Nye svinger i Hafjell

Allerede på forsesongen har Hafjell levert flere nye svinger enn vi kunne ha drømt om i hele år. Selv om vi allerede har blitt kresne, blir du høyst sannsynlig bortskjemt i år.

Sist oppdatert: 18. juni 2008 kl 15.37
Ja, du sykler i et postkort.
Ja, du sykler i et postkort.
Lesetid: 4 minutter

Tekst og foto: Simen Berg

Tar du turen opp til Terrengsykkel Jam som starter i morgen, kan du glede deg til løypene som venter på deg!

Over alt er det nye detaljer, og akkurat som i et suggererende dataspill er det store spørsmålet om du klarer å huske å kjøre innom alle de nye elementene.

Du sykla i Hafjell sist sommer, sier du? Bra for deg. Men vær forsiktig så du ikke sykler deg bort ved neste besøk. For i tillegg til de nye løypestubbene som åpnet sent i høst, har Snorre og kollegaene fortsatt å bygge ny moro. Hvis du ikke har sykkel, står det 45 sykler og venter sykkelutleia.

Kom deg til fjells, jo før, jo heller. For hvis du ikke har testa doseringssvinglykke før, kommer du til å angre på at du ikke begynte tidligere.

Den absolutte Norges-eliten i DH var på plass, en uke før sesongens første NC-ritt går av stabelen her. Når du er så heldig å få se gutta sykle fra fugleperspektiv i heisen, flyttes grensene for hva du trodde var mulig av fart og linjevalg. Espen Johnsen, Trond Hansen, Emil Carlson, Sjur Færden var blant de som kjørte breialt, og smilte enda breiere.

Det var kortversjonen. Her har du flere detaljer om forbedringene, løype for løype:

Buldreløypa har fått nye bokser på venstre linje etter Buldredroppet. Hele denne passasjen som tar deg forbi Northshoren er nyshapet. Videre har det kommet en hjørneboks rett før Buldre kommer sammen med NM-løypa.

Parkløypa har fått forstørret boksen ved svabergveggen. I tillegg kommer tre mindre bokser som spriter opp det flateste partiet. Nærmere slutten har den lange og steinete bakken blitt kortet inn med tre supre velodromsvinger til. En del partier har blitt shapet om igjen og fått mindre justeringer.

Ekspressen har fått et nytt og enklere parti der hvor den første stupbratte kneika starter. Som vanlig snakker vi om perfekte doseringer, ispedd småhopp og bokser. Den bratte linja har fått en tydelig kamelpukkel som kan være fin å være forberedt på før man kommer dit med feil fart og feil balanse. Det er planer for en alternativ linje i skibakken som vil ta deg forbi Råbølstien

Når den nye DH-løypa står klar til helgas NC-ritt, har Hafjell fått enda mer til å glede nedoverstipublikummet. For den skal starte ved grusveien der NM-løypa kommer ut etter Hangarskipet. Men det er naturligvis mer å glede seg over.

 

De færreste har oppdaget "Old School", den sorte stien som går til høyre rett etter start fra gondolen. Skogsløypa ligger der som en glemt juvel fra løypekartet for to år siden. Akkurat nå er den en hemmelig bonustur for de som vil maksimere antall turer i Parkløypa fra stolheisen.

I påvente av den nye løypa fra toppen av stolheisen (åpner i slutten av juni) er alternativet å sykle fryktelig fort og prøve å overleve alle grøftene.

Nytt doseringsparti før Tronds Trails: I stedet for å sykle grusvei bakken ned før trailsa, går løypa nå i perfekte svinger i skogkanten over blomsterenga.

Tronds Trails framstår som nyshapede og klare for action. Utover sommeren kommer det som vanlig nye linjer der. I området ved airbagen er det nå diverse kickere og myke og gode barklandinger. Om Trond skal sykle Norges-Cup i DH til helga? - Seff, sier han.

En fjær i hatten, som også vil kunne bety mye for internasjonal sykkelturisme til Hafjell spesielt og Norge generelt, er en sju siders hyllest i siste MBUK. En så uforbeholden tirade av skryt til Hafjell som sykkelsted sier litt om nivået på løypene. For dette er naturligvis folk som har litt å sammenligne med.Hvor skal dette ende?

Kraftig vind rett før stengetid lørdag førte til at en gondol nesten kom inn på tvers i heishuset i bunnen, med påfølgende evakuering av 4 syklister (og sykler).

Søndag fikk vi dermed gleden av å kjøre stolheis 1, sånn at vi kunne sjekke ut mye bra sykling på hver tur. Det var et stort pluss i det fine været.

Publisert 18. juni 2008 kl 00.00
Sist oppdatert 18. juni 2008 kl 15.37
 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen