Nye utstyrsregler i barne- og ungdomsklassene

I et forsøk på å stagge utstyrshysteriet i de alderbestemte klassene har Norges Cykleforbund valgt å innføre nye utstyrsregler for 2011-sesongen.

Sist oppdatert: 3. februar 2011 kl 16.05
NYE REGLER:  For 2011-sesongen innfører NCF nye utstyrsregler i barne- og ungdomsklassene. Arkivfoto: IF Frøy
NYE REGLER: For 2011-sesongen innfører NCF nye utstyrsregler i barne- og ungdomsklassene. Arkivfoto: IF Frøy
Lesetid: 2 minutter

Det er i klassene fra 6 år og opp til og med 15-16 de nye reglene blir innført. Reglene vil gjelde både i landeveisritt og terrengritt og er tilpasset den enkelte gren.

Minst ti kilo

Den kanskje viktigste regelen er at det innføres minstevekt på sykkelen i disse aldersklassene. I landeveisritt må sykkelen veie minst 8 kilo, mens en terrengsykkel brukt i ritt må veie minst 10 kilo. Denne vekten inkluderer selvfølgelig både pedaler og flaskeholder.

I landeveisritt er det akkurat som i de voksne klassene forbudt med bøyler av noe slag påmontert styret. Styret kan heller ikke overskride 1:3-regelen som angir at det ikke selve røret som utgjør styret kan være dypere enn tre ganger høyden. Denne regelen gjelder også for terrengsykler, selv om den der ikke har noen reell effekt.

Forbudet gjelder ikke såkalte klatrehåndtak/bar-ends på terrengsykkelen

Ingen karbonhjul

For hjul er det felles regler for både terreng og landevei. Hjulene må ha minst 16 eiker og felgene kan kun være laget av aluminium. Karbonhjul er med andre ord ikke lov, verken på veien eller i terrenget. Dette har kanskje ikke vært et reellt alternativ inntil nå i terrenget, men både i fjorsesongen og kommende sesong vil karbonhjul for terrengsykler bli mer og mer vanlig i de aller høyeste prisklassene. Her kan det virke som om forbudet kan ligge i forkant og dermed forhindre at noen kjøper alt for dyre hjul for så å oppleve at de blir forbudt når de har blitt mer vanlig.

Sykler til bruk i aldersbestemte ritt skal i tillegg ha mekanisk, vaierstyrt girsystem, noe som kun forhindrer bruk av Shimanos Di2 og Campagnolos nye elektriske girsystem på landeveien, enn så lenge.

Publisert 3. februar 2011 kl 00.00
Sist oppdatert 3. februar 2011 kl 16.05
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen