge ut på tur på favorittstiene i skogen. De som i sommer og høst var så tørre og raske, og nå som du akkurat hadde klart å komme opp den lange, tekniske kneika eller funnet ei god linje ned en hårete utforkjøring...«Ja, akk og sukk, det blir lenge til neste gang!», tenker du kanskje når du leser dette.
«Akk og sukk», sa du? Er sykkelen virkelig parkert for vinteren? Er det noen grunn til det, da?
«Nei! mener vi. Selvsagt er det mer varierende føreforhold om vinteren, men det er ikke så mye som kreves for å få en fin tur i skogen, selv om det er kommet snø. Noen ganger forandrer stiene karakter totalt:
Snøen samler seg i dumpene, eller et frossent vannsig gjør en liten kneik til en større utfordring enn den er om sommeren. Om du holder deg til stier hvor folk går til fots om vinteren også, og ikke på ski, blir stien såpass smal at det blir en teknisk utfordring bare det å holde seg på stien, og ikke havne i løssnøen.
Her kommer noen tips om hvordan du som terrengsyklist best tar konsekvensen av å bo i Norge, og hvordan du kan få 12 måneders morsom sykkelsesong ut av året:
PIGGER ER BRA: Piggdekk er det viktigste for sykkelens del. Det er ingen god grunn til å bruke en pen bunke tusenlapper på en rå terrengsykkel, for så å ikke gidde å koste på den den drøye tusenlappen som skal til for å forlenge sykkelsesongen med 4-5 måneder. Det fins ikke noe piggfritt alternativ for terrengsykler. Et godt piggdekk har utrolig mye bedre grep på underlaget enn vanlige knastedekk, og har gjerne også bedre styreegenskaper på snø enn sistnevnte. På blank is er det strengt tatt ikke noe som biter, men et godt piggdekk kan utgjøre skillet mellom knall og fall og kontrollert trilling over et parti med isdekke. Om penger er begrensningen, så spandér i hvert fall på deg et piggdekk foran til å begynne med: Det er fordekket som er det viktigste når det gjelder grep/styring og bremsing.
SMØR NØYERE: Vær litt nøyere på smøring av strømper og vaiere om vinteren enn om sommeren, så ikke giret fryser. Bruk en noe tynnere olje enn du kanskje pleier. FinishLines grønne «Wet lube» fungerer godt til kjedet også i vanlig vintervær.Unngå teflonholdige sprayer på dempergaffelens innerbein. Når det blir kaldt vil dette fryse, og resultatet blir en utrolig seig gaffel som bremser innerbeinas opp-og-ned-bevegelse, og den beveger seg mye treigere enn vanlig. Hvis du har transportetapper som går på salta og slapsete veier, bør du være ekstra nøye med å vaske bort dette så snart du kommer hjem fra tur. ULL INNERST: Det er viktig å holde varmen. Det viktigste er da å la kroppen få transportere varmt blod helt ut til ytterpunktene; hender og føtter. Om du sykler på sti i skogen, er du gjerne så aktiv at du produserer mye varme selv. Det er en klar fordel å ha noe vindtett ytterst. Her fins det mye bra sykkelspesifikt tøy som har enkelte nyttige finesser, men du kommer langt med for eksempel en fjellanorakk også. Pass på at du ikke får en åpen glippe i korsryggen eller rundt håndleddene, da blir du fort kald. Buksa bør være så lang at den ikke gir en åpning inn til anklene. Under dette bør du ha noe som transporterer fuktig svette bort fra huden: Godt, gammeldags ullundertøy eller superundertøy gjør susen, så får temperaturen avgjøre hvor mye du har mellom disse to lagene. Ha gjerne med deg en stor sekk eller Camelbak hvor du har plass til litt tørt tøy. Rikelig med drikke er viktig, også om vinteren. Drikkeflasker i flaskeholder har lett for å fryse, så en drikkesekk à la Camelbak kan være en god løsning. Denne har du inntil ryggen, så den fryser ikke, og for at drikken ikke skal fryse i slangen, har Camelbak et eget Thermal Control Kit, et isolerende trekk til drikkeslangen.HOLD HENDER OG FØTTER VARME:Hendene sitter utsatt til, har stor overflate og lang vei til resten av kroppen. For å beholde varmen på kleptopølsene kan et par vanlige skihansker fungere, men et par «hummerhansker» (for eksempel fra Pearl Izumi eller Swix) kan være enda bedre, da disse er en mellomting mellom vott og hanske: Her har du flere fingre samlet, og du har bremse- og girefingrene ledige.Om du bruker klikkpedaler også på vinteren, kan du erfare at du fort blir kald på føttene, da disse er fastlåste i én stilling hele tiden. På føttene bør du derfor ha et par vintersko, for eksempel fra Shimano, North Wave eller Exus. Slike sko går opp over anklene, er vanntette og har ikke lufteåpninger som på vanlige sykkelsko. Her kan det selvsagt være en fordel å ha plass til et par ekstra ullsoker oppi, gjerne i tillegg til det du trenger for å kunne bevege tærne. Hvis du har lett for å fryse på tottelittene, kan du bytte ut klikkpedalene med et par enkle plattformpedaler, og ta på deg fjellsko i stedet - eller andre sko med skigamasjer over for å hindre snøen i å komme nedi. Et skoovertrekk i for eksempel neopren holder kulda og vannet ute. På hodet bør du ha noe tynt og vindtett, og som får plass inni hjelmen. Castelli og Pearl Izumi har slike, og gir det lille beskyttende laget som sparer hodet for en masse kald luft. En hel balaklava holder også kald luft ute fra halsen. Når du sykler, blir dessuten kuldegradene mangedoblet når du kommer opp i en viss hastighet. Husk at mye kald luft på et svett hode lett kan gi hodepine.BLI LYS! Dette bryter gjerne litt med tanken om å få til vintersykling på en billig og enkel måte, men det har seg nå en gang sånn at dagslyset ikke varer langt utover ettermiddagene på vinteren. For ikke å måtte begrense seg til helgesykling, er lys dermed en god investering. Det gjelder selvsagt ganske mye av høsten og våren også. Det fins gode lys som gir deg god oversikt på vintermørke skogstier (Tester og omtaler omtaler av forskjellige lys kommer på terrengsykkel.no seinere).TENK FØR DU SYKLER:Til slutt en oppfordring: Ta hensyn! Folk er mindre forberedt på å møte syklister på stiene om vinteren. Ikke glem at også skiløpere kan oppnå høy fart, i motsetning til fotgjengere flest om sommeren. Prøv å unngå de mest populære skiløypene, og kan du holde deg til stier hvor folk ikke går på ski, er dette en klar fordel for terrengsyklisters omdømme generelt. Skiløpere har et minst like tett forhold til sine favorittløyper som oss syklister, og det må vi respektere. Og om du bor i Oslo: Ikke kjør i Korketrekker’n! Det finnes mange andre steder å sykle hvor det ikke er så mange mennesker (og spesielt unger), så ikke blås nytt liv i den konflikten som ble tatt opp i mediene i fjor!
Og nå? Ut og sykle! Da blir ikke ventetida så lang til våren, og du vil garantert bli overrasket over hvor mye moro du kan få ut av gromsykkelen din på snø. God tur!